Beantwoord

Spraaksturing

  • 1 August 2019
  • 6 reacties
  • 1123 Bekeken

Ik ben inmiddels 2 weken verder en gestopt met de Sonos spraaksturing. De meest vreemde acties na inspreken commando's.
Veel commando's werken niet ook niet die Sonos zelf op zijn website meldt (als voorbeeld de Spotify opdrachten)
Echt heel veel spijt van de aanschaf van 2 Sonos one als surroundspeakers. Had ook 2 eenvoudiger speakers kunnen nemen want we hebben gewoon weer de home mini van Google aangesloten en alle verlichting, boodschappenlijstje en telefoonzoeken werken weer..
We gebruiken de spraaksturing via Sonos niet meer.
Ik snap niet dat Sonos niet begrijpt dat merken als Samsung eraan komen die de kwaliteit van Sonos (gaan) evenaren maar stukken eenvoudiger zijn in de bediening.
Wij stoppen met de aanschaf van dure Sonos componenten die meer tijd steekt in een strijd met Google dan in het trachten klanten beter van dienst te zijn.
icon

Beste antwoord door Tim S 2 August 2019, 10:25

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Sonos is kwalitatief goed genoeg, maar we zijn nog klaar voor zulke technologie als vlotte en simpele spraakbesturing.
Ik begrijp je frustratie, heb zelf de assistent ook na paar dagen er weer afgeknald.
Reputatie 7
Badge +2
Zou je toch willen verzoeken ons even te bellen, zodat we de instellingen van Google Assistent kunnen nalopen.
Bij mij thuis werkt het prima, moet me misschien een keer herhalen, maar over 't algemeen doet ze precies wat we vragen.
Lampen aan, of veranderen van kleur, muziek aan op de Sonos, het nieuws uitlezen, ervaar er geen problemen mee.

Hoe Google je commando zou aannemen ligt toch volledig aan de instellingen van Google Assistent, en de microfoon van je Sonos mag daar geen invloed op hebben.
Het is wel zo dat gebruikers er mee moeten leren om te gaan.
Hoor wel eens klanten aan de lijn, die: Ok google, roepen, om meteen te beginnen met praten alvorens het bliepje te horen is.
De helft van het commando word dan al niet aangenomen, waardoor Google ook moeilijk kan achterhalen wat er nou precies moet gebeuren.
Een wat zwaarder dialect zou helaas ook problemen kunnen geven, waar Google mogelijk nog van moet leren.
Google is nog in ontwikkeling, en het zou na verloop van tijd beter moeten reageren.
De Nederlandse taal word ook nog gezien als een Beta, wat beschreven staat in de Google Assistant app.

Toch zoals ik aankaart, kijken we graag met je mee om te zien of alles er goed bij staat.
Ik heb circa 1,5 uur met de helpdesk contact gehad en met de helpdesk alles ingesteld zoals het zou moeten zijn. Het ligt niet aan Google want de Home mini doet het uitstekend op alleen Google home. Sonos heeft verklaard slechts een deel van de commando's van Google te ondersteunen, de rest zou later komen. Zo blijf je altijd achter de feiten aanlopen want Google gaat ook verder.
Heb €380 uitgegeven voor 2 stuks Sonos one als Surroundspeakers en zit nu met 2 microfoons die uit staan omdat een home mini van € 50 het veel beter doet
Het is inderdaad gewoon opvallend hoe veel trager, beperkter en slechter de Google assistent van mijn Sonos one (gen2) is t.o.v. mijn Google home mini (20% van de prijs). Voor mij is dat onbegrijpelijk want AFAIK gaat alles naar de Google cloud maar Sonos heeft toch een manier gevonden om dat ook te verkloten.

De echt goede geluidskwaliteit van de Sonos one is voor mij ondergeschikt aan het gebruiksgemak van een goed werkende Google assistent. Ik zit gelukkig nog in mijn retour periode en de Sonos One gaat terug. Buiten de geluidskwaliteit is Sonos is tot nu toe teleurstelling op teleurstelling op teleurstelling. Voor een premium prijs verwacht ik ook een premium product en als het even kan een goede service maar dat is bij Sonos nog niet bijna! Sonos moet zich schamen.

PS. je topic titel is jammer genoeg onduidelijk Fransone.
PS. Tim S ... Schaam je voor jouw ontkennende reactie vol stijl- en feitelijke fouten!
Reputatie 5
Badge +3
Laat ik beginnen te zeggen dat de spraakondersteuning voor mij nooit dΓ© feature van Sonos is geweest en al helemaal niet een reden om Sonos te kopen. Ik gebruik Sonos sinds 2013, lang voordat we ooit van Google Assistant hadden gehoord. Sonos is voor mij multiroom audio en een oplossing voor mijn TV-geluid, voice control is een leuk extraatje. Mijn verlichting, rolluiken en wat dies meer zij werken voornamelijk met tijdgestuurde routines en sensoren, zodat ik bijna nooit via een app of Google Assistent hoef te bedienen (minder interactie = smarter home). Om Sonos nu af te doen als een slecht product omdat deze feature, waarbij ze voor de functionaliteit sterk afhankelijk zijn van Google, niet goed werkt, is voor mij dan ook een brug te ver.

Ik moet ook zeggen dat ik op het internationale forum minder klachten hierover lees, en ook weinig over Alexa, dat wijst er voor mij op dat het niet uitsluitend aan Sonos ligt.

Zelf doe ik dappere pogingen om de Google Assistant tweetalig te gebruiken (Nederlands en Engels) en dat werkt in mijn ervaring net zo beroerd op de Google Home Mini's als op de Sonos hier. Nederlandse commando's worden niet of niet goed begrepen of verstaan als Engels. Zelfs simpele dingen als het zetten van een timer lukken vaak niet, ongeacht of Nederlands als primaire of secundaire taal staat ingesteld. Als ik Nederlands als enige taal instel, gaat het stukken beter, maar voor mij is dat niet haalbaar, omdat sommige commando's die ik gebruik nog niet in de Nederlandse Assistent lijken te werken (nee, ook niet op de Google Home's zelf).
In het Engels, daarentegen, werkt alles feilloos, ook op Sonos speakers. Commando's voor lampen, rolluiken, scenes, alsmede het afspelen van muziek of radio op de speaker zelf of op Sonos kamers zonder microfoon, werkt allemaal hier.

Ik heb geleerd dat Google heel gevoelig is voor welke taal primair ingesteld staat, hoe kamers genoemd zijn, hoe individuele apparaten genoemd zijn en of ze dezelfde naam in Google Home hebben als in hun native app (Hue, KaKu, Nest, noem maar op), soms is een reboot van een Home Mini voldoende om bepaalde problemen op te lossen, dat zijn allemaal zwaktes van het Google ecosysteem, niet van Sonos. Niettemin frustrerend.

Natuurlijk spreekt mijn ervaring niet voor die van iedereen, maar die van jullie net zo min.

Wat betreft "andere merken", eerst zien, dan geloven. Denon heeft zich al moeten verlagen tot patentinbreuk om vergelijkbare functionaliteit te bieden. Samsungs digitale assistent is een lachertje. Het einde van Sonos is op forums als dit al vele malen aangekondigd, maar ze bestaan nog steeds.

Misschien zijn er wel betere of goedkopere opties voor losse speakers met Google Assistant, maar het volledige featurepakket dat Sonos biedt, heb ik nog niet bij andere merken gezien.
Sonos heeft echt super geluid maar de Google assistent ondersteuning is compleet ruk.

Ieder zijn ding Sjoop1985!
πŸ€˜πŸΎπŸ˜‚πŸ€˜πŸΎ