Op dit moment heb ik mijn platenspeler rechtstreeks op de Port aangesloten. Ik vind de akoestiek niet erg goed. Ik wil daarom mijn platenspeler aansluiten op een versterker en vervolgens deze aansluiten op de Port. Vraag-1: Klopt het dat ik dan de akoestiek, met de versterker, beter kan afstemmen? Vraag-2: Kan ik de Port ook opblazen met een versterker ertussen?
Waarom vind je het geluid niet goed en denk je dat een versterker zou helpen? Gebruik je geen (eventueel in de platenspeler ingebouwde) voorversterker? Een voorversterker versterkt niet alleen het geluid, maar verandert ook het geluid zodat het klinkt zoals het bedoeld is.
De Port verwacht een “line level” signaal, zoals dat bijvoorbeeld van een CD-speler komt. Een platenspeler kan dat leveren als hij een ingebouwde voorversterker heeft. Als dat niet zo is heb je een losse voorversterker nodig.
Een ouderwetse versterker met een phono-aansluiting kan ook worden gebruikt als voorversterker. De Port wordt dan aangesloten op de tape out van de versterker. Geen risico voor het “opblazen” van je Port.
Hartelijk dank voor je reactie. Ik gebruik wel een voorversterker maar de akoestiek blijft achter. Bij het ertussen plaatsen van een versterker verwacht ik dat de akoestiek zal verbeteren.
Waarom denk je dat? Die versterker verandert toch niet aan het geluid? Wat bedoel je met “akoestiek”?
Ik heb een Sonos Arc en twee Sonos one in een ruimte van +/- 30m2. Als ik normaal muziek stream is het geluid prima. Maar als ik de Pro-Ject platenspeler (met voorversterker) gebruik wordt het geluid blikkerig en niet zo warm. Ik ervaar dat mij verveeld en gebruik daarom mijn platenspeler minder. Ik heb geen goed gevoel dat ik 700,- + 450,- heb betaald voor iets dat het geluid verslechterd ipv dat de installatie erop vooruit is gegaan. De geluidsbeleving bij het afspelen van de platenspeler valt enorm tegen. Ik denk dat dit te maken heeft met de omzetting van het analoge geluid naar een digitaal geluid door de Port.
Ik wil dus de dynamiek van het geluid verbeteren. Mijn vraag is kan ik dat realiseren door er een versterker tussen te plaatsen.
De bedoeling is nu juist dat het geluid niet verandert als je het digitaliseert. Het lijkt me dus gek dat het daardoor komt.
Als je je platenspeler aansluit op de versterker en dan op de Port digitaliseert de Port nogsteeds het geluid. Dat zou dus ook niet helpen.
Blikkerig geluid kan een teken zijn dat de voorversterker niet aan staat. Kan dat bij jou het geval zijn? Heb je al eens navraag gedaan bij je leverancier?
Dat heb ik. Nog niet gedaan en/of getest. Bedankt voor de tip! Wordt vervolgd Ik zit nu in het buitenland en over twee weken weet ik meer!
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.