Vraag

Sonos installeert Google spraakassistant. Niet

  • 11 January 2023
  • 16 reacties
  • 238 Bekeken

Hoi forumleden,

wij hebben sinds kort de volgende sonos apparaten in huis: 2x ONE, een SUB en een BEAM ( de laatste 2 zijn bedraad aangesloten). Dit alles werkt als surround systeem op de wifi thuis. Er is een Ziggo modem/router (wv wifi uitgeschakeld) en div TP-Link Deco's M4 (in AP-mode).
Het installeren van de Google spraakass. Wil echter niet lukken. 
Kan ik dit oplossen met de installatie van een Sonos boost of moet ik het Ziggo M/R in bridge mode laten instellen, de main deco als router instellen en de ov deco's als AP?
Alvast mijn dank voor jullie advies.
Gr Frans


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

16 Reacties

Reputatie 7

Je bericht roept bij mij de vraag op waar het dan mis gaat in het volgende stappenplan: https://support.sonos.com/nl-nl/article/control-sonos-with-the-google-assistant

Heb je in je Sonos profiel op de website aangegeven in welk land je woont? Is dat een land waar Google Assistant beschikbaar is?

 

P.S. Is er een reden dat je de Sub bekabeld hebt aangesloten? Sonos raadt het namelijk in principe af om de Sub of de surrounds bekabeld aan te sluiten. Aan de ander kant: als het nu voor jou goed werkt zou ik er af blijven.

Hallo 106rallye,

Bedankt voor je bericht. 
Ja in mijn profiel is NL aangegeven als land en ik heb de SUB en de BEAM bekabeld aangesloten om de verbinding optimaal te krijgen, niet wetende dat Sonos dit niet adviseert.
Het gaat fout bij de installatrie van de spraakassistent tijdens het zoeken van apparaten. Dan geeft de Ass de melding “Geen apparaten gevonden”, terwijl wifi aanstaat, de Assistent en de Sonos-apparaten zich on hetzelfde netwerk bevinden. 
Dit ging ook al mis toen ik alleen de ONE's geïnstalleerd had.

Ik heb eerder een oudere ONE en een FIVE in gebruik gehad. De installatie cq het gebruik van de assistent op die apparatuur leverde geen problemen op. Dat was ook met de huidige netwerk configuratie.

Gr

Reputatie 2
Badge +1

Je schrijft dat WiFi aan staat, dus ook bij de bekabelde Beam én Sub? Ik vraag dit omdat je beide apparaten met kabel hebt aangesloten, wellicht staat bij deze twee de WiFi uit, en dat is niet de bedoeling.

Hallo Jimgubbel,

Net even gekeken: op alle apparaten staat wifi aan.

Gr

Reputatie 7

Ik heb dat ook een keer gehad met mijn Beam. Eerst werkte het wel en toen niet meer. Sonos verwijderd van Google en andersom. Opnieuw installeren ging toen niet. Ik heb toen met Sonos gebeld en toen ging het opeens wel.

Reputatie 3
Badge +2

Hey @langebroeck 

 

Als Google Assistent niet toegevoegd kan worden aan een Sonos speaker kan dat verschillende oorzaken hebben. Hoe je het probleem omschrijft op dit moment klinkt het alsof het apparaat wel wordt gezien maar de microfoon van het apparaat niet. Kan je dubbel checken of de microfoon op de beam wel aanstaat, onder het speaker icoontje op de beam zelf moet altijd een lichtje branden wanneer deze aanstaat. Dit is een vrij gevoelige knop en die kan perongeluk worden uitgezet als bijvoorbeeld de Beam wordt afgestoft o.i.d.

Wat je daarnaast zou kunnen checken is of de Sonos app wel microfoon toegang heeft. Dit kan ofwel via de algemene app instellingen op de telefoon ofwel door de Sonos app een keer helemaal te verwijderen en opnieuw te downloaden, bij eerste opstart gaat hij dan vragen om microfoon toegang.

 

Mochten geen van deze twee dingen de oplossing bieden dan zou ik eventjes contact opnemen met onze support zodat wij aan de hand van een diagnose uit kunnen lezen waar het precies fout gaat en samen tot een oplossing kunnen komen. In dat geval heeft het waarschijnlijk te maken met de netwerkconfiguratie.

Hallo Dari W,
De microfoon op de BEAM staat niet aan en deze krijg ik ook niet aangeschakeld op dit apparaat en de gekoppelde ONE's. Dit lijkt juist omdat er geen spraakass. geïnstalleerd is en SONOS dan de microfoon niet uitschakelt. Als dit een foute aanname is, hoor ik dat graag.

De machtiging voor oa de microfoon in de SONOS app was ingesteld.

Ik heb hierover eerder contact gehad met SONOS. Jullie advies was om het ZIGGO ZMR in Bridge mode te laten plaatsen, de MAIN DECO als Router in te stellen en de overige DECO's als AP.

Enerzijds omdat onze WiFi na installatie van de DECO's nu goed werkt en ook omdat er nogal wat vaste (interne) IP-adressen zijn vastgelegd in de ZMR, ben ik op zoek naar een andere oplossing:
Ofwel een SONOS Boost, of het ZMR in Bridge modus en een eigen Router en dan de DECO's daarachter als AP.
Gr Frans

 

Hallo Dari W,

Kunt u mij laten weten of onderstaande instelling een oplossing is voor mijn probleem?

1 Ziggo Router - In Bridge Mode laten instellen.
2 Ubiquity Router plaatsen - Deze ontvangt internet signaal van ZRM. Hierop Wifi uitschakelen,  maar wel  IP-adressen laten beheren. 
VRAAG: Wat hier instellen mbt DDNS?
3 De 1e Deco-M4 dan als Main Deco bekabeld aansluiten op de Ubiquity en deze Main Deco dan bekabeld naar een switch verbinden.
4 Vanaf de switch de ov. Deco's bekabeld aansluiten en instellen als AP.

Andere vraag betreft e mogelijkheid van het uitvoeren van een diagnose van onze situatie, omdat ik het graag werkend wil krijgen.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Gr frans

Reputatie 7

Dit is een gebruikersforum waarop Sonos af en toe meekijkt.
Hier mijn antwoord op je vragen:

  1. Kan. Bij mij werkt dat prima met mijn Deco’s (in mijn geval de X60) als router.
  2. Kan. Waarom wil je de wifi op de Ubiquity uitschakelen? En waarom heb je die Ubiquity nodig eigenlijk nodig - de Deco’s kunnen immers ook als router worden ingesteld? DDNS heb ik daarvoor niets mee hoeven doen.
  3. Ik zou die Ubiquity er gewoon uit laten.
  4. Zo, maar zonder de Ubiquity heb ik het: Ziggo box in bridge mode, kabel naar de hoofd Deco, en die als router ingesteld. Van de hoofd Deco een kabel naar de switch waarop alle andere Deco’s en en de bedrade apparatuur is aangesloten. Maar dan dus het Deco-systeem als router instellen - de overige Deco’s werken dan als AP.
  5. Ik heb wel een Sonos Boost op de switch aangesloten - jij zou evt. één van je Sonos devices bedraad op de switch aan kunnen sluiten.

Wat wil je weten over de diagnose? Dan kan via de app, waarna je vervolgens belt met Sonos. Zie https://support.sonos.com/nl-nl/article/submit-diagnostics Dat was sowieso één van mijn adviezen hierboven. @Dari W raadt je dat ook aan.

Hallo 106rallye,
Bedankt voor uw reactie.

De reden voor de Ubiquity is oa dat er een NAS in gebruik is en die wordt van buiten het eigen netwerk benaderd en dat zou ik graag via een vast IP-adres willen blijven doen. Dan kan ik via de Ubiiquity de vaste IP-adressen beheren.

De reden voor het uitschakelen van de wifi van de ubiquity is dat ik gebruik wil maken van de mesh-functionaliteit van de Deco's en denk, maar niet zeker weet, dat dit in mijn voorgestelde methode optimaal werkt. Als een andere oplossing is om de wifi van de Ubiquity in te stellen en deze te laten versterken door de Deco's (als AP) bedraad aan te sluiten aan de Ubiquity, dan is dat ook een mooie oplossing. Dan is de Sonos Boost mogelijk niet nodig.

De Diagnose zal ik morgen uitvoeren en contact opnemen met Sonos.

GrFrans

Reputatie 7

Maar vaste ip-adressen beheren kan de Deco, mits ingesteld als router, toch ook?

Meer - Geavanceerd - Adresreservering in de Deco app.

Mijn NAS heeft zo ook een vast ip-adres.

Hallo 106rallye,

Dat is nieuw voor me. Als ik die optie in de app open, zie ik alleen 

  • Band : de te selecteren 2.4 GHz of 5 Ghz band, en
  • "verberg dit netwerk van de Wifi-lijst.

De optie Adresreservering komt in mijn Deco-app helaas niet voor.

heeft waarschijnlijk te maken met de soort deco die ik gebruik (M4). Dit zou het probleem wel oplossen.  Ik ga morgen eens contact opnemen met Ziggo hierover. 
To be continued zullen we maar zeggen.

dank voor uw meedenken.
Gr Frans

Reputatie 7

@langebroeck Ik denk dat je die optie pas krijgt als je de Deco in routermodus zet. Zie https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2399/ en 

De video is mogelijk een oudere versie van de app, maar in de nieuwe app kan dit ook.

@106rallye, dank je. Dat is helder.

Ik ga op zoek naar de mogelijkheden van de Deco-M4 en kijk dan even wat te doen.

Bij ziggo verwijst men naar een Deco X20, die evt aan te schaffen is bij hun. 

Genoeg uitzoekwerk te doen voor mij.

Hartelijk dank voor t meedenken.

Gr

Beste Community,

Ik heb vandaag contact gehad met Sonos over de situatie. Na beoordeling van de diagnose heb ik op advies van de helpdesk de Sub van de bekabelde verbinding gehaald . Na een update en wat herstart perikelen ism de sonos helpdesk kon eindelijk de spraak assistent ingesteld worden. De bekabelde verbinding naar de sub was mogelijk de oorzaak van interferentie. 
De sonos en de Google spraakass. werken nu naar tevredenheid. Met dank aan de Sonos helpdesk.
Dit scheelt in elk geval de onnodige aanschaf van een duurdere Deco set. Iets voor over enkele jaren denk ik.
Bedankt voor jullie meedenken en oplossen. Gr Frans 

Reputatie 7

Sub of surrounds bedraad aansluiten wordt inderdaad niet aangeraden. Maar dat dat zelfs gevolgen zou hebben voor GA had ik niet ingeschat.