sonos speelt verkeerde radio station via google home

  • 17 June 2023
  • 69 reacties
  • 2118 Bekeken


Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk.

69 Reacties

Ik heb dit probleem ook alleen op de Sonos speakers. Ik heb ook diverse Google home speakers (op de slaapkamers) welke dit probleem niet hebben.

 

Als ik zeg oke Google speel Radio 2 af speelt de Google speaker netjes NPO radio 2. Sonos speaker komt met een compleet random station. Vandaag speelt hij bijvoorbeeld Radio 88 Partille af??? Ook als ik zeg speel npo radio 2 af pakt hij de verkeerde zender.

Ik heb npo radio 2 en radio 10 als favoriet in de Sonos gezet.(en lost het niet op)

 

De oplossingen voor mij:

In de sosos app tunein (new) onder muziek en stem toevoegen bij muziek en content.

In google home de zender toevoegen als automatisering/routine. Dan als station de fm frequentie invullen.

Naar mijn mening zit het probleem dus in de Sonos radio functie.

Reputatie 7

Zoals al eerder aangegeven: je conclusie hoeft niet juist te zijn. Het gaat over teveel schijven (Sonos-Google-TuneIn) om dat zo te kunnen zeggen.

Zoals al eerder aangegeven: je conclusie hoeft niet juist te zijn. Het gaat over teveel schijven (Sonos-Google-TuneIn) om dat zo te kunnen zeggen.

Het is mijn mening geen conclusie ;-)

Maar wie weet heeft iemand wat aan mijn workaround.

Badge

Ik had dit probleem ook eerst op radio 2 maar sins een paar maanden nu ook op radio 1. Ik denk dat het probleem zowel bij Google als Sonos ligt. Ik heb vernomen dat ze bieden overhoop liggen vanwege het eigen spraak systeem van sonos “Sonos Voice Control”. Het lijkt mijn dat de gebruiker hier de dupe van is.

Reputatie 2
Badge +1

Dat zou zomaar eens kunnen. Lekker dan, want dat kan heel lang duren. 

Badge

Ik krijg het idee dat e,e,a toch bij sonos zit. Als ik radio 1 gewoon op de Google hub afspeel is er niets aan de hand. Stel ik sonos in als mijn afspeel speaker dan gaat het mis. Ik probeer van alles tegen googel te zeggen maar mij vrouw wordt gek van een half

uur “ hé Google “ geschreeuw met hier en daar een @**#€.

Reputatie 2
Badge +1

Hier exact hetzelfde. Nogmaals , het heeft absoluut goed gewerkt. M’n meiden die absoluut niet technisch zijn hebben gewoon radio geluisterd via Google Assistant. Op de Google Nest Hub (die centraal staat in alle commando’s en daarom heb ik Google Assistant op de ARC zelf uitgeschakeld) het commando gegeven terwijl ik had ingesteld dat de standaard Audioplayer de Sonos Arc is. Ik was er super tevreden mee want nu konden zij ook zonder de app een commando geven “Hey Google …. NPO2” en doe werd zonder problemen afgespeeld. Ik hoop wel dat dit opgepakt wordt, want ook wanneer ik op m’n setje boven welke bestaat uit 2 x Sonos One dit commando geef, speelt er een totaal ander Spaans station die ook nog eens keihard is. Momenteel houdt het in dat Sonos een dienst (Google) ondersteund terwijl het niet correct werkt. Ik geloof nooit dat Sonos dit zo zou willen en/of bedoeld heeft. Allerlei gekunstelde oplossingen zijn niet voor vele klanten geschikt en dat zou zo ook niet moeten. Ik heb Sonos zeer hoog in het vaandel staan, vind het elke cent die het kost waard en ben super tevreden over de wijze waarop alles werkt en klinkt, maar dit vind ik erg negatief. 
 

Ik heb het uiteraard geprobeerd met de Google Assistant op de ARC zelf aan en m’n Google Nest Hub (die in de huiskamer staat) tijdelijk even uitgeschakeld, maar het resultaat is hetzelfde, uiteraard zou ik zeggen want op m’n Sonos One setje (die dus boven staat) gaat het ook fout. 

Reputatie 7

Het gaat inderdaad consistent fout als op Sonos devices Google Assistent gebruikt wordt.

@Dari W Heeft Sonos hier commentaar op?

Reputatie 3
Badge +2

Hi iedereen,


Bedankt voor het delen van jullie ervaring.
Het klopt dat je problemen kan ervaren met het afspelen van de juiste radio zender via Google Assistant, we hebben hiervoor een ticket geopend bij onze engineers om dit op te pakken.


Wij begrjipen dat dit vervelend is echter kan ik geen uitspraken doen over wanneer dit wordt opgelost/ verwacht opgelost te zijn. Om toch wat meer uit te leggen, Sonos levert de hardware (microfoons en speakers) en de muziek of radio zender wordt geleverd door de dienst, dus Google in dit geval. Vandaar dat in samenwerking met Google naar een oplossing moet worden gezocht. Als niet de juiste zender wordt afgespeeld willen we altijd eerst de meest logische dingen controleren, namelijk:

  •  Wat staat er in de Google Asisstant App? Wordt de opdracht juist ontvangen?
  • Staan de locatiegegevens goed ingesteld in zowel de Google Assitant app als je Sonos account? Dit zijn normaal gesproken de eerste stappen die wij willen controleren, maar zelfs als dit goed staat ingesteld kan dit op dit moment nog problemen opleveren.

Op dit moment hebben wij een aantal workarounds:

  • Radio handmatig starten vanuit de app
  •  Bij het aanroepen van commandos specifiek een Nederlandse stad benoemen. Vraag bijvoorbeeld Hey Google, speel Qmusic Amsterdam af (het kan zijn dat dit nog steeds niet het gewenste resultaat oplevert maar moet wel een stuk beter gaan).
Badge

Als ik in Google home bij de Google hub de standaard muziekspieker op Google hub zet, wordt radio 1  en ook andere zenders bij aanroep prima afgespeeld.( op de Google hub). Verander ik deze instelling en stel ik de standaard muziekspieker in op Sonos dan gaat het fout en wordt er wel gezegd dat radio 1 of andere zender wordt afgespeeld, maar dat blijkt onjuist te zijn.

Reputatie 2
Badge +1

Ja, dat heb ik ook. Ik hoop toch dat dit redelijk snel opgelost gaat worden. Het zal wel met de API (Application Programming Interface) van Google te maken hebben. Daar prik je niet zomaar doorheen. Wellicht dat een bedrijf als Sonos dit wel kan. Ik hoop hier snel te lezen dat alles weer naar behoren werkt.

Badge

Ik hoop ook op een oplossing. Het begon met radio 2 daarna volgde bij mij radio 10 jaren 60/70 en sins kort nu ook radio 1. Als Sonos een beetje opschiet en sonos radio ook in Nederland beschikbaar maakt is het misschien opgelost??

Reputatie 2
Badge +1

😊 Sonos Radio vind ik fantastisch, alleen erg jammer dat er een stem doorheen zit die verteld waar je naar luistert. Ik heb toch een abonnement hierop, dan zou je denken dat ze dit dan weglaten. 

Badge

Speel je met sonos radio dan wel radio 1 af?

Reputatie 2
Badge +1

Nee, Sonos Radio is muziek in HD kwaliteit. Daarmee speel je geen radiostations zoals met TuneIn af. Puur hun eigen servers. 
 

 

Badge

Vreemd dat het dan radio wordt genoemd. Maar met de sonos radio app speel ik gewoon radio 1 etc af. Ik heb trouwens een foutje gemaakt ik bedoelde niet sonos radio maar sonos voice control.

  

Reputatie 2
Badge +1

Oh oké. Misverstandje, daar hebben we allemaal wel eens last van 😊. 

Badge

Wat schetst mijn verbazing, zeg ik vandaag voor de lol maar weer eens “ hé Google - radio 1” en ja hoor radio 1 wordt perfect afgespeeld. De gedachte dat het probleem opgelost zou zijn kwam even in mij op, maar na het wisselen van een paar zenders blijkt dat ik een keer geluk heb gehad. Google of sonos had zich vergist en ging weer vrolijk door om mij de verkeerde zender voor te schotelen. Jammer.

Ja soms heb je wel eens mazzel🤭

Reputatie 2
Badge +1

Dan heb ik ook mazzel, want zowel “Hey Google - Radio 2” als “Hey Google - Sky Radio” werken momenteel perfect op de Sonos ARC. 

Reputatie 2
Badge +1

Ik moet zeggen dat het gewoon weer werkt. Wat er aan gedaan is zal in het midden blijven denk ik. Ik weet wel dat ik er heel erg blij mee ben. Dit ‘draadje’ kan op “opgelost” gezet worden in elk geval.

Badge

Dat is mooi voor jou maar wat mij betreft werkt er nog niets echt soepel. De correcte werking is ongeveer 1 op 20, van ellende doe ik alles via de app. Als er een echte oplossing is hou ik mij aanbevolen. 

Reputatie 2
Badge +1

Toch vreemd eigenlijk. Bij mij werkt het momenteel echt absoluut feilloos en bij jou niet. Soms denk ik dat Google meerdere locaties heeft waar eea in veranderd moet worden. 

Badge

Ik wordt er soms moedeloos van. Soms denk ik dat het aan de manier waarop je het zegt ligt. Ik heb al van alles geprobeerd en heb voor radio 2 in Google homeonder automatisering het commando SOEP aangemaakt, en dat werkt. Voor radio 1 werkt dat niet.

Reputatie 2
Badge +1

Ik heb op de Google Nest Hub (met beeldscherm) m’n Sonos ARC als standaard Audioplayer ingesteld.  Ik zeg letterlijk “Hey Google - Radio 2” en het werkt, maar eerst niet. Dus wat er veranderd is?