Google assistent en Philips Hue

  • 20 November 2019
  • 23 reacties
  • 5978 Bekeken

Ik heb een Sonos One in de huiskamer, en een google mini op de slaapkamer. Als ik de google assistent gebruik op de Sonos voor het in- of uitschakelen van de lampen in de huiskamer , krijg ik de melding: Ik kan de Philips Hue niet bereiken, terwijl ik met de google mini op de slaapkamer wel de lampen in de huiskamer kan in- en uitschakelen. Heb EEN netwerk, heb een diagnose rapport verstuurd. 2130729409.

Alvast bedankt


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

23 Reacties

Geachte Sonos medewerker.

Wanneer krijg ik een reactie ????

Reputatie 7

@Hobby Dit is een gebruikersforum, waar Sonos-medewerkers af en toe meekijken. Voor echt direct contact met Sonos kun je beter even bellen.

Reputatie 7
Badge +2

Zolang je instellingen binnen Google Assistent goed staan qua slimme-apparatuur “benaming” ook in de juiste “Google-kamernaam” benamingen, zou Sonos netjes je lampen moeten kunnen aansturen.

Loop vaak zat de deur uit om “Ok Google, zet alle lampen” uit te roepen, waarin ze netjes allemaal uit gaan.

Open graag de Google Assistent app, ga vanuit hier naar “Assistent” en dan naar “Bediening voor in huis”

Hier zie je boven in “Apparaten /Kamers” en wil je zeker zijn dat alle apparatuur aan de juiste “Kamers” gekoppeld staan.

In sommige gevallen is apparatuur ook qua naam aangepast, waarin je eerst “Ok google, sync all devices” wilt aankaarten waarin Google al je apparatuur na gaat om te zien of alle benamingen van ALLE apparatuur goed beschreven staat.

Ga daarna naar ‘t Kamers gedeelte in GA om na te gaan dat alle producten goed in ‘t juiste categorie beschreven staan.

Als ik tegen de Woonkamer Sonos Move aangeef dat de lampen uit moeten, gaan alleen de Woonkamer lampen uit, niet de Slaapkamer.

Als ik tegen de Slaapkamer Sonos One aangeef dat de lamp uit moet, gaat alleen de lamp in de Slaapkamer uit, niet in de Woonkamer.

Als ik dus Alle lampen benoem, dan gaat de verlichting in het hele huis uit.

Hallo Tim S.

 

Bedankt voor de uitleg

 

Reputatie 7
Badge +2

Geen dank, als er toch problemen blijven bestaan, dan raad ik je aan ons even te bellen zodat we samen door de Google Assistent app heen gaan.

Gister de sonos beam geïnstalleerd. Gekoppeld aan google home, en dit is allemaal goed gelukt. Sonos staat netjes vermeld in google home en kan ook vragen stellen en krijg hier antwoord op. Kan ook het volume van de soundbar/tv regelen met mijn stem, en de tv uit en aan zetten.

Vraag ik vervolgens aan google om de hue lampen aan of uit te zetten, dan wordt er gezegd dat die hue niet kan vinden/niet gekoppeld is.

Dit terwijl ik met een Google mini hier geen problemen mee heeft. Ook bestuurd google mini apparaten die gekoppeld zijn via homey, maar ook deze kan de sonos niet bereiken.

@Hobby, hoop dat jij hier al wat op hebt gevonden, of @Tim S, hier een antwoord voor heeft.

Alle kamers en apparaten staat goed, want anders zou het ook niet werken met de Google mini en via de Google assistant op mijn telefoon, dus het probleem zit bij sonos.

Hoop dat het wel gaat werken, want ik heb voor de beam gekozen omdat er google assistant op zit, en er vanuit ging/ga dat de soundbar dus hetzelfde kan of nog meer dan een Google home mini

Reputatie 7
Badge +2

Gister de sonos beam geïnstalleerd. Gekoppeld aan google home, en dit is allemaal goed gelukt. Sonos staat netjes vermeld in google home en kan ook vragen stellen en krijg hier antwoord op. Kan ook het volume van de soundbar/tv regelen met mijn stem, en de tv uit en aan zetten.

Vraag ik vervolgens aan google om de hue lampen aan of uit te zetten, dan wordt er gezegd dat die hue niet kan vinden/niet gekoppeld is.

Dit terwijl ik met een Google mini hier geen problemen mee heeft. Ook bestuurd google mini apparaten die gekoppeld zijn via homey, maar ook deze kan de sonos niet bereiken.

@Hobby, hoop dat jij hier al wat op hebt gevonden, of @Tim S, hier een antwoord voor heeft.

Alle kamers en apparaten staat goed, want anders zou het ook niet werken met de Google mini en via de Google assistant op mijn telefoon, dus het probleem zit bij sonos.

Hoop dat het wel gaat werken, want ik heb voor de beam gekozen omdat er google assistant op zit, en er vanuit ging/ga dat de soundbar dus hetzelfde kan of nog meer dan een Google home mini

Wil je vragen ons te bellen zodat we samen door je Google Assistent configuratie heen kunnen.

Sonos kan prima je lampen aansturen, en ‘t heeft zo goed als altijd te maken met de benaming van apparatuur en hoe deze in de Google kamers word weergegeven.

Misschien dat er iets mis gaat vanwege andere integraties zoals de Homey waar je over spreekt.

Hoi Tim S, en andere, 

Gister gebeld met de hulpdesk en een diagnostiek rapport doorgegeven 

Hieruit kwam naar voren dat alles zou moeten werken. Dit deed het nog niet, dus verder op onderzoek uitgegaan. 

Eerst maar eens in de Google Home app gekeken of ik wel met hetzelfde emailadres was gekoppeld als dat ik bij sonos had opgegeven. Dit was zo.

Daarna een tip uit het homey forum toegepast (ps, lees nu pas dat Tim hierboven ook die tip al had gegeven) , namelijk google laten synchroniseren met apparaten. Dit doe je door tegen google ( op sonos ) te zeggen, OK google, synchroniseer apparaten. Hierdoor krijg je een gesproken terugkoppeling van google met welke apparaten/merken hij is verbonden. Philips hue stond wel in mijn lijstje, maar google gaf aan dat hij er niet mee kon verbinden. Philips Hue ontkoppeld in Google home app, en vervolgens weer opnieuw verbonden. Toen weer gesynchroniseerd, en toen werkte het gelukkig wel.

Radio en nieuws werkt nog niet helemaal optimaal, maar lees hier op het forum dat meer gebruikers hier last van hebben. Hoorde van de helpdesk dat zowel het nieuws als de radio via tune In loopt, en dat sonos hier geen grip op heeft. Geprobeerd tuneIn te verwijderen, en juke leading te maken, maar dat lukte niet.

Hoop dat dit mogelijk andere ook kan helpen die problemen hebben met Google en aansturing van lampen of andere dingen/apparaten 

Reputatie 7

Vreemd. Ik heb mijn Hue via Google Assistent lopen. Sinds vandaag (update naar 11.1?) zet Sonos bij de opdracht “Hey Google, licht uit” (of aan, trouwens), niet meer de lamp in de corresponderende ruimte aan (resp. de zolder en de woonkamer), maar altijd de lamp op de kamer van mijn dochter. Die overigens helemaal geen Sonos heeft, maar een Google Mini. Die wel gewoon haar lamp bedient. Bij mijn zoon (Google mini en Symfonisk) gaat het ook goed. Dit heeft maanden goed gefunctioneerd.

Hue en Sonos al verwijderd van de assistent, en weer toegevoegd. Helpt niets.

Reputatie 5
Badge +3

Ikzelf ben overgestapt van Hue naar LIFX, tot nu toe werkt alles nog perfect, geen haperingen of fails.

Mijn Hue durfde af en toe wel eens dienst wijgeren.

Met de laatste update 11.1 reageren  de LIFX lampen nog steeds zoals het hoort op de GA.

Hopelijk blijft het zo 🙂

Reputatie 5
Badge +3

Vreemd. Ik heb mijn Hue via Google Assistent lopen. Sinds vandaag (update naar 11.1?) zet Sonos bij de opdracht “Hey Google, licht uit” (of aan, trouwens), niet meer de lamp in de corresponderende ruimte aan (resp. de zolder en de woonkamer), maar altijd de lamp op de kamer van mijn dochter. Die overigens helemaal geen Sonos heeft, maar een Google Mini. Die wel gewoon haar lamp bedient. Bij mijn zoon (Google mini en Symfonisk) gaat het ook goed. Dit heeft maanden goed gefunctioneerd.

Hue en Sonos al verwijderd van de assistent, en weer toegevoegd. Helpt niets.

Same here. Alle Sonos speakers bedienen sinds kort lampen in dezelfde kamer (kantoor), in plaats van de kamer waar ze staan.

Vreemd. Ik heb mijn Hue via Google Assistent lopen. Sinds vandaag (update naar 11.1?) zet Sonos bij de opdracht “Hey Google, licht uit” (of aan, trouwens), niet meer de lamp in de corresponderende ruimte aan (resp. de zolder en de woonkamer), maar altijd de lamp op de kamer van mijn dochter. Die overigens helemaal geen Sonos heeft, maar een Google Mini. Die wel gewoon haar lamp bedient. Bij mijn zoon (Google mini en Symfonisk) gaat het ook goed. Dit heeft maanden goed gefunctioneerd.

Hue en Sonos al verwijderd van de assistent, en weer toegevoegd. Helpt niets.

Same here. Alle Sonos speakers bedienen sinds kort lampen in dezelfde kamer (kantoor), in plaats van de kamer waar ze staan.

Yep hier ook! Mijn Sonos One staat in de eetkamer en als ik daar zeg ‘Hey Google, doe het licht aan’ zegt ze ‘Ok ik doe drie lampen aan’ waarna de drie lampen in de woonkamer aan gaan. Die in de eetkamer blijven uit en gaan alleen aan als ik zeg ‘Hey Google, doe het licht in de eetkamer aan’. Normaal als ik het commando van de kamer meegaf aan een device in de kamer kreeg ze paniek, maar nu dus niet. 
 

Ik moet ook zeggen dat ik vind dat sinds een paar weken de apparaten erg slecht luisteren. Ik moet haast schreeuwen voordat ze me horen, had hier voorheen geen last van. 

Reputatie 7

@Tim S Ik las op het engelstalige forum hier ook al over. Kun je dit probleem, dat geïntroduceerd lijkt met 11.1, doorgeven en ons een stand van zaken?

Badge +1

Vreemd. Ik heb mijn Hue via Google Assistent lopen. Sinds vandaag (update naar 11.1?) zet Sonos bij de opdracht “Hey Google, licht uit” (of aan, trouwens), niet meer de lamp in de corresponderende ruimte aan (resp. de zolder en de woonkamer), maar altijd de lamp op de kamer van mijn dochter. Die overigens helemaal geen Sonos heeft, maar een Google Mini. Die wel gewoon haar lamp bedient. Bij mijn zoon (Google mini en Symfonisk) gaat het ook goed. Dit heeft maanden goed gefunctioneerd.

Hue en Sonos al verwijderd van de assistent, en weer toegevoegd. Helpt niets.

Same here. Alle Sonos speakers bedienen sinds kort lampen in dezelfde kamer (kantoor), in plaats van de kamer waar ze staan.

Yep hier ook! Mijn Sonos One staat in de eetkamer en als ik daar zeg ‘Hey Google, doe het licht aan’ zegt ze ‘Ok ik doe drie lampen aan’ waarna de drie lampen in de woonkamer aan gaan. Die in de eetkamer blijven uit en gaan alleen aan als ik zeg ‘Hey Google, doe het licht in de eetkamer aan’. Normaal als ik het commando van de kamer meegaf aan een device in de kamer kreeg ze paniek, maar nu dus niet. 
 

Ik moet ook zeggen dat ik vind dat sinds een paar weken de apparaten erg slecht luisteren. Ik moet haast schreeuwen voordat ze me horen, had hier voorheen geen last van. 

Daar  heb ik ook last van. zet alleen de lampen aan of uit van 1 een de zelfde kamer.  1 sonos one (gen2 ) luister zeer slecht.  Ze  hoort mij wel oké google zeggen lampje gaat aan een dan is het stil.  En als ze de lamp uit zet praat ze weer terwijl dat eerst een zacht signaal was. 

 

 

Reputatie 4
Badge +3

Heb dit zojuist even nagevraagd en het blijkt inderdaad dat wanneer je Google Assistant geen expliciete commando’s geeft (dus duidelijk de kamer naam noemen) deze dan niet altijd meer de lichten bedient die in dezelfde kamer staat als waar de Sonos instaat.

Lijkt erop dat dit aan de kant van Google Assistant gebeurt, maar onze ontwikkelaars hebben hier wel een ticket voor open staan, dus er wordt wel actief aan gewerkt om dit op te lossen.

Badge +1

Heb dit zojuist even nagevraagd en het blijkt inderdaad dat wanneer je Google Assistant geen expliciete commando’s geeft (dus duidelijk de kamer naam noemen) deze dan niet altijd meer de lichten bedient die in dezelfde kamer staat als waar de Sonos instaat.

Lijkt erop dat dit aan de kant van Google Assistant gebeurt, maar onze ontwikkelaars hebben hier wel een ticket voor open staan, dus er wordt wel actief aan gewerkt om dit op te lossen.

@Mark W hartelijk dank voor de update. Hopelijk is er een oplossing voor.  Mijn zoon wordt er helemaal gek van omdat zijn lampen steeds aan of uit gaan als we geen ruimte naam bij de commando geven. 🤣

 

 

Reputatie 7

@hanske @Mark W Mijn dochter ook!

Overigens lijkt Google de lampen in een kamer sinds kort te groeperen. De combinatie “Lampen in je Terras” is mij nog niet eerder opgevallen. Misschien dat het daaraan ligt?

 

Badge +1

@106rallye 

Het probleem was al voor deze update.

Reputatie 7

Dat klopt inderdaad.

Reputatie 7

Net getest: hij werkt weer als vanouds! Zie https://en.community.sonos.com/google-assistant-and-sonos-229109/google-assistant-room-assignment-problems-6839459/index3.html#post16431490

Badge +1

Net getest: hij werkt weer als vanouds! Zie https://en.community.sonos.com/google-assistant-and-sonos-229109/google-assistant-room-assignment-problems-6839459/index3.html#post16431490

Net  getest en ook bij mij werkt het weer.

Wat nog niet werkt is dat GA praat ipv het plingeltje bij het uitzetten van de lamp

Reputatie 7

Alleen een "plingetje” is ook nooit geweest. Ik had bij sommige kamer het plingetje, bij anderen de stem. Nu alleen nog de stem.

Badge +1

Alleen een "plingetje” is ook nooit geweest. Ik had bij sommige kamer het plingetje, bij anderen de stem. Nu alleen nog de stem.

Ik heb 3x GA geïnstalleerd op play one en zette de lampen uit zonder de stem alleen maar een zacht signaal zoals ook de nest mini laat horen.  Nu praat ze weer als ik de lampen uit doe via de play one. 

Ach, ik houd goede hoop dat ze er stil wordt.