Beantwoord

2 combinaties, TV Beam + Sub en 2x One + Sub, afzonderlijk gebruiken zonder groep wisselen

  • 17 December 2023
  • 20 reacties
  • 158 Bekeken

Badge

Ik heb nu een groep “Woonkamer” met 2 x One + Sub. Ik wil bij mijn TV een Beam. Deze wil ik gebruiken met de Sub. Wat ik niet wil is om iedere keer als ik TV wil kijken of Spotify of Sonos wil spelen, op mijn telefoon van groep te moeten wisselen. Is dat mogelijk?  

icon

Beste antwoord door Erooij 17 December 2023, 23:03

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

20 Reacties

Reputatie 7

In Sonos-speak is je Woonkamer een “kamer”. Deze “kamers” kun je “groeperen”. Ik ga ervan uit dat je de One’s niet als surround gaat gebruiken bij de Beam..

Zo’n “kamer” is een redelijk vast clubje apparaten, wat inhoudt dat je niet makkelijk onderdelen ervan (zoals de Sub) kunt laten switchen van de ene naar de andere kamer - zoals jij wilt.

Je kunt de Sub uit je Beam-kamer halen en vervolgens weer toevoegen aan de One’s. Dat is best een werkje. Dan verlies je wel in beide kamers de Trueplay-instellingen. Dit heeft  te maken met de bijzondere manier van aansturen van de Sub. Dat is ingewikkelder bij een set met een soundbar-set, die altijd synchroon moet blijven met het beeld.

Vraag is wel of je dit ook makkelijk met een klassieke subwoofer en versterker gedaan had.

 

 

Badge

Bedankt voor je uitleg. Als ik alleen de Beam wil gebruiken bij TV kijken. Kan dat zonder dat ik van groep moet wisselen? 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je een kamer aanmaakt die bijvoorbeeld tv heet dan kan je tv kijken met geluid over alleen de Beam. 
Je kunt dan ook groeperen, dus de kamer tv en de kamer woonkamer groeperen om het geluid over alle speakers te krijgen maar dat hoeft niet.

Bij tv kijken is dit dan ook niet aan te raden omdat er een kleine vertraging zal ontstaan in “woonkamer” .

Badge

Moet ik de Beam wel melden in de Sonos app? Elk ander merk werkt gewoon als ik het met hdmi of optisch aansluit op mijn tv. Ik heb de kpn tv+ box met nu een canton sound deck.

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee of je hem MOET melden in de app, het lijkt mij in ieder geval niet meer dan logisch om hem te melden. Wanneer ik dit schrijf denk ik dat hij anders niet zal werken, de hele registratie loopt via de app, maar is dit een probleem dan?

Eenmaal geregistreerd in de app dan kan deze verder gewoon werken zonder de app. De aansturing gaat via de tv met HDMI (e)-Arc aansluiting. 

Reputatie 7

Op een Sonos speaker, dus ook op de Beam, kun je Spotify etc. spelen. Daarom moet de set up via de app. Mogelijk kan het zonder, maar dan heb je alleen een soundbar en mis je de extra mogelijkheden, waaronder het groeperen.

Mits de set up is gebeurd vormt de Beam vormt straks een eigen “kamer” in de app. Die kun je “groeperen” met de One’s.

Hoe bedoel je “van groep wisselen”? Je hebt twee “kamers” in de app, die samen een groep kunnen vormen. De Sub kan, zoals uitgelegd, van de ene naar de andere “kamer”, maar dat gaat niet makkelijk.

Badge

Ik zal een situatie schetsen: ik zit op mijn telefoon naar muziek via Spotify of via de Sonos app naar een radiozender, afgespeeld op de 2x One en Sub. Ik stop met luisteren en zet de tv aan. Hoor ik dan de Beam direct, zonder dat ik iets op mijn telefoon moet doen?

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer de tv juist is ingesteld dan overruled deze alles. Zodra je dus de tv aanzet dan speelt de Beam het tv geluid. 
uiteraard zal je zelf de “woonkamer” moeten stoppen.

Wanneer je via de Beam muziek zou afspelen dan stopt de muziek zodra je de tv aanzet en is er dus geen handeling nodig op de app.

Badge

Kijk, nu zijn we er. Bedankt. Ik ga nu met een gerust hart een Beam aanschaffen en die alleen voor de tv gebruiken. Iedereen bedankt voor het meedenken en advies geven.

Reputatie 7

Als aanvulling: het automatisch uit de “groep” gaan van de Beam als je de TV aanzet is een instelling die volgens mij overigens wel standaard aan staat.

 

 

Badge

Dankjewel.

Badge

Ik heb de Sonos Beam aangeschaft. Die heb ik in de kamer “TV-Kamer” gezet. Mijn twee Ones en Sub staan in kamer “Muziek Kamer”. Ik zie dat ik geen groep hoef aan te maken. Als ik de TV aanzet gaat ook de Beam aan. Kijk ik in de Sonos app dat zie ik dat TV Kamer wordt afgespeeld. Recht zit een blokje, als ik daarop klik dan kies ik om de Muziek Kamer erbij te zetten en schakel ik de Beam in de app uit. Dan wordt het geluid van de TV over mijn twee Sonos One en de Sub afgespeeld. Klinkt heel mooi bij muziekprogamma en films. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan heb je geluk. Normaal gesproken zou er een kleine vertraging ontstaan bij tv geluid over groepen die niet rechtstreeks aan de tv verbonden zijn.

Helemaal begrijpen doe ik dit overigens niet omdat je aangeeft dat je de Beam uitzet in de app. Dat zou dan toch betekenen dat de Beam het wifi-signaal blijft doorzetten. Kennelijk blijft deze functioneel en wordt het een soort mute-situatie waarbij alleen het geluid uitgeschakeld wordt. 

Reputatie 7

Tja. Wat jij “erbij zetten” noemt, heet “groeperen”:  je zet twee kamers in een groep. Zie https://support.sonos.com/nl-nl/article/group-and-ungroup-rooms

Overigens zullen One en de Sub 75ms achterlopen op de Beam en dus het TV-beeld. Sommigen zijn hier gevoeliger voor dan anderen.

Badge

Dan heb je geluk. Normaal gesproken zou er een kleine vertraging ontstaan bij tv geluid over groepen die niet rechtstreeks aan de tv verbonden zijn.

Helemaal begrijpen doe ik dit overigens niet omdat je aangeeft dat je de Beam uitzet in de app. Dat zou dan toch betekenen dat de Beam het wifi-signaal blijft doorzetten. Kennelijk blijft deze functioneel en wordt het een soort mute-situatie waarbij alleen het geluid uitgeschakeld wordt. 

Ik gebruik wifi via sonos boost. Ik zet het volume van de Beam op nul maar hou hem wel in de groep, aangevinkt dus.

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het duidelijk, je zet de Beam niet uit in de app (zoals je schreef), maar je stopt het geluid.

Wanneer dit voor je werkt en de voorkeur heeft dan is dit prima natuurlijk. Besef dus wel ten alle tijde dat je last van vertraging kunt hebben. Persoonlijk ben ik er erg gevoelig voor en erger mij mateloos wanneer er de minste verschillen in beel en geluid zichtbaar zijn.

Badge

Ik zie echt geen vertraging. Ik zal daar vanaf nu heel goed op letten, want als ik wel vertraging zie, dan speel ik de tv alleen via de Beam af.

Reputatie 7

Dan heb je geluk. Normaal gesproken zou er een kleine vertraging ontstaan bij tv geluid over groepen die niet rechtstreeks aan de tv verbonden zijn.

Helemaal begrijpen doe ik dit overigens niet omdat je aangeeft dat je de Beam uitzet in de app. Dat zou dan toch betekenen dat de Beam het wifi-signaal blijft doorzetten. Kennelijk blijft deze functioneel en wordt het een soort mute-situatie waarbij alleen het geluid uitgeschakeld wordt. 

Ik gebruik wifi via sonos boost. Ik zet het volume van de Beam op nul maar hou hem wel in de groep, aangevinkt dus.

Je houdt hem in de “kamer”, niet de “groep”.

Reputatie 7
Badge +3

Dan heb je geluk. Normaal gesproken zou er een kleine vertraging ontstaan bij tv geluid over groepen die niet rechtstreeks aan de tv verbonden zijn.

Helemaal begrijpen doe ik dit overigens niet omdat je aangeeft dat je de Beam uitzet in de app. Dat zou dan toch betekenen dat de Beam het wifi-signaal blijft doorzetten. Kennelijk blijft deze functioneel en wordt het een soort mute-situatie waarbij alleen het geluid uitgeschakeld wordt. 

Ik gebruik wifi via sonos boost. Ik zet het volume van de Beam op nul maar hou hem wel in de groep, aangevinkt dus.

Je houdt hem in de “kamer”, niet de “groep”.

Wat ik begrijp is dat er 2 kamers zijn van de Beam alleen en één met 2 one’s en een sub. Beide kamers worden gekoppeld in een groep en van de Beam wordt het geluid op 0 gezet.  

Reputatie 7

Dan was mijn reactie dus te snel, sorry.