Skip to main content
Beantwoord

Platenspeler Pro-ject Digital Essential 2 op Playbase

• 28 februari 2025
  • 6 reacties
  • 82 Bekeken

Hallo community,

Ik heb een 2de hands platenspeler Pro-ject Digital Essential 2 op het oog die ook een optische uitgang heeft (24-bit/96kHz). Deze platenspeler heeft ook een ingebouwde voorversterker (output voltage 160mV/1kHz at 4mV/1kHz). Ik zou deze aan willen sluiten op mijn Sonos Playbase die enkel een optische ingang heeft. Heeft iemand daar ervaring mee en mij kan vertellen of dat kan?

Alvast bedankt voor jullie reactie  

Gr. Silvester

Beste antwoord door 106rallye

Dus een Port en gewoon de analoge uitgang van een platenspeler, of (minder duur) een Era 100 met Sonos adapter op de analoge uitgang van een platenspeler.

Bekijk origineel

106rallye

Even zoeken brengt mij hier: https://www.bol.com/nl/nl/p/pro-ject-essential-ii-digital/9200000057583529/

“Opmerking voor SONOS Playbar gebruikers:
De SONOS Playbar kan uitsluitend met het 16-bits formaat overweg en aangezien het digitale signaal van de Essential II Digital in 24-bit/96kHz is kunnen beide apparaten niet met elkaar worden gebruikt.”

Mocht je de Playbar ook voor TV willen gebruiken, dan zou je regelmatig de kabel moet verwisselen. Optische kabels zijn daar niet echt geschikt voor.

Dan is een gebruikte Connect (Gen 2), een Port of Era 100 (met Sonos adapter) de oplossing. Aan de digitale afdeling van de platenspeler heb je dan dus niets.

• Novice
  • 1 maart 2025

Dank je 106ralley voor je reactie en tips. De opmerking bij Bol had ik ook gevonden, daar is mijn vraag ook door ontstaan. Echter de Sonos Playbar is niet hetzelfde als de Sonos Playbase. Ik kan van de Sonos Playbase geen specificaties vinden van de optische ingang die mij duidelijkheid geeft of het gaat werken. 
De zoektocht naar een platenspeler op Sonos begon eigenlijk met de aanbieding die nu loopt bij Sonos met de Era100 met Pro-ject platenspeler. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • 1 maart 2025

Playbase en playbar komen ongeveer uit dezelfde periode. Techniek is eender.

Toch die aanbieding dan maar. 😉

106rallye

Qua codering etc. verwacht ik inderdaad geen verschil tussen Playbar en Playbase.

• Novice
  • 4 maart 2025

Beste 106rallye en Erooij,

Ik heb zojuist het volgende antwoord van Sonos gekregen. Ik wilde je dit toch nog even laten weten. Het bevestigt jullie adviezen. Bedankt nog voor jullie input.

Gr. Silvester

De technici hebben dit bekeken en aanbevolen dat het belangrijk is om op te merken dat de Sonos Playbase specifiek is ontworpen voor gebruik met een tv en de optische ingang daarvoor is geoptimaliseerd. De Playbase ondersteunt oorspronkelijk geen ingang van audio-apparaten zoals draaitafels.

De ingebouwde voorversterker in de Turntable voert ook een line-level signaal uit, dat mogelijk niet compatibel is met de te verwachten ingang van de Playbase, en zelfs als je de optische uitgang zou kunnen aansluiten, is er een goede kans dat het Playbase het signaal niet correct zou verwerken.

In het kort werkt het waarschijnlijk niet zoals bedoeld, en het rechtstreeks aansluiten van je Turntable via een optische kabel op de Playbase geeft je mogelijk niet de gewenste resultaten. Je moet waarschijnlijk een andere installatie gebruiken, zoals een speciale audio-ontvanger of een Sonos-apparaat zoals de Sonos Port, dat is ontworpen om verschillende audio-bronnen te behandelen, inclusief draaitafels.

UNQUOTE

106rallye

Dus een Port en gewoon de analoge uitgang van een platenspeler, of (minder duur) een Era 100 met Sonos adapter op de analoge uitgang van een platenspeler.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ben je akkoord dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen