Vraag

Google Assistent "dommer" op Sonos dan op Google Home?


Reputatie 5
Badge +3

Vooropgesteld: ik weet dat er een aantal features zijn die (nog) niet op Sonos werken, zoals routines, voice match en dergelijke.

 

Ik ervaar echter regelmatig dat ik ook bij "gewone” vragen van Sonos te horen krijg “ik kan hier nog niet bij helpen” of iets in die trant, terwijl mijn Google Home daar gewoon antwoord op kan geven.

Voorbeeld: Gisteren vroeg ik mijn Sonos One in de keuken hoe lang aardappelen moeten koken. “Ik weet niet hoe ik hierbij kan helpen”

Toen ik uit nieuwsgierigheid die vraag even later exact in dezelfde bewoording aan een Google Home Mini stelde, kreeg ik “Op de website unox.nl zeggen ze: "Zet ze half onder water en kook 15-20 minuten enz. enz.”

In de Google activiteitshistorie is te zien dat zowel de Sonos One als de Google Home de vraag exact hetzelfde verstaan, enkel de respons is anders. Verwijderen en opnieuw aanmelden van de GA service heeft geen effect. De Ones en Beam elders in huis vertonen dezelfde "domheid”. Ik gebruik maar één taal: Nederlands. Switch ik naar Engels dan lijkt het overigens beter te gaan.

Bovendien lijkt het of het erger wordt. Ik zou zweren dat mijn Sonos speakers, die al GA draaien sinds het beschikbaar werd, mij wel degelijk al eens hebben verteld hoe lang bepaalde groenten moeten koken en andere simpele info. Er is ook niet echt een lijn in te trekken. Het is niet specifiek web-queries die misgaan, want als ik vraag wie de koning is, krijg ik netjes een antwoord dat begint met “Wikipedia zegt...”. Home-control (lichten, rolluiken) en muziek (Spotify, TuneIn) werken vlekkeloos. Op sommige momenten is het net alsof mevrouw haar hersenen kwijt is, en dan enkel op Sonos.

Hoewel ik altijd op dit forum heb geroepen dat de smart-speaker functionaliteit voor mij niet het belangrijkste van Sonos is, is dit toch wel zuur, op het randje van onacceptabel. De simpele basisfunctionaliteit van de GA om informatie van internet op te halen en te melden moet toch op Sonos wel volledig kunnen zijn? 

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

26 Reacties

Reputatie 7

Grappig. Zo’n vraag heb ik GA via Sonos nog niet gesteld, maar het werkt inderdaad niet. Op de vraag hoe je lasagne maakt krijg ik dan wel weer antwoord (een recept van ah.nl). Op de vraag “hoe kook je aardappelen” haalt ze een engels recept aan…..

Reputatie 5
Badge +3

Dit is natuurlijk een voorbeeld wat nu toevallig voorkwam, maar er zijn wel vaker dingen waarvan ik denk "dit moet ze toch weten", waar dan toch geen antwoord op komt, terwijl het dan op mijn telefoon of een Home Mini wel werkt. En geen geavanceerdere functies die Google eerst alleen naar first party hardware uitrolt, gewone vragen.

 

Op zulke momenten kan ik de frustratie die hier vaak geventileerd wordt goed voorstellen. Ik was al heel blij met Sonos nog voor het Google Assistant ging ondersteunen, maar ik vond het maar wát fijn dat ik de Google Home mini's kon herplaatsen naar kamers waar nog "domme" Sonos stond. En nu is juist in die kamers de GA-ervaring het best...

Reputatie 5
Badge +3

Even een topicbump, want ik ben eigenlijk toch wel benieuwd of een van de Sonos mensen hier iets over kan zeggen. Nu ik er op let, merk ik dat steeds meer "feitjesvragen" een "ik weet niet hoe ik hierbij kan helpen" krijgen op Sonos, om vervolgens via telefoon of Google Home gewoon beantwoord te worden.

Voor mensen die willen testen en niet van groente koken houden:

  • Wat is de bevolkingsdichtheid in Nederland?
  • Hoe lang staat een stoplicht op oranje?
  • Waarom is gras groen?

Geen probleem voor de Google Assistent, maar niet voor GA via Sonos.

Reputatie 7

@Ryan A Heeft Sonos hier iets aan toe te voegen?

Reputatie 7
Badge +3

Is dat niet meer een Google dingetje en zou de vraag dan ook niet daar gesteld moeten worden? Voor zover nog niet gedaan uiteraard. 

Reputatie 5
Badge +3

Ik denk ook dat de bal bij Google zelf ligt. Volgens mij geldt hier ook de regel ‘ Sonos laat horen wat het binnen krijgt ‘.

Het lijkt precies dat Google de GA ‘Light’ versie heeft uitgerold op Sonos.

Alleen begrijp ik nog altijd goed wat ze in die lange testfase hebben gedaan. Het is van uit de grond opgebouwd en uitvoerig getest voor het uitgerold was, zodat we de best mogelijke ervaring zouden krijgen.

Soms stel ik een vraag terwijl ik naar buiten ga, zonder te wachten op een antwoord. Eenmaal buiten hoor ik in de verte  ‘ Sorry, ik kan hierbij...’, dan komt er toch af en toe een toch een lach op mijn gezicht ( van ellende weliswaar).

Ipv iedere maand app updates uit te brengen zouden ze beter daar wat aan doen.

 

Nu is het tijd voor verse koffie 

Santé 🙂

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zit ook al een kwartier te roepen naar mijn koffie apparaat, maar er gebeurt niets………..

Blijkt mijn vrouw niet thuis te zijn. Denk dat ik ook maar eens bij Google ga klagen.

Reputatie 5
Badge +3

Aub se ☕️ 

Laat het smaken

Wat zijn we weer off-topic aan het gaan 🙂

Reputatie 7
Badge +3

Lekker bakkie. 😜

Moet kunnen een beetje off-topic in deze vreemde tijden. Het is allemaal al zo serieus. 

Reputatie 5
Badge +3

Ben het er niet helemaal mee eens dat ik daarvoor bij Google moet zijn. De dienst die Google aanbiedt, Google Assistant, werkt gewoon naar behoren, getuige de werking op andere devices.

De implementatie op Sonos is of lijkt gelimiteerd. Voor sommige zaken is dat inderdaad bekend, zoals Voice Match, maar ik heb het hier over de kernfunctionaliteit van het opvragen en weergeven van informatie uit de search engine.

Als gebruiker observeer ik simpelweg dat het met Sonos niet werkt, maar op andere devices wel. Dus klop ik bij Sonos aan, omdat ik nergens een uiting zie waaruit blijkt dat ik met GA "light" te maken heb of dat Google überhaupt zoiets biedt. In tegenstelling tot functies zoals Voice Match, waarvan Sonos toegeeft dat het (nog) niet werkt op hun apparatuur, heb ik ze er nog nooit over gehoord dat deze versie van de Assistant "dommer" is. Als dat al op last van Google is, dan zou Sonos daar toch op zijn minst van op de hoogte moeten zijn.

Dus @Ryan A of @Tim S ik ben benieuwd of jullie hier iets over te zeggen hebben.

​​​​​​

Reputatie 5
Badge +3

Het zou me toch verbazen dat Sonos dit zelf zou limiteren.

Zet er wat nerds en extreme freaks op, zonder te denken aan business en geld. Gewoon zorgen dat alles perfect werkt, en geen andere partijen erbij, alles rechtstreeks van Sonos zelf uit. Zal wel veel beter werken dan 🙂

Reputatie 5
Badge +3

Ik zeg ook niet dat Sonos bewust iets limiteert, enkel dat de functionaliteit gelimiteerd is of lijkt te zijn, en ik ben benieuwd naar de oorzaak.

Of dat techniek is of een (opgelegde)business decision maakt niet zoveel uit.

Ben het er niet helemaal mee eens dat ik daarvoor bij Google moet zijn. De dienst die Google aanbiedt, Google Assistant, werkt gewoon naar behoren, getuige de werking op andere devices.

De implementatie op Sonos is of lijkt gelimiteerd. Voor sommige zaken is dat inderdaad bekend, zoals Voice Match, maar ik heb het hier over de kernfunctionaliteit van het opvragen en weergeven van informatie uit de search engine.

Als gebruiker observeer ik simpelweg dat het met Sonos niet werkt, maar op andere devices wel. Dus klop ik bij Sonos aan, omdat ik nergens een uiting zie waaruit blijkt dat ik met GA "light" te maken heb of dat Google überhaupt zoiets biedt. In tegenstelling tot functies zoals Voice Match, waarvan Sonos toegeeft dat het (nog) niet werkt op hun apparatuur, heb ik ze er nog nooit over gehoord dat deze versie van de Assistant "dommer" is. Als dat al op last van Google is, dan zou Sonos daar toch op zijn minst van op de hoogte moeten zijn.

Dus @Ryan A of @Tim S ik ben benieuwd of jullie hier iets over te zeggen hebben.

​​​​​​


Ik ervaar dit probleem ook. Op Google Home werkt de assistent stukken beter dan op Sonos, obv dezelfde commando's. Ik heb ze naast elkaar in huis staan, maar voor Sonos gekozen vanwege het betere geluid. Wat ook nog kan is dat de microfoon van Sonos minder goed of gevoelig is dan die van Google Home (al lijkt me dat sterk). Het lijkt me logisch dat het probleem bij Sonos zit en niet bij Google. Dus ik zou hier ook graag van Sonos een reactie op willen.

Reputatie 5
Badge +3

<knip>


Ik ervaar dit probleem ook. Op Google Home werkt de assistent stukken beter dan op Sonos, obv dezelfde commando's. Ik heb ze naast elkaar in huis staan, maar voor Sonos gekozen vanwege het betere geluid. Wat ook nog kan is dat de microfoon van Sonos minder goed of gevoelig is dan die van Google Home (al lijkt me dat sterk). Het lijkt me logisch dat het probleem bij Sonos zit en niet bij Google. Dus ik zou hier ook graag van Sonos een reactie op willen.

In de Google Assistant historie kan ik duidelijk zien dat ook de Sonos speakers mijn vragen woord voor woord verstaan zoals ik ze uitspreek, dus aan de gevoeligheid van de microfoons lijkt het niet te liggen. Overigens hoor ik wel verschil als ik de opnames terugluister, maar zolang de spraakherkenning correct gewerkt heeft, heb ik daar geen probleem mee.

Ben een tijdje niet zo actief geweest hier, dus ik weet niet hoe snel de mensen van Sonos nog reageren op topics, maar het lijkt er nog niet op dat dit topic op het to-do lijstje staat.ser-mention widget

Ik ervaar ook dat GA een stuk minder goed werkt op mijn 6 Sonos One’s dan op de ene google home Mini die ik bezit. Ik heb mijn Fibaro smart home devices beschikbaar gemaakt voor GA en commando’s om scènes te activeren worden door GA via Sonos vaker niet dan wel begrepen. Terwijl dezelfde commando’s door Google home mini perfect worden uitgevoerd. Erg frustrerend omdat ik juist gekozen gehad voor de Sonos speakers strategisch geplaatst door mijn hele huis om mijn domotica aan te sturen. 

Reputatie 5
Badge +3

Inderdaad. Overigens helpt de recente bug ook niet, waarbij de kamerindeling via Sonos niet meer goed lijkt te werken, waardoor een commando naar een Sonos apparaat om bijvoorbeeld lampen of rolluiken te schakelen, in een verkeerde kamer activeert.

 

Desalniettemin krijg je op dit soort vragen nauwelijks antwoord van Sonos op deze community, noch op het Nederlandse, noch op het Engelstalige forum.

Even een topicbump, want ik ben eigenlijk toch wel benieuwd of een van de Sonos mensen hier iets over kan zeggen. Nu ik er op let, merk ik dat steeds meer "feitjesvragen" een "ik weet niet hoe ik hierbij kan helpen" krijgen op Sonos, om vervolgens via telefoon of Google Home gewoon beantwoord te worden.

Voor mensen die willen testen en niet van groente koken houden:

  • Wat is de bevolkingsdichtheid in Nederland?
  • Hoe lang staat een stoplicht op oranje?
  • Waarom is gras groen?

Geen probleem voor de Google Assistent, maar niet voor GA via Sonos.

Dit zelfde probleem ervaar ik ook.IK heb de dezelfde test gedaan. Vier maal (4 verschillende speakers met spraak)  dezelfde vragen dan hierboven  echter zonder resultaat.

Ik stel dezelfde vragen op mijn Google home speaker en ik krijg gelijk het juiste antwoord,

In de assistent zie is de vragen ook staan. Dus na bovenstaande test alle drie de vragen 5 maal waarvna uitsluitende de Google speaker een juist antwoord geeft. Ik snap niet wat ik fout doe

Net getest en bij mij werken álle bovenstaande vragen wel via Sonos. Kooktijd van aardappelen, waarom gras groen is, … Ik krijg steeds netjes een antwoord. Ook geen klachten over de koppeling met domotica (ik gebruik Home Assistant).

Enige wat ik mis is Voice Match voor meerdere gebruikers, maar ik meen dat dit een door Google opgelegde beperking is. Daardoor staan bij mij overigens de persoonlijke resultaten uit, die zouden wel handig zijn.

 

Thomas

Bedankt voor de reactie. Het is inderdaad bij mij ook niet mogelijk om voice respons van meerdere personen goed werkzaam te krijgen. Gebeld met sonos en die gaven aan dat het waarschijnlijk wel mogelijk is. Dus ik blijf het proberen. 

Reputatie 5
Badge +3

Hier staat de voice match ook aan, maar kan nog niet zeggen of het wel degelijk werkt, aangezien ik maar alleen ben 😆

Reputatie 7

Er is lijkt iets gewijzigd: voor de aardappels wordt nu verwezen naar de uitleg van Unox en voor de kleur van gras naar de site van Flexa Verf. GA leert dus bij…..

Hallo Difke. Waar kan jij zien dat voice match aan staat?

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @freek1956 ,

Deze heb ik geactiveerd in de Google assistent app, onder ‘assistent ‘ daar voice match klikken.

Daarna moet je een paar zinnen zeggen zodat de assistent je stem herkent
Dan heb je de optie om anderen uit te nodigen.

Neem maar eens een kijkje.

Maar of het effectief ook werkt kan ik dus niet bevestigen.

Ik ervaar ook dat GA een stuk minder goed werkt op mijn 6 Sonos One’s dan op de ene google home Mini die ik bezit. Ik heb mijn Fibaro smart home devices beschikbaar gemaakt voor GA en commando’s om scènes te activeren worden door GA via Sonos vaker niet dan wel begrepen. Terwijl dezelfde commando’s door Google home mini perfect worden uitgevoerd. Erg frustrerend omdat ik juist gekozen gehad voor de Sonos speakers strategisch geplaatst door mijn hele huis om mijn domotica aan te sturen. 

Hier heb ik ooit ook een topic over gemaakt. Ik had een home mini in de woonkamer staan echter heb ik die naar de slaapkamer verhuist toen ik de Sonos one aan had gesloten. Het valt mij nog steeds op dat de Sonos mij heel vaak niet verstaat met simpele commando’s als “hey Google, lampen aan”. Ik moet dit soms in een stil huis 4x herhalen. Terwijl ik me soms verbaas hoe goed de Google home mini me antwoord geeft als ik in een andere slaapkamer sta en dan wat vraag. De microfoon in de Sonos apparatuur is gewoon van Ali expres kwaliteit. Enorm jammer maar ik heb me er bij neergelegd. Leuk ding om te streamen maar voor een goede assistent kan je beter 35 euro neertellen voor een Google home want dat werkt 100x beter dan een Sonos van 200 piek. 

Reputatie 7

@freeks Dit is eigenlijk een ander probleem dan waar dit topic over gaat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet herken. Qua verstaan zijn mij geen verschillen opgevallen tussen de Home/Nest mini's die ik gebruik en de Sonos speakers.