Skip to main content

Ik heb sinds kort een Beam (gen2) en 2 Era 100 speakers. Bij het TV kijken wil ik de speakers gebruiken als surroundspeakers bij de Beam maar bij het luisteren van muziek als stereopaar. 

Kan dit en zo ja hoe want tot nu toe lukt het alleen om als één van beide te configureren?

Thanks!

Wat je wilt kan niet eenvoudig. Je zult dan steeds de surrounds moeten verwijderen en een stereopaar moeten vormen. Komt er dus op neer dat het niet kan.

Je kunt bij muziek wel kiezen voor sfeervol of volledig. Bij volledig krijg je ook stereo uit de surroundspeakers.

Wordt er door Sonos nog aan gewerkt om een feature in de app te ontwikkelen waarmee je eenvoudig kunt switchen tussen ‘surround speaker’ en ‘stereopaar’. Er zullen veel gebruikers zijn die hun TV surround speakers ook voor muziek willen gebruiken. Uit eigen ervaring weet ik dat een met Trueplay als stereopaar ingestelde set Era 100’s veel beter klinkt dan als ‘sub-paar’ waarover je volledig stereo afspeelt. Als dit mogelijk wordt zijn klanten niet gedwongen om te kiezen tussen muziek luisteren of home-cinema. Ik hoor graag wanneer deze feature op de backlog komt.

Ik verwacht hier geen enkele activiteit vanuit Sonos om dit te realiseren. Zoals jezelf aangeeft is trueplay best nuttig. Zou het lukken om te schakelen dan zouden ze ook 2 trueplay instellingen moeten realiseren. 
Bovendien is een goed stereobeeld iets wat van voor de luisterpositie moet komen. Je zou dan ook nog iedere keer je speakers moeten verplaatsen. 

En als Sonos dit zou oplossen verkopen ze uiteindelijk minder speakers…..

Ik vraag me af of je dit ook aan een leverancier van klassieke bekabelde surroundsets zou vragen.

En als Sonos dit zou oplossen verkopen ze uiteindelijk minder speakers…..

Ik vraag me af of je dit ook aan een leverancier van klassieke bekabelde surroundsets zou vragen.

Ik begrijp je uitleg. Sonos heeft natuurlijk een bepaald verdienmodel. Anderzijds is het ook een merk dat zich onderscheidt door een strak en minimalistisch design. Als ik in mijn TV-hoek zowel wil genieten van home-cinema als van muziek is het niet bepaald minimalistisch als ik daarvoor 4 Eva 100 of Eva 300 speakers moet opstellen. Voor die situatie is deze feature gewenst. Uiteindelijk verkopen ze meer door tevreden gebruikers en dat zal hierdoor zeker het geval zijn. Ben het dus niet helemaal eens met jullie uitleg. Gr Ruud

Blijft hoe dan ook vreemd om stereo vanuit je achterspeakers te willen beluisteren. Stereo hoort van voren te komen. Ik zie mijzelf niet steeds de achterspeakers verplaatsen.

Overigens werkt het prima, in mijn situatie, om de muziek uit mijn Playbase te laten komen, waarbij ik de surrounds in de stand “sfeervol” heb geplaatst, met het volume iets naar de achterspeakers getrokken. Het is even zoeken naar wat goed werkt, maar ik ervaar nu een zeer ruimtelijk geluid waarbij dit niet nadrukkelijk uit de Playbase komt.

Overigens ben ik ook van mening dat het waarschijnlijk technisch vrijwel niet te doen is om de scheiding aan te brengen. Sonos had dat dan wel geïmplementeerd. Vwb extra verkopen zal dit echt niet veel extra’s opleveren. 

Mij bevalt “Volledig” dan weer prima.

Uiteraard is dit persoonlijk. In mijn situatie zit ik te dicht op de surrounds en word ik gek van het geluid naast mij bij muziek.

En zoals gezegd ben ik van mening dat stereo van voren moet komen.

Reageer