Vraag

Microfoons/stembediening werken niet meer

  • 5 January 2020
  • 5 reacties
  • 2699 Bekeken

Situatie:

• Beam + twee Play1’s  als surrounspeakers in woonkamer

• One in keuken

• One in slaapkamer

• Play1 in badkamer

 

Voor onze verhuizing werkte alles goed.

Na de verhuizing (vorige week) werkte het aanvankelijk ook goed (incl. Google assistent!), maar omdat ik nu een apart Wifi-netwerk heb en ook in Google Home een nieuw huis wilde aanmaken heb ik het hele Sonos-systeem opnieuw geïnstalleerd. Sinds dien heb ik de volgende problemen:

 

• De microfoons op de Beam en One’s lijken niet meer te werken. Dwz: de lampjes bij de icoontjes op de apparaten branden niet. Ik kan in de app ook geen schakelaars vinden waarmee ik de microfoons kan aanzetten (volgens mij waren die schakelaars er eerder wel).

• Het koppelingsproces met Google assistant werkt niet goed. Misschien heeft dat met het vorige punt te maken. Als ik de stappen na Instellingen>Services>Stem toevoegen>Google assistant>etc. volg, wordt uiteindelijk niet een vloeiende overgang naar de Google assistant app gemaakt, waar de koppeling verder afgerond moet worden. In plaats daarvan wordt de App Store geopend vanwaar de (reeds geïnstalleerde)  Google assistant app gestart kan worden. Wat je daarna moet doen is niet vanzelf duidelijk. Uiteindelijk heb ik daar geprobeerd de Sonos apparaten toe te voegen. Dat lijkt gelukt: onder gekoppelde apparaten staan nu mijn Sonos apparaten. Ze staan echter niet onder Assistent-apparaten waar ze volgens mij wel moeten komen om stembediening te kunnen gebruiken. Volgens mij stonden ze daar eerder ook. (Overigens: heb ik de apps Google assistant en Google Home ook helemaal opnieuw geïnstalleerd).

 

Nu lees ik op dit forum veel recente problemen met Google assistent en microfoons. Mijn theorie is daarom dat er rond de periode van mijn verhuizing een update is uitgebracht waarin eea niet meer goed werkt. Klopt dit idd of doe ik toch zelf iets verkeerd?

 

Het bevestigingsnummer van de diagnostische informatie is: 1764583099


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hoi Geinponem,

Wil je aanraden Sonos uit Google Assistent te verwijderen en de link daarna opnieuw te leggen.

Om volledig opnieuw te beginnen:

Via de Google Assistent app:
Selecteer de "assistant" tab, en kies "Bediening voor in huis"
Druk hier op de 3 stipjes rechts boven in, en selecteer "Accounts beheren".
Druk hier op Sonos om het te ontkoppelen.

Navigeer dan naar de Sonos app om je Google Assistent opnieuw toe te voegen, weet zeker dat je bij het instellen op het juiste account zou inloggen.

Precies de stappen gevolgd, maar helaas zonder het gewenste resultaat.

Het ontkoppelen van Sonos in Google assistant lukt wel. Maar de koppeling vanuit de Sonos app vervolgens weer niet.

Dwz:

• Vanuit de Sonos app wordt je op een gegeven moment (via de App Store) verwezen naar de Google assistant app.

• in Google assistant is vervolgens niet duidelijk wat je moet doen (ik heb zelf ontdekt dat ik via tab ‘Apparaten>Toevoegen>Een smarthome apparaat koppelen’ mijn Sonos-apparaten kan toevoegen. Dat lukt op zich ook. Maar ik vraag me sterk af of dit op die manier ook de bedoeling is.

• Ondertussen is in de Sonos app een scherm te zien met de tekst: Google-account wordt gelinkt… ‘Dit kan een minuut duren. Probeer het opnieuw als je problemen ondervindt. [Opnieuw] [Annuleren].’

• Als je (minutenlang) niets doet verschijnt uiteindelijk de melding ‘Er deed zich een probleem voor bij het toevoegen van Google assistant. [Opnieuw] [Niet nu] ‘ Ook al lijkt ondertussen de koppeling met Sonos in Google assistant dus wel te zijn gelukt…
• Als je op [Opnieuw] klikt wordt (via de App Store) opnieuw verwezen naar de Google assistant app waar dus weer niet duidelijk is wat er moet gebeuren.

• Op geen enkel apparaat is ook nog steeds de microfoon nog niet geactiveerd: het lampje brand niet.

• ik ben er 100% zeker van dat ik dezelfde Sonos-inloggegevens gebruik bij het koppelingsproces in de Google assistant app (dezelfde als waarmee ik in de Sonos app ben ingelogd).

 

Om gek van te worden...

Wat gaat of doe ik verkeerd?

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Via de Sonos-app wil je op Instellingen → Services drukken.

Daar wil je in werking zetten dat je de Google Assistent aan Sonos zou toevoegen.

De Sonos app zou je dan ook rechtstreeks naar de Google Assistent app moeten begeleiden, niet eerst via de appstore.

Als je tegen dit probleem blijft aanlopen wil ik je verzoeken ons te bellen.

Ik had vanaf het begin al het idee dat dat niet klopte!

Ik ga jullie vrijdag bellen. Dan ben ik overdag thuis!

Vast bedankt!

Hallo,

 

Ik heb exact hetzelfde probleem. lichtje spraakbesturing is gedeactiveerd. De Beam doet het wel, maar doordat lichtje het niet doet, kan ik hem denk ik ook niet koppelen aan de google assisant.

Ik wil graag gebeld worden als dat mogelijk is, want kan met de support afdeling geen contact krijgen