Sonos speakers roepen iedere seconden connectivitycheck.gstatic.com aan.

  • 12 November 2020
  • 6 reacties
  • 449 Bekeken

Ik heb 8 Sonos One speakers in mijn huis. Deze 8 speakers hebben allemaal de Google Assistant geconfigureerd. Hier ben ik zeer tevreden mee.

Waar ik minder tevreden over ben, is dat deze 8 speakers iedere seconde een aanroep doen naar connectivitycheck.gstatic.com, en hiermee vaststellen dat ze nog verbonden zijn met het internet.

Per dag worder door deze speakers tezamen zo’n 691200 verzoeken gedaan naar connectivitycheck.gstatic.com. De server connectivitycheck.gstatic.com is van Google.

Vragen waar ik mee zit zijn:

  • Kan Sonos deze controle minder vaak uitvoeren? (Bijvoorbeeld iedere 5 minuten)
  • Kan Sonos deze controle door 1 speaker laten uitvoeren?
  • Kan Sonos de gebruiker zelf controle geven over de frequentie van controleren en de server die daarvoor gebruikt wordt?
  • Welke functionaliteit gaat verloren als ik DNS verzoeken om connectivitycheck.gstatic.com te resolven blokeer?
  • Zijn er andere gebruikers die hier een mening over hebben?

Groet,

Sarvasana


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 7

Voor mij als leek op dit gebied lijkt een aanvraag elke seconde wat veel, maar ik zie ook niet echte welke problemen dit nou oplevert. Als je, ondanks evt. privacynadelen toch al kiest voor Google Assistent, wat is dan het nadeel van deze verzoeken?

Ik denk dat je je vierde vraag zelf zou kunnen testen - ik ben nieuwsgierig naar de uitkomst.

Als je, ondanks evt. privacynadelen toch al kiest voor Google Assistent, wat is dan het nadeel van deze verzoeken?

 

Deze opmerking verwachtte ik al een beetje, maar het is natuurlijk niet zo dat als je voor de Google Assistant kiest dat men zich dan niet meer druk hoeft te maken om privacy, omdat alles dan toch al verloren zou zijn.

 

Als het goed is verstuurt een Sonos speaker pas data naar Google als ik daartoe opdracht geef. Op dat moment is het dus mijn keuze om mijn data naar Google te versturen.

Over het controleren of Sonos devices nog verbinding hebben met het Internet heb ik op dit moment nog geen controle. Niet over de frequentie en niet over de gebruikte server.

Reputatie 7

Een speaker verstuurt pas vragen naar Google als je daartoe opdracht geeft. Data die nodig zijn om het systeem goed te laten werken (bijvoorbeeld vlot te laten reageren) moeten ook zonder directe opdracht worden uitgewisseld. Elke seconde lijkt echter wat veel en ik kan mij zomaar voorstellen dat Google ook commerciële informatie onontbeerlijk vindt.

Mijn vraag is danook meer: zegt deze info iets over je privacy (aanwezigheid thuis, gebruik speakers etc. ) waardoor je het niet zou willen verstrekken of zijn er technische redenen waardoor je dit niet wilt; loopt door de hoeveelheid verzoeken je internet vast of zo.

Beide. Het zegt iets over mijn netwerk, zoals mijn IPv4 en IPv6 adres.

Ik heb nog niet gecontroleerd welke data er verstuurd wordt naar die server. Maar stel dat er op dit moment geen privacygevoelige informatie wordt verstuurd. Dan weet ik niet zeker dat dit bij iedere toekomstige request zo blijft. Dit is de reden waarom ik graag controle wil hebben over de frequentie en de gebruikte server.

Ik zou het prima vinden als deze devices iedere 5 minuten mijn eigen server in de cloud raadplegen. Of beter nog, iedere 5 minuten een NTP time server vragen naar de juiste tijd. Als dat laatste lukt, heb je en de correct tijd op je devices voor synchronisatie doeleinden en je weet dat je verbonden bent met het Internet.

Ik ben het met je eens dat iedere second extreem veel is, maar het gebeurt toch echt. Hier kwam ik achter toen ik de logs van mijn pi-hole server controleerde. Deze pi-hole server logt en blokeert DNS verzoeken, waardoor bijvoorbeeld advertenties niet meer getoond worden, maar ook malware en ransomeware hosters geblokeerd worden en telemetery gegevens niet langer gedeeld worden.

 

Technisch gezien ondervind ik verder geen hinder.

 

Het vertekent wel het beeld in de pi-hole logs.

Als ik deze server blokeer, dan is aan het einde van de dag 99% van alle DNS verzoeken geblokeerd geweest. Andersom, als ik de requests niet blokeer, dan is aan het einde van de dag 1% van alle DNS verzoeken geblokeerd.

Het zijn de speakers waarvan de microfoon aan staat die zoveel verzoeken naar connectivitycheck.gstatic.com doen.

Bij de stereo pairs is het er altijd maar één die zoveel requests uitvoert.

Wat ik ook niet snap is waarom deze requests nodig zijn terwijl de speaker content vanaf het Internet streamt. Als de speaker streamt vanaf het Internet is er namelijk op dat moment een verbinding met het Internet.

Ik heb ook een mail gestuurd naar Patrick Spence, de CEO van Sonos. Die is volgens de support website van Sonos benaderbaar. Ben benieuwd of hij de tijd neemt om te reageren, maar nooit geschoten is altijd mis.

Hmmm….toch niet. Ook wanneer de microfoons uit staan blijven deze speakers iedere seconde connectivitycheck.gstatic.com aanroepen.

Ik zal de Google Assistent eens helemaal verwijderen om te kijken of het dan stopt.