Alleen DTS!?

  • 28 November 2021
  • 16 reacties
  • 223 Bekeken

Goedemorgen,

Zeer blij te horen dat we DTS erbij krijgen bij de update..

Toch werd ik minder blij toen ik de update gedaan had!

Alleen DTS en geen andere DTS formaten zoals DTS-HD !?

Mag ik hopen dat deze andere formaten van DTS nog gaan komen?

MvG

Remco N.


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

16 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Ik vraag me dan altijd af welke TV`s dat DTS-signaal (lossless of compressed) al kunnen doorgeven naar Sonos. Ik houd de stand van zaken niet bij mbt TV`s maar bij de meeste TV`s kun je al blij zijn dat ze DD+ doorgeven en dat wordt dan verkocht als Dolby Atmos. Niet dat je het verschil hoort trouwens maar even om het principe. De zwakte van Sonos TV blijft toch altijd dat alle signalen eerst door je TV heen moeten.

Je moet gaan denken in het rand apparatuur wat je aansluit op je tv ,bv een mediaspeler, deze heeft oa ook films en series in dts-hd en of dts x ,die nu na de update niet worden weergegeven!!

Reputatie 7

Zeker op een Beam Gen 1 zou je aan die nieuwe formaten niets hebben. Kun je de mediaspeler niet instellen op een downmix naar DTS?

En inderdaad: mijn Samsung uit 2019 geeft helemaal geen DTS door…..

Reputatie 6
Badge +3

Je moet gaan denken in het rand apparatuur wat je aansluit op je tv ,bv een mediaspeler, deze heeft oa ook films en series in dts-hd en of dts x ,die nu na de update niet worden weergegeven!!

Dat was me duidelijk, maar is je TV in staat om dat DTS-X signaal door te geven aan de Sonos ? Mijn Nvidia Shield TV kan DTS-X aan en die is direct aangesloten op mijn Onkyo receiver die dat signaal passthrough herkend als DTS-X en verwerkt. Ik kan de verwerking ook door de Nvidia Shield laten doen, dat werkt ook, de receiver neemt dan de surround kanalen over van de Shield. Werkt dat ook zo als er een TV tussen je mediaplayer en receiver (Sonos of anders) staat ? Heeft de TV een passthrough mogelijkheid om letterlijk elk signaal door te geven ? Ik weet het oprecht niet, dus het is meer een vraag.

Reputatie 7

Bij sommige TV's wel, bij andere niet.

Badge +1

Welke update is er dan geweest voor dts ?

 

Reputatie 6
Badge +3

Welke update is er dan geweest voor dts ?

 

Versie 13.4 voor Arc & Beam.

Reputatie 7
Badge +3

En Playbase 

Badge

Ik heb geen update gezien? recent…. 
Als dit zo is DTS… wat mijn TV wel aan kan, zou ik dan het geluid standart in DTS kunnen krijgen of hangt dat nog steeds af hoe het uitgezonden wordt?

Helaas heb ik namelijk nog steeds PCM via mijn tv dus heb ik mijn ARC aangesloten op mijn KPN ontvanger waardoor ik wel 5.1 geluid heb:)

Reputatie 7
Badge +3

Sonos speelt wat het ontvangt. Tv uitzendingen zijn nooit in dts dus daar Max DD5.1, afhankelijk van uitzending en juiste instelling tv/decoder. 
DTS krijg je bijvoorbeeld wanneer je films hebt met dts en deze via een app of aan de tv aangesloten apparaat doorzet. Ook hier geldt weer dat je juiste instellingen moet hebben en dat je tv het kan doorzetten. 

Reputatie 7

@Lesleyp De KPN box geeft alleen Dolby Digital (DD), dus aan de DTS-update heb jij niets.

 

Maar het zou niet nodig moeten zijn om je Arc via optisch aan te sluiten op je KPN box. Nu mis je bijvoorbeeld ook Atmos van apps op je TV - zonde van zo'n dure soundbar. Je TV zou met de juiste instellingen gewoon DD door moeten geven, tenzij het echt een oudje is. Wat voor TV (fabrikant en typenummer) heb je?

Badge

Het is nu de enige optie om DD te krijgen. Zonde ja. Jammer ja... moet eerst een andere tv kopen. Hebben het er al uitgebreid over gehad... tv kan het niet aan…

Is er niet iets van een spliter zodat ik de Nintendo Switch ook direct  kan aansluiten op de ARC? Al koop ik volgendjaar een andere tv....

Reputatie 7

Je zou dan het omgekeerde van een splitter moeten hebben: een switch. Die bestaan, zie bijvoorbeeld https://www.kabelshop.nl/Nedis-Toslink-switch-Nedis-4-poorten-Optisch-Afstandsbediening-ASWI2504AT-i12576-t8179.html?gclid=Cj0KCQiAweaNBhDEARIsAJ5hwbda8AmQ6bkRw_NRq8IfqBT0dbAF_F-_6vAaUFj5bKgpIq-1c9oSm28aApPOEALw_wcB De kosten zijn redelijk beperkt.

Ik heb er overigens geen enkele ervaring mee.

Reputatie 7
Badge +3

@106rallye Je geeft aan dat kpn box alleen DD doorgeeft, is het niet zo dat geen enkele decoder DTS doorgeeft.  Geen enkele tv uitzending geeft meer dan DD door dus heb je hoe dan ook voor tv uitzendingen kijken niets aan de DTS.

DTS is alleen mogelijk via streamen en of extern aangesloten apparaten zoal een dvd speler etc. en dan nog hoor je het verschil in mijn optiek niet. Beter een goed opgenomen DD of stereo geluid dan een slechte DTS. 😉

Reputatie 7

@Erooij Dat zeg ik ook: ”De KPN box geeft alleen Dolby Digital (DD), dus aan de DTS-update heb jij niets.” Door de rechtstreekse verbinding tussen KPN box en TV kan er verder ook (behalve via een switch, maar daar was nog geen sprake van toen ik het bovenstaande schreef) niets worden aangesloten. Daar ben ik dus niet op ingegaan.

Omdat mijn TV geen DTS doorgeeft heb ik het op Sonos niet kunnen testen, maar op mijn vorige set (Marantz homecinema receiver met Tannoy speakers) koos ik indien mogelijk voor DTS in plaats van DD. Meestal vond ik het DTS-spoor helderder klinken dan het DD-spoor. Of je het verschil hoort is dus zeer persoonlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb wel de mogelijkheid om DTS via Sonos te spelen. Als er verschil zou zijn dan is dat zo minimaal dat het voor mij niet merkbaar is. En zoals aangegeven de ene opname is de andere niet, er zijn belangrijkere zaken dan of iets nu wel of niet DD is. 
Zo verbaas ik mij bij de Sonos nog dagelijks over de enorme spreiding van sommige stereo muziekopnames, welke als surround klinken en dan weer is er een opname die alleen van voren lijkt te komen. Met andere woorden…… maak je niet al te druk of iets DD is of DTS. It’s all in the mind.