sonos speelt verkeerde radio station via google home

  • 17 June 2023
  • 69 reacties
  • 2089 Bekeken

Beste,

Sinds een paar weken lijkt het erop dat er opdrachten voor afspelen van radiozender via google home niet correct worden opgepakt via sonos.

Bijvoorbeeld wanneer ik aangeef "hey Google, speel Slam fm af"  krijg ik netjes de terugkoppeling van Google, echter wanneer hij op mn ikea symfonisk het afspeelt dan krijg ik een zender uit Griekenland Lampsi.

Dit doet zich bijvoorbeeld niet voor op mijn google Nest die in een andere ruimte staat.

Ergens gaat het van de opdracht van Google Home naar sonos/ TuneIn niet helemaal goed, nu zie ik hier meerdere posts terugkomen alleen nog een oplossing vanuit jullie kant.

Ik heb 1216994691 diagnostische code aangemaakt, die is gemaakt nadat ik de opdracht heb gegeven om Slam fm aan te zetten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een oplossing 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

69 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Er staat verschillende tips op dit gebruikers forum die misschien kunnen helpen.

Je kan in Google een favoriete zender opslaan en gebruikt dan dat commando, dat gaat eigenlijk altijd goed.

 

Reputatie 7

Dat is wel meer een work around dan een oplossing, maar goed. Lijkt er wel op dat Google als hij opdrachten via Sonos krijgt slordiger is dan met zijn eigen devices. Niet erg netjes van Sonos.

Er staat verschillende tips op dit gebruikers forum die misschien kunnen helpen.

Je kan in Google een favoriete zender opslaan en gebruikt dan dat commando, dat gaat eigenlijk altijd goed.

 

Deze heb ik inderdaad gezien, maar wat @106rallye al zei, dit lijkt mij meer een workaround dan een oplossing

Reputatie 5
Badge +3

Klopt hoor, maar een echte oplossing is er denk ik niet. Als het voor nu werkt is het het proberen waard.

Reputatie 7

Dat is wel meer een work around dan een oplossing, maar goed. Lijkt er wel op dat Google als hij opdrachten via Sonos krijgt slordiger is dan met zijn eigen devices. Niet erg netjes van Sonos.

 Ik bedoeld eigenlijk “Niet erg netjes van Google”, overigens.

Dat is wel meer een work around dan een oplossing, maar goed. Lijkt er wel op dat Google als hij opdrachten via Sonos krijgt slordiger is dan met zijn eigen devices. Niet erg netjes van Sonos.

 Ik bedoeld eigenlijk “Niet erg netjes van Google”, overigens.

Ik denk dat het hier toch het probleem zit bij sonos, merkte daar straks ook dat hij via de app soms naar de Griekse zender gaat. Vreemde is ook dat er geen update/wijzigingen zijn geweest aan de Google kant 

Reputatie 7

Als ik het goed begrijp gaat de opdracht rechtstreeks naar de servers van Google, die TuneIn aanstuurt. Sonos zit daar niet tussen. Maar als je een andere technische uitleg hebt, hoor ik het graag.

na de issue met google assistant een paar weken terug, nu dit… reallly not happy anymore with Sonos experience na zoveel jaren wel :(

Reputatie 2
Badge +1

Ik heb dit probleem nu ook, Als ik op de Google Nest Hub (met beeldscherm) deze als standaard speler configureer, gaat alles goed. “Hey Google,  NPO Radio 2” en binnen no_time speelt Radio 2 via TuneIn, echter … maak ik de Sonos ARC de standaard speler voor Google, krijg ik Radio 88 via TuneIn uit Spanje en in het geval van “Sky Radio” Sky Radio uit Polen eveneens via TuneIn. 

Wanneer ik boven op m’n twee Sonos One “Hey Google, NPO Radio 2” zeg gaat het net zo fout als dat ik beneden de Sonos ARC als standaard speaker heb. Sonos interpreteert deze opdracht waarschijnlijk niet goed. Zou het iets met de lokatie-instellingen te maken kunnen hebben? Dat Sonos niet weet dat hij in Nederland staat en dus de Nederlandse stations via TuneIn moet pakken?

 

In tegenstelling tot “Fimal” ben ik nog steeds ontzettend tevreden met m’n Sonos ARC 5.1 installatie en m’n Sonos One Stereo boven. Ik hoop alleen dat er iets gevonden wordt om dit op te lossen. Het heeft namelijk gewoon gewerkt.

Reputatie 7

Dat is de Google Experience…..

Reputatie 2
Badge +1

Dat is de Google Experience…..

Ik geloof niet dat het met Google te maken heeft, maar de interpretatie van Sonos op deze commando’s.. 

Reputatie 7

Ik heb niet het idee dat Sonos iets met de commando’s doet.

Reputatie 2
Badge +1

En ik juist wel, mede omdat wanneer ik op m’n Sonos One het commando geef om Radio 2 af te spelen het ook verkeerd gaat. Wanneer ik beneden op de Google Nest Hub deze afstel als standaard speler het wel goed gaat. 
 

ook wanneer ik Google voice ik de ARC installeer ( en de Google nest hun uitschakel) gaat het fout. Dus ik denk wel degelijk dat het bij Sonos fout gaat. Alle in huis zijnd Google apparaten streamen dan wel direct het gevraagde station. 

Wat je al aangaf het heeft namelijk gewoon gewerkt!

jammer dat dit niet wordt opgepakt er zijn genoeg klachten hier voorbij gekomen.

ik heb de moed opgegeven er kwam hier regelmatig Argentinië, Schotland en Spanje voorbij.

Reputatie 7

Dat het alleen op Sonos devices fout gaat kan erop duiden dat er bij Sonos iets fout gaat, maar dat hoeft niet. Naar ik heb begrepen stuurt Sonos de voice commands rechtsreeks door naar Google, die daar andere servers voor gebruikt als voor hun eigen opdrachten. En daar kan het dus ook fout gaan.

Hebben jullie al bij Google geklaagd?

Reputatie 2
Badge +1

Het probleem zal je bekend zijn, Sonos wijst naar Google en andersom met de klant in het midden. Ik ben bang dat er niemand is die het eens serieus gaat bekijken, het zou zo maar eens heel simpel kunnen zijn mede omdat het (nogmaals) goed gewerkt heeft. En waarom zou Sonos op z’n apparaten Google ondersteuning implementeren als het toch niet werkt. Ik blijft zeggen dat Sonos een geweldig systeem is, maar dit moet wel hersteld worden. 

Reputatie 7

Dus je hebt al wel bij Google geklaagd? Waar? Kunnen meerdere lezers hier zich daarbij aansluiten?

De reden dat dit nog niet is opgelost kan overigens ook zijn dat het juist niet simpel is…..

De Google ondersteuning werkt op andere punten wel goed -  ik heb  er vanochtend nog mijn stofzuiger mee aangezet. Alleen met de radiozenders gaat het steeds mis. Heb je naar de work arounds gekeken?

Reputatie 2
Badge +1

Nee en ik zal je vertellen waarom. Ik heb een Google nest mini (2 stuks) die steeds @random hun bluetooth verbinding verliezen. Dit duurt al een hele lange tijd. Het blijkt een probleem te zijn welke al ruim twee jaar bekend is en er wordt niks aan gedaan. Wel worden hun apparaten nog steeds verkocht. Ik heb nu geen zin meer om alles uit te gaan zoeken om genoemde reden. Ze schrijven letterlijk op een site dat het probleem bekend is. Er zijn heel veel mensen die dit probleem hebben en nog is het er. Je zult daarom begrijpen dat ik geen actie onderneem richting Google, mede omdat ik er bijna van overtuigd ben je dit bij Sonos moet zoeken. 

Reputatie 2
Badge +1

Ik bedien m’n hele huis ermee. Van ventilator tot aan m’n verlichting. Dat werkt allemaal voor de volle 100% goed, vandaar dat ik dit een beetje vreemd vind. 

Reputatie 2
Badge +1

Kijk, Sonos levert de service Google Assistant op de ARC en de One die ik vier keer in huis heb. Als ik op de One Google vraag Radio2 te streamen gaat hij naar een Spaans station Radio88 Partille (waar die ook vandaan komt). Vraag ik het aan google op een google apparaat (nest (mini)) gaat het gewoon goed en krijg ik NPO Radio 2 te horen. Zo was het eerst ook, nu niet meer sinds een paar weken. Aangezien het bij google zelf goed werkt vermoed ik dat er iets bij de ‘ vertaling’ naar Sonos verkeerd gaat. Sonos levert geen dienst op hun fantastische producten die niet zouden werken, dat gelooft niemand. Ik hoop dat er iemand opstaat en dit verhelpt.

Reputatie 7

Of bij de vertaling naar TuneIn……

Reputatie 2
Badge +1

Detail: Wanneer ik m’n Google Nest Radio 2 laat afspelen op m’n KPN+ apparaat, doet hij dat zonder enig probleem, zodat Sonos nu toch echt als probleem over blijft.

Reputatie 7

Niet dat ik per sé Sonos wil beschermen of zo, maar het feit dat dit alleen bij Sonos apparaten gebeurt zegt niet dat het dan ook bij Sonos misgaat. Je leidt uit de door jou geconstateerde feiten een causaal verband af dat er niet hoeft te zijn. Hier werken meerdere partijen (Google en TuneIn) via de API die Sonos voor ze heeft opengezet. Want dat lijkt het enige te zijn dat Sonos doet: hun software openzetten voor anderen.

Reputatie 2
Badge +1

Ik zie je ook niet als “beschermheer” van Sonos hoor en waarom zou je dat niet mogen zijn? Ik ben ook een hele tevreden gebruiker en ben heel erg blij dat ik deze aanschaf in april van dit jaar gedaan heb. Alle audio in huis vervangen voor Sonos. Een van de redenen was dat m’n meiden thuis gemakkelijk naar de ‘radio’ kunnen luisteren (technische kennis is bij hun ver te zoeken). Kom ik op een gegeven moment thuis en heeft m’n vrouw middels een stemopdracht NPO Radio 2 aan staan. “Mission Completed” dacht ik, echter gaat het de laatste weken niet meer zoals in het begin. 
 

Dat het met de API te maken heeft (toegegeven dat Google die regelmatig veranderd vermoedde ik al direct. 
 

Ik wacht het gewoon even af, mede omdat ik absoluut niet weet bij wie ik nou echt moet zijn, ondanks het feit dat wanneer ik Google Assistant gebruik op Sonos One het direct fout gaat. 

Reputatie 7

Dit gaat al een hele poos fout en ik heb niet het idee dat het beter wordt. Kijk eens naar de work arounds (favoriete zender in Google Home opgeven, “Amsterdam” bij een zender noemen, FM-frequentie gebruiken).