Beantwoord

5.1 via Samsung tv > playbar in orde. Bij dvd speler op hdmi tv alleen stereo

  • 22 October 2018
  • 4 reacties
  • 462 Bekeken

Hoi forum.

Hopen dat iemand een oplossing heeft.
Mijn setup:
- Samsung Ps50c7700 (enkele jaren oud)
- Samsung blueray speler
- chromecast
- Ziggo horizon box xl
- playbar
- 2x play 5 voor surround
Mijn probleem :
Via regulier TV kijken (TV aangesloten via toslink op playbar geen problemen maar nu valt op dat mijn blueray speler en Google chromecast (aangesloten op mijn tv via HDMI ) alleen stereo doorgeven (film is wel op 5.1 ingesteld)...

En gezien de meeste films zo bekeken worden (schijfjes en streamen) is dit toch wel een big issue). Heeft iemand dit ook zo ervaring en weten op te lossen?
Merci alvast ??
Grtjs
Nic
icon

Beste antwoord door Emily P 23 October 2018, 15:28

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Je HDMI van je Samsung geeft geen 5.1 door alleen stereo
Ik heb het opgelost door de externe apparaten via een toslink switch te laten lopen.
Moet wel omswitchen maar het is niet anders.
Vergeet dan niet op je apparaten de audio output op digitaal te zetten.
Beeld loopt via HDMI
Dank je voor je snelle reactie "Langbeest". Het was mij onbekend dat hdmi geen 5.1 doorgeeft gezien via mijn oude 7.1 versterker alles (ook 5.1) via hdmi verliep.
Heb je zelf geen externe apparatuur wat alleen hdmi heeft? Zoals een Google chromecast.
Grtjs
Nic
Reputatie 4
Badge +3
Het is vaak zo dat er in de TV zijn eigen instellingen een mogelijkheid is deze in te stellen op een bepaalde audio codec. Als deze bijvoorbeeld op PCM (Stereo) staat, zal deze ten alle tijden stereo sturen naar de aangesloten Playbar, ondanks het 5.1 audio signaal wat aangeleverd wordt via de Blurayspeler of Chromecast. Het beste kan je eerst dus even kijken in de instellingen van je TV of hier een mogelijkheid is de audio doorvoer codec aan te passen.
Dank je emily.. Die instellingen gevonden..