Skip to main content
Vraag

2e sub groot verschil?

• January 14, 2026
  • 11 reacties
  • 67 Bekeken

Hallo Sonos freaks,

Ik overweeg een 2e sub 4 toe te voegen aan mijn speakers.
Hebben jullie ervaringen met een extra (2e) sub?
Is het laag aanzienlijk beter/dieper? 
Is het de investering waard?

Alvast dank voor jullie reacties,
Harry.

11 Reacties

Mark W
Forum|alt.badge.img+3
  • Sonos Medewerker
  • January 15, 2026

Hi ​@Har25Z ,

Welkom op de Sonos Community!

Zelf kan ik hier (nog) niet uit ervaring over spreken, maar ik heb wel de volgende posts van andere gebruikers gevonden waar je hopelijk wat aan hebt:

Mocht je het willen proberen: als je de Sub via sonos.com koopt, hebben we een 30-dagenretourbeleid.

Dan kun je het eventueel testen. Mocht je het verschil toch te klein vinden, dan kun je de Sub altijd weer terugsturen.

Ik hoop dat dit helpt!

• Novice
  • January 21, 2026

Ik heb een Arc Ultra, 4 x Era 300 en 2 subs. De era's zijn via de bekende weg omgezet naar echte surrounds dus dit is een echte atmos opstelling waarbij de Ultra bij films ook als echte center speelt en links en rechts ook echt uit de linker en rechter voorspeaker komen.

Ik vindt dat er een iets mooier laag wordt weergeven, maar dat komt vooral door de betere spreiding in de woonkamer. Het is beter verdeeld en dat is waarschijnlijk waarom je dit zo ervaart.

Helaas is het met mijn opzet (nog) niet mogelijk om de kamer te tunen, maar dat is in mijn geval ook zeker niet nadelig. Ik heb een goede opstelling en de kamer is redelijk akoestisch behandeld….

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • January 21, 2026

@Peter_14 Sonos zelf ondersteund dat niet, daar kan je max 2 surrounds aansluiten.

Maak je soms gebruik van externe software om die aansturing wel mogelijk te maken? Datzou je dan wel moeten vermelden in je bericht.

• Novice
  • January 21, 2026

Sonosequencr is je vriend. Google maar eens. Er zijn een hoop mensen die dat gebruiken. Je hoeft het maar 1 keer in te stellen en dan zie je in de Sonos app vanzelf de front's en surrounds omhoog komen. In de firmware is het dus wel geprogrammeerd maar schijnbaar niet aangezet. Deze externe app kan dat wel.

Overigens begrijp ik echt niet waarom Sonos dit niet officieel ondersteund aangezien het perfect werkt (op het tunen na) Dit is echt een enorme verbetering. Misschien is dan Ultra een beetje overdone qua mogelijkheden, maar ik heb het er graag voor over.

De ultra is bedraad (netwerk) aangesloten en maakt een sonosnet aan voor de rest. Overigens is het bij mij nog nooit uitgevallen en werkt het altijd en uitstekend. Je kunt zelfs de volumes van de surrounds, fronts en subs aanpassen naar smaak.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • January 21, 2026

Nee dat is prima, maar wel handig te vermelden in je bericht. Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat iedereeen dat kent.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • January 21, 2026

Overigens is dit wel een heel kostbare oplossing. Een dure Arc, waarbij je alleen de centerspeaker gebruikt. 

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • January 21, 2026

Overigens is dit wel een heel kostbare oplossing. Een dure Arc, waarbij je alleen de centerspeaker gebruikt. 

Waarschijnlijk zijn de voorste speakers gewoon in Stereo 

106rallye
  • January 21, 2026

@Peter_14 Wellicht iets voor een eigen topic?

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • January 21, 2026

Nee Sonosequencer neemt die voorkanalen over van de soundbar. De Arc fungeert dan dus alleen als centerspeaker 

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • January 21, 2026

Nee Sonosequencer neemt die voorkanalen over van de soundbar. De Arc fungeert dan dus alleen als centerspeaker 

Dan is dit toch de ultieme opstelling.

• Novice
  • January 21, 2026

@Peter_14 Wellicht iets voor een eigen topic?

Ik heb niet het idee dat Sonos hier blij van wordt aangezien het nog niet officieel wordt ondersteund. Ik wil hier dan ook niet teveel over zeggen, behalve het feit dat het bij mij uitstekend werkt. Hiervoor had ik een dure atmos installatie met Rel subs, Kef speakers en Denon versterker, maar de vrouw wilde de woonkamer veranderen waardoor alle bedrading in de wanden niet meer gebruikt konden worden. Tevens wilde we van al die grote apparaten af. Daarom ben ik overgestapt en begonnen met de ultra, 2 x Era 300 en 1 sub.

Vervolgens kwam ik een filmpje op YouTube tegen die met sonosequencr aan het stoeien was en ben ik mij erin gaan verdiepen en kwam ik uiteindelijk op het Reddit forum een aantal mensen tegen die dit reeds werkend hadden. Toen ben ik ook gaan uitbreiden. Uiteraard klinkt het niet zo als de oude installatie, maar het is zeer acceptabel en de vrouw is ook blij…. Ook belangrijk.

Zonder front links en rechts vindt ik de ultra voor een grote woonkamer weinig spreiding geven. Dat is nu opgelost. De surround effecten zijn beter dan mijn oude installatie alleen is de klank wat minder. Met films niet echt merkbaar maar met muziek wel. Maar zoals ik al aangaf, zeer acceptabel.

En alles klopt echt. Ik heb uitgebreid getest met Atmos test filmpjes en al het geluid komt vanuit de juiste speaker…

En voor wat het waard is. Ik heb een geluidsstudio waar ik ook afmix in Atmos met een zeer groot Neumann speakersysteem. Alles wat ik afmix komt uitstekend over en precies zoals bedoeld. Vandaar dat ik niet begrijp dat Sonos dit niet openzet voor het grote publiek. Wellicht dat het komt doordat de tuning van dit systeem (nog) niet werkt.