Skip to main content
Antwoord

Google Assistent krijg ik niet meer werkende

• August 30, 2025
  • 7 reacties
  • 134 Bekeken

Ik ben in het bezit van 2 Sonos Roams, 2 Sonos Moves, Sonos Arc, 2 Sonos Ones en de Sonos Sub met allemaal spraakbediening.

En op alle speakers krijg ik Google Assistent niet meer geïnstalleerd. 

Véél geprobeerd en véél contact gehad met de helpdesk van Sonos hierover, maar het werkt niet meer.

Waarom heb ik véél geld geïnvesteerd aan Sonos speakers inclusief spraakbediening als ik er niks meer mee kan doen???

Komt hier nog een oplossing voor of is het verhaaltje Jan Jammer dan???

Vind het een slechte zaak voor zulke dure speakers.

Normaal bediende ik mijn woning met spraakherkenning en nu moet ik maar investeren in nieuwe speakers waar Google Assistent wel op werkt???

Is er ook een schadevergoeding link van Sonos???

Beste antwoord door 106rallye

Als GA niet geïnstalleerd wordt, dan doet ook het lampje het niet, dus dat klopt.

Wel erg vervelend. De verhouding tussen Google en Sonos lijken niet best en Google heeft Sonos altijd achtergesteld ten opzichte van de eigen devices (waarbij de acknowledgment ook met een “bloep” kan in plaats van altijd mete spraak en het oproepen van radiozenders veel beter werkt), maar dat betekent niet dat Sonos de wijzigingen die Google aanbrengt niet bij zou moeten houden voor de devices waarop het al zit.

En zeker voor “kleinere” talen als Nederlands is Google Assistent de enige oplossing in de eigen taal. Zowel Sonos Voice Control als Alexa (op Sonos) werken niet in het Nederlands. Dat maakt het probleem voor ons groter als voor de gemiddelde Spaans, Duits, Frans of Engels sprekende Sonos-klant. Sonos lijkt hier niet genoeg bij stil te staan. Wellicht kan ​@Astrid L dat nog eens onder de aandacht brengen. ;-)

Voor mij was dat de reden dat ik bij mijn Arc Ultra geen nieuwe achterspeakers heb gekocht: op de One die ik nu als een van de achterspeakers gebruik zit GA wel. Ik kon dat eind vorig jaar nog gewoon toevoegen (via mijn iPhone).

Ik hoop voor je dat het met de iPhone wel lukt.

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

106rallye
  • August 30, 2025

Dit is een community van en voor gebruikers. Mocht je hulp willen, dan is misschien iets meer nodig dan “krijg ik niet geïnstalleerd” en “het werkt niet meer”. Waar gaat het dan fout? Welke telefoon(s) heb je geprobeerd?

En als je de voorwaarden van Sonos getekend hebt (anders krijg je de speakers helemaal niet aan de gang) dan heb je denk ik geen recht op schadevergoeding…….

• Auteur
  • Junior
  • August 30, 2025

Hallo 106rallye,

het gaat constant fout als ik Google Assistent kies en dan blijft hij oneindig laden en heb ik alleen de keuze probeer opnieuw. 

Alle speakers al meerdere keren gereset en opnieuw geïnstalleerd, maar constant hetzelfde probleem.

In de Google Home app Sonos meerdere keren ontkoppeld en weer opnieuw gekoppeld.

De Gemini app omgezet naar Google Assistent en meerdere malen geprobeerd.

Google Assistent en Google Home app verwijderd en opnieuw gedownload in de playstore en wederom weer geïnstalleerd.

Zelfs de helpdesk van Sonos vertelde mij we hebben eigenlijk alles wel geprobeerd, maar ik weet het zelf ook niet meer wat het probleem kan zijn.

De telefoon waarmee ik het probeer is mijn Samsung Galaxy S24 Ultra (Android).

Andere telefoons dan deze heb ik op het moment niet.

Moet ik dan een andere telefoon aanschaffen om het weer werkende te krijgen?

106rallye
  • August 31, 2025

Aanschaffen gaat misschien wat ver. Geen garanties, maar ken je niemand met een iPhone?

• Auteur
  • Junior
  • August 31, 2025

Ik ken niet veel in mijn omgeving met een IPhone of IPad, mijn nichtje heeft toevallig een IPhone, maar helaas is die nog op vakantie t/m 7 September.

Dus daar zit ik eigenlijk op te wachten.

Iemand van de helpdesk van Sonos vertelde mij dat ook eens te proberen eventueel. 

Het is gewoon frustrerend dat ik veel tijd en moeite er al ingestoken heb en dat het niet meer werkende krijg.

Het laatste jaar niks anders dan problemen met de Google Assistent op de Sonos.

Had ook al het probleem daarvoor dat hij niet meer mijn favoriete radiozenders pakte op spraak, maar andere buitenlandse radiozenders pakte.

Toen de boel gereset en ontkoppeld en vanaf het begin elke speaker weer een voor een geïnstalleerd en een aantal keren herhaald en sindsdien al een aantal weken krijg ik Google Assistent niet meer aan de speakers toegevoegd.

Dus mijn laatste hoop is dus proberen met een IPhone om het werkende te krijgen.

• Auteur
  • Junior
  • August 31, 2025

Zoals je kunt zien hij blijft laden en probeer opnieuw verschijnt in het venster en dat blijft oneindig doorgaan.

En dan is Google Assistent wel toegevoegd als ik bij de speaker zelf ga kijken, maar hij werkt niet.

Dus moet ik Google Assistent wederom weer verwijderen bij de speaker.

Het lampje van de spraakassistent op mijn Sonos Arc krijg ik ook niet brandende oftewel aan.

106rallye
  • Antwoord
  • September 1, 2025

Als GA niet geïnstalleerd wordt, dan doet ook het lampje het niet, dus dat klopt.

Wel erg vervelend. De verhouding tussen Google en Sonos lijken niet best en Google heeft Sonos altijd achtergesteld ten opzichte van de eigen devices (waarbij de acknowledgment ook met een “bloep” kan in plaats van altijd mete spraak en het oproepen van radiozenders veel beter werkt), maar dat betekent niet dat Sonos de wijzigingen die Google aanbrengt niet bij zou moeten houden voor de devices waarop het al zit.

En zeker voor “kleinere” talen als Nederlands is Google Assistent de enige oplossing in de eigen taal. Zowel Sonos Voice Control als Alexa (op Sonos) werken niet in het Nederlands. Dat maakt het probleem voor ons groter als voor de gemiddelde Spaans, Duits, Frans of Engels sprekende Sonos-klant. Sonos lijkt hier niet genoeg bij stil te staan. Wellicht kan ​@Astrid L dat nog eens onder de aandacht brengen. ;-)

Voor mij was dat de reden dat ik bij mijn Arc Ultra geen nieuwe achterspeakers heb gekocht: op de One die ik nu als een van de achterspeakers gebruik zit GA wel. Ik kon dat eind vorig jaar nog gewoon toevoegen (via mijn iPhone).

Ik hoop voor je dat het met de iPhone wel lukt.

Forum|alt.badge.img+2
  • Enthusiast
  • September 1, 2025

Dankjewel voor de tag, @106rallye , ik geef het intern door. 😉