Hoi allemaal! Omdat de Sonos Play volgende week als nieuwkomer aan de line-up wordt toegevoegd, dacht ik dat dit een goed moment is om de oplaad- en stroomvereisten even door te nemen. We hebben inmiddels namelijk best veel apparaten die zo’n lader nodig hebben.
Je speaker heeft een adapter en kabel nodig die krachtig genoeg zijn om effectief op te laden. Als je apparaat langzaam oplaadt, komt dat meestal doordat de kabel of de adapter te weinig vermogen heeft.
Om probleemloos op te laden, is het belangrijk dat je adapter en kabel aan het volgende voldoen:
| Product | Minimum Power/Current | Recommended Power/Current |
| Roam/Roam 2 | 5V/1.5A (7.5W) | 5V/2A (10W) |
| Ace | 5V/0.5A (2.5W) | 5V/3A (15W) |
| Move | 12V/3A OR 15V/2.4A (36W) | 20V/2.25A OR 15V/3A (45W) |
| Move 2 | 20V/2.25A OR 15V/3A (45W) | 20V/2.25A OR 15V/3A (45W) |
| Play | 9V/2A (18W) | 20V/2.25A OR 15V/3A (45W) |
Snelle tips:
-
Check je adapter: Meestal vind je het voltage/ampère (V/A) of het wattage (W) op de achterkant van de adapter zelf, of op de website waar je hem hebt gekocht.
-
Kabels maken het verschil: Als je de Sonos USB-C Power Delivery (PD) kabel gebruikt die bij je apparaat zat, zit je sowieso goed. Gebruik je kabels van andere merken? Zorg dan dat ze PD ondersteunen en voldoen aan de oplaadvereisten. Voor alle apparaten (behalve de Roam en Roam 2) raden we een USB-C kabel aan.
-
Weg met die oude telefoonopladers: Adapters voor tablets zijn vaak wel krachtig genoeg (afhankelijk van hoe oud je tablet is), maar die van telefoons meestal niet. Check zoals altijd even de info op de lader als dat kan!
Hoe weet ik of mijn apparaat oplaadt?
Wanneer je apparaat begint met opladen, gaat het lampje constant oranje branden. Als de speaker oranje knippert, betekent dit dat de batterij bijna leeg is. Voor info over wat de andere kleuren betekenen, kun je [hier] kijken.
Wat als ik een adapter met meerdere poorten gebruik?
Als je een multiport-adapter gebruikt, hangt het wattage per apparaat af van hoe de fabrikant de stroom verdeelt. Bijvoorbeeld: als je een 45W-adapter hebt en je sluit je telefoon, tablet én de Play tegelijk aan, dan geeft hij standaard 15W aan elk apparaat. Check bij de fabrikant hoe die verdeling precies werkt.
Wat als ik mijn apparaat snel wil opladen?
Om de meeste van deze apparaten snel op te laden (fast charge), heb je een PD-geschikte adapter nodig en een USB-C kabel die snelladen ondersteunt. Let op: De Sonos Roam en Roam 2 ondersteunen geen snelladen.
Welke opladers gebruik jij die goed werken? Deel je aanbevelingen hieronder!