Apple TV, Sonos Arc, Samsung TV

  • 16 October 2022
  • 15 reacties
  • 321 Bekeken

Ik heb een Qe65qn95 samsung tv. De setup is Apple TV naar de one connect box en dan naar TV en de TV stuurt via de HDMI earc naar de sonos ARC. Op zich werkt geluid en soms komt atmos erdoor bij bepaalde uitzendingen.  Echter als ik via Netflix kijk vanochtend de Apple TV dan krijg ik stereo te zien den sonos app. Als ik hetzelfde kijk vanuit de app op de TV zelf dan krijg mooi het 5:1 signaal (en dus veel beter 🙂 ) Ik heb op de TV de instelling bij geluid op doorloop gezet (ipv auto) zodat hij niks aanpast aan het audiosignaal, echter dan is het geluid niet zuiver (precies kortstondige herhalingen door elkaar). Ik zie dan wel het 5:1 signaal.  Weet niet goed wat ik nog kan aanpassen of instellen. Ik kan natuurlijk kijken via de app vanop de TV maar vond handig om alles te bezien vanaf Apple TV en zo niet telkens te moeten overschakelen.


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

15 Reacties

Reputatie 7

Wat zijn de geluidsinstellingen van je Apple TV? Ik begrijp dat je daar ook Dolby Digital 5.1 moet instellen.

Die staat op automatisch, inclusief atmos… als ik op TV aanpas van automatisch naar doorloop dan komt 5:1 maar niet zuiver…

Beide HDMI-kabels zijn trouwens 2.1 kabels van belkin

Reputatie 7

Wat zijn de keuzes op de ATV buiten “automatisch”?

Dan kan je stereo of 5:1 kiezen, echter is atmos dan uitgeschakeld…

denk dat ik moet zoeken naar de instellingen op de TV. Heb nu de kabel van Apple TV op hdmi 4 gezet maar precies ook geen oplossing…

Reputatie 7
Badge +3

Welke ATV heb je? Alleen de 4K ondersteund Atmos.

Volgens https://support.apple.com/nl-nl/HT212714 ondersteunen de meeste tv’s geen doorvoer van Atmos. Mogelijk dus inderdaad de tv anders instellen.

Is de 4K versie van ATV.  Atmos komt erdoor, dat werkt

Het is met de 5:1 dat er een probleem is.

Reputatie 7

Het probleem is dus “precies kortstondige herhalingen door elkaar”? Dat had ik er niet helemaal uitgehaald. Kun je iets meer uitleggen over wat je hoort?

Het geluid speelt precies zichzelf eventjes terug af zodat het wat door elkaar loopt, heel kortstondig telkens en dat is met de instelling op TV aan te passen naar doorloop ipv automatisch. Bij sonos zie je dan 5:1 in de app staan als geluid maar het is dus niet zuiver precies meer.  Bij auto instelling op TV krijg je stereo geluid…

Reputatie 7

Het geluid speelt precies zichzelf eventjes terug af zodat het wat door elkaar loopt, heel kortstondig telkens en dat is met de instelling op TV aan te passen naar doorloop ipv automatisch. Bij sonos zie je dan 5:1 in de app staan als geluid maar het is dus niet zuiver precies meer.  Bij auto instelling op TV krijg je stereo geluid…

Het ligt vast aan mij, maar als je hierboven constateert dat je dit niet hebt als je de instelling op de TV aanpast naar "doorloop”, dan is dat toch goed? Of zeg je nu iets anders dan in je eerste post, waar het probleem juist lijkt te ontstaat als je de TV op doorloop zet.

Ik lees elders dat Sonos moeite heeft met de methode waarop de ATV Atmos doorzet (Dolby MAT), maar juist daar ligt jouw probleem niet. Toch eens bellen met Sonos?

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee meer wat nu eigenlijk de storing is.

Het is nog steeds niet opgelost. Als ik via apple TV kijk dan staat in de app van sonos altijd stereo (doorloop of niet) bij gewone tv uitzendingen, bv. via VRT Max app. als ik dezelfde app rechtstreek via de TV afspeel, dan staat er multichannel 2.0 in de sonos app.

Snap er niks meer van :-(

Reputatie 7
Badge +3

Dan zal de uitzending 2.0 zijn, hetgeen dus gewoon stereo is en in beide gevallen staat dus het juiste verwoord.

Dus dolby multichannel 2.0 is hetzelfde als stereo?

Reputatie 7

2.0 is inderdaad stereo. Twee kanalen.