Beantwoord

5.1 Setup opstelling maken met 2 Five's draadloos niet mogelijk?

  • 1 December 2021
  • 17 reacties
  • 434 Bekeken

Badge

Allen,

Ik had al een Playbase en heb er sinds afgelopen zaterdag 2 Fives en Sub bij.

Bedoeling is een 5.1 opstelling te maken voor TV maar ook voor Blu Ray en Media Speler (beiden apart via HDMI op TV aangesloten) zodat films en muziek Blu Ray’s op 5.1 afgespeeld kunnen worden. Zou ik naar TV kijken dan hoeft 5.1 niet altijd aan te staan.


Ik kreeg het niet voor elkaar in de app om de Fives te koppelen aan de Playbase (TV) en zag dat dit draadloos alleen kan met de One’s. Dat is een flinke teleurstelling … Nu kan ik de Five’s en Sub alleen voor afspelen van muziek (Spotify) gebruiken.

Nu zag ik dat je de Five’s wel met een 3,5 mm jack plug met de Playbase kan koppelen maar - als ik al een 3,5mm aansluiting op mijn TV heb - kan ik maar 1 Five koppelen en geen 2. Is hier een oplossing voor ?

 

En stel dat ik uiteindelijk de 2 Five’s heb gekoppeld aan de Playbase, ben ik dan verplicht altijd 5.1 te luisteren als ik naar de TV kijk of kan ik een TV en 5.1 profiel maken ?

 

alvast bedankt

gr Rene

icon

Beste antwoord door 106rallye 2 December 2021, 13:18

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

17 Reacties

Ik heb twee maal de play vijf Van de tweede generatie gekoppeld aan mijn play base en ook een sub ook van de tweede generatie

lijkt me stug dat dit bij de derde generatie niet gaat alhoewel ik er een tijdje uit ben geweest.

Badge

Hi Ron,

Heel vreemd.. in de app kan ik alleen One’s (draadloos) toevoegen aan de Playbase en uiteraard een Sub, maar de Five zie ik in de app niet staan.

Heb ook hier en daar gelezen dat alleen de One erbij kan in een 5.1 opstelling, de Five zou met een 3,5mm jack moeten.. Sowieso heel apart en verschrikkelijk stom als het niet draadloos zou kunnen. Sonos is toch zo vooruitstrevend ?

Badge

Ron,

van Swarthomeweb.nl:

Welke Sonos speakers koppelen aan TV?

In tegenstelling tot wat velen denken, zijn lang niet alle Sonos speakers te koppelen aan een TV. Dit zorgt vaak voor een miskoop, gezien het geluid van de televisie niet op de speakers afgespeeld kunnen worden óf dat er sprake is van een vertraging (wat heel vervelend kan zijn bij beeld).

Korte samenvatting welke speakers te koppelen zijn met TV en hoe:

dus lijkt erop dat het draadloos met de Five niet kan :-(

Dit gaat puur over speakers die direct aan de televisie gekoppeld kunnen worden.

Zojuist op de Sonos site gekeken en is wel degelijk mogelijk.

als je er niet uitkomt zou ik ze gewoon even bellen.

Badge

Maar als het alleen over een aansluiting met de TV gaat en niet over de koppeling met de Playbase, hoe zou ik dan moeten koppelen ? In de app onder systeem/producten/Playbase kom ik op Playbase pagina en als ik dan op ‘Surroundspeaker aansluiten’ klik dan kan ik alleen kiezen tussen de 2 One’s die ik in de keuken en badkamer heb staan. Geen enkele mogelijkheid een Five te selecteren omdat die simpelweg niet op mn scherm verschijnt als keuze.

Badge

PS: een Sub kan ik wel aansluiten bij mijn Playbase.

Reputatie 7

@RC Heb je deze handleiding gevolgd? Let men name op het stuk “Voordat je begint”:

https://support.sonos.com/s/article/2927?language=nl_NL

In dit artikel wordt uitgelegd hoe je surroundspeakers kunt toevoegen aan je Sonos home cinema voor surround sound. Bekijk ons artikel over surround sound-richtlijnen en -beperkingen voor informatie over welke Sonos-producten als surroundspeakers kunnen worden gebruikt.

Voordat je begint

  • Je home cinema-product, en producten die je wilt toevoegen als surroundspeakers, moeten al aan je Sonos-systeem zijn toegevoegd als aparte kamers.
     
  • Producten die als surrounds worden gebruikt, zullen draadloos verbinden met je Sonos home cinema-product. Zorg ervoor dat ze zich in dezelfde kamer bevinden en binnen het bereik staan van je home cinema-product.
     
  • Als de producten die je wilt gebruiken als surroundspeakers geïnstalleerd zijn als stereopaar, zorg dan dat je het stereopaar scheidt voordat je de producten toevoegt als surroundspeakers.
  1. Open de Sonos-app voor iOS of Android.
  2. Ga naar het tabblad Instellingen en tik op Systeem.
  3. Tik onder Producten op de Sonos home cinema-kamer.
  4. Tik op Surroundspeakers installeren.
  5. Volg de aanwijzingen in de app om je speakers als surroundspeakers toe te voegen.
Badge

dank 106ralley.

als ik bovenstaande lees dan zou het moeten lukken maar vreemde is dat bij het laatste onderdeel:

  1. Tik onder Producten op de Sonos home cinema-kamer.
  2. Tik op Surroundspeakers installeren.
  3. Volg de aanwijzingen in de app om je speakers als surroundspeakers toe te voegen

bij surroundspeakers installeren ik dus alleen mijn 2 One's zie staan die op keuken en badkamer staan (aparte kamer dus).

Mijn Five's staan onder ‘huiskamer’ en mijn playbase onder 'TV’. Dus eigenlijk ook aparte kamers voor de app..

Maar ik zal vanavond nog even kijken volgens bovenstaande instructies.

 

gr Rene

Reputatie 7

Als je beide Five's in één kamer staan, voldoe je niet aan de eerste bullet bij "Voordat je begint": ze vormen immers geen aparte kamers. Je moet de stereo-opstelling scheiden. Dan worden de Five's zichtbaar bij het toevoegen voor surround.

 

Badge

Ok, dus fysiek wel in 1 kamer maar voor Sonos noem ik de Fives dus huiskamer links en huiskamer rechts ? Ook zo met de subwoofer neem ik aan ?

Stel dat dat de oplossing is en het lukt me om een 5.1 te maken voor als ik tv films mediaspeler etc kijk, je kan je voorstellen dat ik bepaalde programma’s op tv niet in 5.1 hoef te horen. Kan ik dan simpel alleen de playbase weer selecteren of heb ik nu een omgeving gemaakt waarbij alles apart niet meer te gebruiken is ?

 

alvast bedankt voor je reactie, erg gewaardeerd want ik zit al dagen te klooien ;-)

 

 

Badge

En vergeet ik nog .. kan ik dan ook nog - als ik gewoon miziek wil luisteren - weer terugschakelen naar enkelt mijn five en de sub ?

Badge

Met andere woorden, kan ik:

  1. Bij films op TV en van de Bluray in 5.1 
  2. Bij muziek vd radio alleen de fives en sub
  3. bij tv alleen de Playbase 

luisteren ?

Reputatie 7

Voor de korte periode waarin je de set up doet moeten de Five’s inderdaad in een eigen “kamer”. Het maakt niet uit hoe die kamers heten (maar niet hetzelfde als de Playbase). De subwoofer kan niet alleen functioneren dus die hoeft (en kan) niet eerst in een eigen kamer, zie https://support.sonos.com/s/article/4805?language=nl_NL

Je kunt het systeem voor verschillende doelen wel weer uit elkaar halen, maar dat is niet echt de bedoeling - en dus ook niet makkelijk. Bovendien verlies je bij elke wijziging je evt. Trueplay-instellingen.

Badge

Ah duidelijk Ralley, tks!

dus ook al zou ik het voor mekaar krijgen om een 5.1 opstelling te maken met de fives, dan ben ik eigenlijk de andere 2 luister opties ‘kwijt’. Ik zou dan bij iedere andere luister optie de hele boel weer moeten ontkoppelen om de volgende keer we te koppelen. Beetje vermoeiend denk ik zo. 

Vreemd dat die optie in de Sonos app niet bestaat om verschillende opstellingen te maken en daaruit te kiezen wanneer je dat wil zonder dat je ze daarna weer opnieuw moet instellen. 
 

 

Reputatie 7

Niet zo heel vreemd. Surround speakers worden heel anders aangestuurd dan losse speakers - als slaaf van de soundbar via een aparte 5Ghz-verbinding in plaats van zelfstandig op de wifi.

 

En heel misschien telt mee dat als Sonos veel moeite doet om dit toch te programmeren, het resultaat is dat men minder speakers verkoopt….. 

Badge

Daar kan ne wel eens gelijk in hebben 😁. 
Dan laat ik het voorlopig maar even zo want dat heen en weer schakelen is ook niet echt praktisch en meeste worden ze gebruikt voor tv zonder 5.1 en muziek.

 

bedankt voor je reacties en uitleg !