Skip to main content
Beantwoord

achtergrond geluid wat lijkt op stereo

• November 9, 2025
  • 33 reacties
  • 304 Bekeken

Hoi iedereen! Sinds een maandje of 2 heb ik ook een Sonos soundbar en wel de Sonos Beam Gen2. Helaas heb ik sinds gisteren last van een soort achtergrond geluid wat lijkt op stereo. Sorry alvast ik ben nooit goed in dingen uitleggen zoals ze zijn.

Welke instellingen ik aan heb staan zowel op mijn Samsung tv (die ik gekoppeld heb via een hdmi kabel aan mijn soundbar) en in de Sonos app ga ik nu vertellen hopend op dat 1 van jullie mij daardoor kan helpen tot een oplossing te komen. 

De instellingen op mijn Samsung tv!

*Geluidsuitvoer: Sonos Beam(HDMI)

*Geluidsmodus: Standaard, kan ik overigens niet aanklikken om te veranderen

*Q-Symphony-instelling: als ik dat aanklik dan komt er een melding dat er geen luidspreker beschikbaar is.

*HDMI-eARC-modus: Uit

*Formaat van digitale geluidsuitvoer: Auto

*Vertraging van digitale geluidsuitvoer: 100
*Gelijktijdige optische uitvoer: schuifje staat op uit, want ik gebruik de optische kabel niet.

De instellingen in de Sonos app!

*Bass: 0

*Treble: 0

*Loudness: schuifje staat op uit

*Hoogteniveau: 0

*Spatial Music: schuifje staat op uit

*Spraakversterking: schuifje staat op uit

*Nachtgeluid: schuifje staat op aan

*TV Autoplay: schuifje staat op uit

*Audiovertraging (Lip Sync): 0

*Groepsaudiovertraging: Laag

*IR gebruiken: schuifje staat op uit

*SonosNet-kanaal: kanaal 11

*Audiocompressie: automatisch

Beste antwoord door Jolien-u1b

Ik heb contact gehad met Sonos support via de chat, oplossing bleek dat de optie TV Autoplay in de Sonos app aan moet staan, en die stond uit bij mij.
Heel erg bedankt voor jullie hulp!

33 Reacties

106rallye
  • November 10, 2025

Ik mis in je verhaal hoe je de achterspeakers hebt ingesteld: als surround, dus in één kamer in de app met de Beam, of gegroepeerd, als twee kamers dus. En je hebt dit met TV-kijken, of met muziek luisteren? Wat zegt de app dat je voor geluidsstream krijgt als  je dit probleem hebt?

• Auteur
  • Junior
  • November 10, 2025

Ik heb geen achterspeakers, ik gebruik alleen de beam voor Netflix, NLZiet en Youtube op mijn tv. Ik heb de beam ingesteld op 1 kamer, namelijk de woonkamer waar de tv staat. Tv en beam beiden op tv meubel. 
wat bedoel je precies met geluidsstream in de app?

Ik zal screenshots meesturen. Er staat geen content en dat klopt, want mijn tv staat nu niet aan.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • November 10, 2025

Je hebt dus alleen een Beam en ervaart het geluid als achtergrondgeluid?

Zoals ​@106rallye aangeeft is het dus de vraag of dit alleen bij tv kijken is of ook bij muziek (wanneer de tv dus uit is)?

Ervaar je dit bij alle vormen van tv kijken of is dit bijvoorbeeld alleen bij YouTube?

En de vraag is dus wat de app op dat moment aangeeft bij de volumeregelingen (bijvoorbeeld stereo, pcm, dolby)

• Auteur
  • Junior
  • November 10, 2025

Ik gebruik de beam niet voor muziek.

en met youtube geeft de app aan bij de volumeregelingen HDMI.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • November 10, 2025

Sorry, even klikken op het donkere vlak om een volgend scherm te openen.

• Auteur
  • Junior
  • November 10, 2025

stereo PCM, maar op mijn tv instellingen heb ik formaat van digitale geluidsuitvoer niet op pcm staan maar op auto

• Auteur
  • Junior
  • November 10, 2025

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • November 10, 2025

Sonos speelt wat het ontvangt, in dit geval stereo dus. Het geluid is ook afhankelijk van wat je luistert. De provider en de uitzending moeten dolby doorzetten om daar ook dolby te zien.

Blijft het lastig om via je beschrijving te begrijpen wat je nu precies bedoelt. Feit is dat je tv stereo doorgeeft, maar dat neemt niet weg dat het geluid gewoon goed zou moeten zijn.

Ik zie dat HDMI e-Arc uitstaat. Heb je al eens geprobeerd om de Sonos op de e-Arc poort aan te sluiten en deze “aan” te zetten?

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • November 10, 2025

En kijk eens hoe het geluid klinkt wanneer je muziek via de app afspeelt. Wellicht zit er een defect in de speaker. 

106rallye
  • November 10, 2025

Omdat ook voor mij je probleem nog niet helemaal duidelijk is, weet ik niet of het helpt, maar waarom heb je eARC uit staan?

• Auteur
  • Junior
  • November 10, 2025

Mijn sonos is aangesloten op de enige e-arc poort van mijn samsung tv. En had de optie eArc uit gezet omdat ik dacht dat het daardoor kwam. Ik zal em weer aan zetten en kijken wat ie dan aangeeft in de volumeregeling.

En als ik de tv aan zet komt er geen geluid uit de soundbar, pas als ik een paar keer op volume omhoog druk wel dan wordt ie geactiveerd ofzo??? Ik heb geen idee. Graag wil ik meteen geluid hebben zodra ik de tv aanzet.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • November 10, 2025

Volgens mij komt dat omdat earc uitstaat.

• Auteur
  • Junior
  • November 10, 2025

Ik kan e-arc alleen op uit of automatisch zetten dus niet helemaal aan, en heb even gekeken via een youtube filmpje op mijn tv en de sonos app geeft nog steeds stereo pcm aan met de optie automatisch.

• Auteur
  • Junior
  • November 10, 2025

Ik heb het nu met spotify uit geprobeerd zie hier het resultaat. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • November 10, 2025

Dit is geluid via de tv. Je moet testen met spotify via de telefoon of tablet en dan zien of het beter klinkt dan het geluid van de tv.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • November 10, 2025

Eerder in je berichten staat ergens een instelling “HDMI-e-Arc modus —> Uit”. Heb je die nu wel op auto staan?

• Auteur
  • Junior
  • November 10, 2025

Ja, ik heb de HDMI-e-ARC modus nu op auto staan. Sorry ik snap er echt geen piep van. Hoe komt het dan dat jij wel dolby digital krijgt en ik PCM???

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • November 10, 2025

Dat kan liggen aan wat de provider doorgeeft en hoe je tv kijkt.  Ik kijk tv via Delta, coax en heb dan DD. Bij terugkijken of opnames via glasvezel heb ik ook stereo. Maar dat maakt het geluid niet direct slechter. 

Wanneer je een kastje van de provider hebt dan kan het ook zo zijn dat je daar iets in het menu moet aanpassen.

• Auteur
  • Junior
  • November 10, 2025

Ik heb Odido glasvezel internet en ik kijk tv zonder kabel via NLZiet abonnement.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • November 10, 2025

Dan zal nlziet mogelijk geen dolby digital uitzenden. Misschien zijn hier gebruikers met nlziet die dit kunnen beantwoorden en anders even navragen bij nlziet. 

Maar nogmaals, ook dan zou het geluid prima moeten zijn.

• Auteur
  • Junior
  • November 10, 2025

Via NLZiet geeft de volumeregeling in de Sonos app Dolby Multichannel PCM 2.0 aan en echt vreselijk geluid.

via Netflix komt er wel Dolby Atmos te staan in de Sonos app.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • November 10, 2025

En is het geluid van Netflix wel goed? Zo ja dan zit het probleem dus bij NLZiet en wellicht kunnen zij je verder helpen. 

• Auteur
  • Junior
  • November 10, 2025

Ja het geluid is goed van Netflix, en het is niet alleen NLZiet maar ook Youtube waar ik vreselijk geluid krijg.

106rallye
  • November 10, 2025

NLZiet is, net als YouTube, stereo. Zie 

Stereo kan overigens best een goed geluid zijn. Wat vind je zo “vreselijk” aan het geluid?

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • November 10, 2025

YouTube is ook stereo. 
Het is mij niet duidelijk waarom je Samsung dan zo reageert op stereo signaal. Heb je ook al geprobeerd om in de instelling te kiezen voor pcm ipv auto?