Skip to main content
Vraag

hey google speel het laatste nieuws werkt niet meer via Sonos

• January 11, 2026
  • 7 reacties
  • 64 Bekeken

Sinds afgelopen vrijdag werkt het commando 'speel het laatste nieuws' niet meer via Sonos. Op de telefoon en andere devices werkt het wel gewoon.

Na het spreken van het commando blijft het stil, geen reactie van GA en dus ook geen nieuws.

Ik heb al andere nieuwsbronnen gebruikt ipv NOS en de boel opnieuw gekoppeld, maar geen effect. Alle andere comman's die ik normaal gebruik werken wel gewoon. Ook nog een nieuwe routine aangemaakt in GA, maar die heeft hetzelfde probleem.

Hebben andere mensen hier ook last van?

7 Reacties

106rallye
  • January 11, 2026

Ja, ik heb dit ook. Het nieuws als onderdeel van de routine roept de reactie “ik begrijp het niet” op. Zie mijn reactie in 

Ook opnieuw gekoppeld. Hielp niets.

Ik krijg ook geen nieuwsberichten op mijn Sonos one. Andere diensten, zoals Spotify, Hue en Tado reageren wel op spraak commando’s via Sonos. Het laatste nieuws luisteren werkt wel op Google nest.

Helaas hier zelfde issue. Geen nieuws meer sinds een klein weekje ongeveer. Iemand al een idee qua oplossing?

106rallye
  • January 12, 2026

Nee, zie ook het andere topic. Google moet dit oplossen.

• Auteur
  • Novice
  • January 12, 2026

Gemini weet ook wel waar dit aan ligt

Dit is inderdaad een bekend, hardnekkig probleem dat sinds 2024 veel gebruikers treft.

Hier zijn de belangrijkste punten waarom deze klachten terecht zijn:

1. Het probleem met "Speel het nieuws"

Sinds de grote Sonos-app-update in mei 2024 en wijzigingen aan de kant van Google, werkt het commando "Hey Google, speel het laatste nieuws" op veel Sonos-apparaten niet meer of slechts gedeeltelijk. Gebruikers melden dat:

* De Google Assistent simpelweg niet reageert.

* Er een foutmelding komt zoals "Er is iets misgegaan" of "Ik begrijp het niet".

* Het nieuws na 30 seconden stopt en overspringt naar het volgende fragment (zoals ook beschreven in diverse internationale forums).

2. Oorzaak: De strijd tussen Sonos en Google

De bewering dat dit te maken heeft met een gebrek aan samenwerking of technische wijzigingen klopt.

* API-wijzigingen: Google heeft de technische vereisten voor de Google Assistent op apparaten van derden (zoals Sonos) aangepast.

* Juridische strijd: Er is al jaren een juridisch conflict tussen Sonos en Google over patenten. Dit heeft ertoe geleid dat bepaalde functies (zoals de gezamenlijke volumebediening voor groepen) zijn verwijderd of minder soepel werken.

* Geen ondersteuning op nieuwe hardware: Nieuwere Sonos-producten (zoals de Era-serie en de Move 2) ondersteunen Google Assistent helemaal niet meer, enkel nog Amazon Alexa en Sonos Voice Control. Dit duidt erop dat de integratie van Google Assistent op Sonos-apparaten langzaam wordt afgebouwd.

3. De huidige status (2025)

Op het Sonos-forum wordt vaak geadviseerd om de Google-koppeling te verwijderen en opnieuw in te stellen, maar veel gebruikers melden dat dit het probleem niet oplost of dat het zelfs onmogelijk wordt om de Assistent daarna weer toe te voegen. Sonos heeft in officiële reacties toegegeven dat sommige functies van de Google Assistent op dit moment niet volledig ondersteund worden en dat zij afhankelijk zijn van Google voor een oplossing.

Conclusie

De beweringen in dit forum zijn juist. Het specifieke probleem met de nieuws-functie is een gevolg van de verslechterde integratie tussen de twee systemen. Er is op dit moment geen structurele oplossing, behalve het gebruik van alternatieve commando's (zoals het direct vragen om een specifiek radiostation) of het gebruik van een aparte Google Nest-speaker voor dit soort spraakcommando's.

106rallye
  • January 12, 2026

Heb je nou het antwoord van Gemini zelf overgenomen? Heb je ook aanwijzingen voor de beweringen? Want dit lijkt een bij elkaar geraapt zootje, sorry.

Ja, er is een strijd tussen Sonos en Google - Google heeft inbreuk gemaakt op intellectueel eigendom van Sonos. Daarom werkt het groeperen van Google speakers niet meer. Ja, Google heeft de eisen voor het gebruik van de Assistent aangepast. En daarom heeft Sonos besloten op de nieuwere devices GA niet meer toe te laten. Sonos bouwt dus niets af, de integratie is aan Google - die er, eigenlijk al sinds het begin, erg slordig mee omgaat. Zie de aloude klachten over de verkeerde radiozender bij Radio 2, de op Sonos ontbrekende bevestiging met een toon in plaats van een zin, dat soort dingen. Dat de strijd  tussen Sonos en Google een oorzaak zou zijn van de huidige problemen, lijkt me dus niet. Google gaat slordig met Sonos om - al jaren. De overgang naar Gemini (zonder enige uitleg met betrekking tot de gevolgen voor klanten) maakt dit alleen nog maar erger. Maar de teruglopende integratie ligt wat mij betreft vooral aan Google, dat zaken wijzigt zonder uitleg. Ik zie niet dat Sonos hier iets mee kan.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • January 12, 2026

@106rallye 

De omschrijving vanuit Gemini is toch prima. In feite staat er hetzelfde in als wat jij beschrijft, alleen stel jij stellig dat Google een patent gebroken heeft en gemini zegt dat er een juridische strijd gaande is. Is er informatie dat deze strijd gestreden is?

En waarom zou de term afbouwen niet juist zijn? De oudere apparaten hebben nog iets van mogelijkheden en de nieuwe niet. Dan bouw je dus iets af.