2 One's koppelen als stereopaar aan Arc ipv surround.

  • 17 February 2022
  • 9 reacties
  • 933 Bekeken

Hallo al vaker gevraagd maar is het mogelijk (hetzij met een 3rd party app) om mijn ones als stereo paar te koppelen aan de arc zodat ze met het volume van de arc mee omhoog of omlaag gaan? 
 

ik gebruik de ones als surround set en gaan ze netjes met de Arc mee in volume - echter  daardoor heb ik geen stemgeluid (alleen surround sound en muziek) en als ik tv zit te kijken wil ik graag horen wat er gezegd wordt (oplossing is arc harder zetten maar dan ineens zwelt de muziek aan en gaan de surrounds ook mee harder - daar zit ik niet op te wachten tijdens een rustig tv avondje.

 

nu kan ik ze als stereo paar in een groep zetten maar dan moet ik altijd via de mobiele app het geluid can de groep harder of zachter zetten - nu kan ik de Arc regelen met de afstand bediening van de tv maar dan gaat het stereo paar ones niet mee in volume 

 

rete irritant dus en ja ik had mezelf misschien eerst in moeten lezen maar toen had ik ze al gekocht 

 

in de Sonos app is het niet mogelijk maar misschien kent iemand een mobiele app die dat wel kan?

 

alvast bedankt 

Mijn setup: 

kamer: Arc + 2x one sl 

keuken: play 3 + move 

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

9 Reacties

Reputatie 7

Als je ze als stereopaar zou koppelen en vervolgens groeperen met de Arc, loopt overigens wel het geluid van het stereopaar achter op de Arc. Sonos heeft dat nodig voor het bufferen, dus geen app lost dat op.

Ik verwacht ook niet dat er een app is die dit kan: surrounds worden heel anders aangestuurd dan gegroepeerde speakers.

Je zegt zelf als dat je je beter eerst in had kunnen lezen. De verwachting dat surround een betere verstaanbaarheid van gesproken woord oplevert kan namelijk geen enkel surroundsysteem waar maken: gesproken woord kom altijd uit de soundbar/centerspeaker omdat de camera gericht is op de pratende persoon - om het natuurlijk te houden moet dus ook het geluid  “uit het beeld” komen. Surround is echt alleen voor wegvliegende helikopters, vogeltjes en applaus: achtergrondgeluiden dus. Dat geeft een heel natuurlijke indruk, zodat het voor de meeste mensen echt iets toevoegt. Jij zoekt dat natuurlijke juist niet, maar probeert je (gehoor?)probleem met verstaanbaarheid op te lossen. Daar is een surroundsysteem echter niet voor bedoeld.

Bedankt voor je antwoord en Ik ben met je eens dat surround initieel niet bedoeld is voor stem maar op het moment dat je surrounds als home cinema ingesteld zijn-  zou een simpele “4 channel stereo” of all stereo (zoals op al mijn voorgaande receivers zat) dè oplossing zijn.

even de bedoelingen van de producent van de content daar gelaten maar kijkend naar de wens van de klant.

gezien voor het vooruitstrevende merk Sonos te kiezen leek mij zoiets basaal en is de aanname gedaan. Nu heeft de huidige opstelling geen meerwaarde tov alleen de arc. 
 

ben geen app developer maar lijkt me niet onmogelijk-  gezien het grote aantal vragen op dit forum inmiddels hoop ik dat Sonos hier iets mee wil doen

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben ook geen software ontwikkelaar, maar ik denk dat het probleem erin zit dat dit dan aangestuurd zou moeten worden door de tv. Sonos speelt wat het ontvangt en de tv stuurt nu eenmaal het geluid aan. Je kunt Sonos niet vergelijken met een receiver die ingesteld kan worden.

Reputatie 7

Eerlijk gezegd heb ik nog niet meegemaakt dat “4 channel stereo” ook bij TV-bronnen mogelijk was.

Aan de andere kant: bij stereo TV-geluid "verzint” de soundbar wel iets surround-achtigs. Zonder de aansturoing van de surrounds aan te passen is er dus wel iets mogelijk, maar dat kan niet door een app - dat moet de soundbar zelf doen. Ik zie dat overigens niet gebeuren: de stemmen op TV uit je surrounds laten komen moet je niet willen.

begrijp me niet verkeerd maar dat is precies wat ik wel wil, de buren zijn niet zo blij met alle aanzwellende basstukken in de tv shows en films. vandaar dat ik naar de 4 ch stereo optie zocht. waardoor ik dus all channel stereo geluid heb van de tv - of dit nu muziek of stem is maakt niet uit want ik kan dan de achterspeakers net iets harder zetten dan de arc - waardoor het overall volume gewoon lager kan - Deze 4 channel stereo fuctie had ik op meerdere receivers (waaronder ook gewone consumentensets) dus dat het niet mogelijk is kan ik direct ontkrachten.

Feit blijft dat het met muziek blijkbaar wel ge-synced 4 channel stereo kan luiteren - maar met stem niet… blijf het toch heel bijzonder vinden voor dit merk

nu heb ik een Samsung the Frame tv welke ik niet op simpele stereo 2.0 kan laten uit sturen dus zit weer eens met een dure aanname/impulsaankoop vrees ik :D 

 

 

Reputatie 7

Tja. Dan lijkt Marktplaats de enige optie inderdaad…..

Reputatie 7
Badge +3

Of je zet de bassen wat terug en de hoge tonen wat harder. 

Of je zet de bassen wat terug en de hoge tonen wat harder. 

Sja dan kan ik net zo goed een supertech stereotoren gaan halen bij de Blokker 

Reputatie 7
Badge +3

Wat een onzin. Je schrijft zelf dat je buren problemen hebben met de aanzwellende bassen, dat heb je dan bij dubbel stereo ook, zo niet dubbel. Wat je dan dus vervolgens doet is het volume terugbrengen omdat de spraak dan dichterbij is en je toe kan met minder volume. Hiermee schrijf je eigenlijk zelf al dat je beter naar Blokker kunt gaan. 

Je kunt met de Sonos prima het geluid naar behoefte (en van je buren) instellen of staat de tv 10 meter van de bank vandaan?