Amp schakelt niet altijd goed naar Audio input

  • 1 January 2021
  • 3 reacties
  • 240 Bekeken

Ik heb op mijn Sonos Amp mijn twee oude speakers aangesloten en een sub, beide bekabeld.

Op de HDMI ingang is de TV HDMI ARC aangesloten, en tevens is op de Audio ingang een streaming device (met DAC) aangesloten.

Beide functioneren over het algemeen prima. Echter, soms, wanneer de TV net uitgeschakeld is, en ik wil muziek afspelen via mijn streaming device, wordt audio geluid niet via de Amp afgespeeld. Er is dan geen enkele manier om de audio-ingang te activeren. De enige oplossing is alles weer uit te zetten, een tijdje te wachten en het later nog eens te proberen. Dan gaat het meestal wel goed.

Waar zou dit aan kunnen liggen? (Ik heb het idee dat de Amp nog steeds denkt dat de Tv aan staat, en aangezien dat voorrang krijgt, wordt het geluid van de HDMI nog steeds gespeeld).

En is er een manier om de Amp ‘uit’ te zetten (behalve de stekker eruit te halen), of aan te geven dat hij nu de audio ingang moet afspelen?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Ik zou bij wijze van test eens een (of meerdere) andere input apparaten proberen. Misschien is het huidige ingangssignaal zwak waardoor de Amp dit niet (of niet altijd) herkend.

Maakt niet uit. Volumeuitgangssignaal van de mediaspeler (een Logitech “Transporter”) staat op 100% (vast). Dat is echt wel hoog genoeg. De momenten dat het wel werkt is het niet een hoger volume dan wanneer het niet werkt.

En het is eigenlijk structureel dat het niet werkt als je eerst TV hebt gekeken. Dan wil hij gewoon nooit omschakelen. Pas als alles uitgestaan heeft (en dan moet je echt nog even wachten) werkt het wel weer.

 

Nog geen oplossing kunnen vinden. Het probleem is ook dat je via de app niet kunt aangegeven dat de TV niet echt uitstaat of dat hij de audio-ingang nu moet afspelen (o.i.d.).

Reputatie 6
Badge +3

Zou het een probleem v/d TV kunnen zijn, dus dat je de TV weliswaar op standby zet maar er toch nog spanning of activiteit op de HDMI kabel zit waardoor Amp onterecht denkt dat er nog signaal is . Je zou eens kunnen testen door de TV v/d stroom af te halen en te kijken of Amp Line In het probleem nog heeft. Dan kun je in elk geval beter isoleren waar het probleem zit, TV, Amp of bronapparaat v/d Line In.