Skip to main content

Hallo, na een tijd lang zelf dingen geprobeerd te hebben toch maar eens kijken of hier ergens nog oplossingen zijn voor mijn “probleempje”.

Ik heb 2 Sonos ONE SL geinstalleerd in  ijn huiskamer, prachtig stereogeluid en bijna alles werkt op deze 2 speakers. Het enige dat niet wil werken is dat als ik Google Assistent een aankondiging wil laten doen (door bijvoorbeeld te laten zeggen dat alle lampen aangaan na een commando), dan krijg ik te horen: “sorry, ik begrijp het niet of ik heb het niet begrepen.”
Als ik de opdracht in Google Home aanpas dat de aankondiging gedaan moet worden op het appraat dat de opdracht start (bijv. mijn telefoon) dan  krijg ik de aankondiging wel door. 

In het verleden heeft dit gewoon normaal gewerkt.

Je wilt de een aankondiging over je speakers afspelen van een opdracht die je GA gegeven hebt? Is GA op de speakers geïnstalleerd (al hebben ze geen microfoon)? Met welk apparaat geef je die opdracht?


Je wilt de een aankondiging over je speakers afspelen van een opdracht die je GA gegeven hebt? Is GA op de speakers geïnstalleerd (al hebben ze geen microfoon)? Met welk apparaat geef je die opdracht?

Yup. GA is geinstalleerd op een van de Sonos-boxen (stereopaar), microfoontje staat aan (op de andere uit). De opdracht staat in Google Home en wordt gegeven via de Sonos-box waarop de GA geinstalleerd staat.


De Sonos One SL heeft geen microfoon. Heb jij dan niet de One (zonder SL)?

Sorry dat ik wat door blijft vragen, maar je zegt “de opdracht staat in Google Home”. Het is dus geen opdracht die je via voice command geeft? Zo doe ik het namelijk meestal, en dat werkt best goed.


De Sonos One SL heeft geen microfoon. Heb jij dan niet de One (zonder SL)?

Sorry dat ik wat door blijft vragen, maar je zegt “de opdracht staat in Google Home”. Het is dus geen opdracht die je via voice command geeft? Zo doe ik het namelijk meestal, en dat werkt best goed.

Vragen staat toch vrij en geven meer duidelijkheid 🙂 Ik vind het al fijn dat je met me mee denkr voor een oplossing.

Over de Sonos boxen…..je hebt gelijk, ik heb inderdaad de One (zonder SL), excuus voor de onduidelijkheid.

In de Google Home app staan de zgn. ‘Automation’-opdrachten die je zelf kan aanmaken. Daar kan je dan onder andere aangeven dat de speaker iets moet omroepen bij een commando (zoals in mijn geval geef ik de opdracht: “hey Google, zet alle lampen aan”, dan moet de speaker na het aanzetten van de lampen omroepen dat alle lampen aangezet zijn. En met dat omroepen, daar gaat het mis.

De standaard voicecommands (zoals bijvoorbeeld “hey google, hoe laat is het” werken zonder problemen.


Ah, OK. Automations gebruik ik niet (wist ook niet dat dit zo kon). Dan kan ik je niet zo veel verder helpen, behalve je te zeggen hoe ik werk.

Ik heb mijn speakers in Google Home toegewezen aan kamers waarin ook mijn lampen staan. Ik zeg tegen GA op mijn Sonos ofwel “licht uit” (dan gaan de lampen in dezelfde kamer uit) ofwel iets als “licht uit op zolder” (waarna de lampen op zolder uitgaan). Dit wordt in woorden bevestigd op de aangesproken speaker. Ik krijg dus wel een bevestiging, maar enkel op de speaker van waar ik de opdracht geef.


Ah, OK. Automations gebruik ik niet (wist ook niet dat dit zo kon). Dan kan ik je niet zo veel verder helpen, behalve je te zeggen hoe ik werk.

Ik heb mijn speakers in Google Home toegewezen aan kamers waarin ook mijn lampen staan. Ik zeg tegen GA op mijn Sonos ofwel “licht uit” (dan gaan de lampen in dezelfde kamer uit) ofwel iets als “licht uit op zolder” (waarna de lampen op zolder uitgaan). Dit wordt in woorden bevestigd op de aangesproken speaker. Ik krijg dus wel een bevestiging, maar enkel op de speaker van waar ik de opdracht geef.

Het is gelukkig geen halszaak om de aankondiging te hebben, zolang mijn lampen maar aan en uitgaan als ik dat roep 

Nogmaals dank voor de moeite die je hebt genomen om me te helpen, wordt gewaardeerd 


Reageer