Skip to main content
Vraag

Google Assistant op Sonos geeft "Apparaten niet beschikbaar" (Hue) en praat steenkolen Engels

• March 10, 2026
  • 5 reacties
  • 36 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Ik loop tegen een hardnekkig probleem aan met de integratie tussen Sonos, Google Assistant en Philips Hue, en ik kom er niet meer uit.

Het probleem:
Als ik een Hue-opdracht geef via mijn Sonos-speaker, reageert GA in het Engels (met een Nederlands accent) dat apparaten niet beschikbaar zijn. Geef ik exact dezelfde opdracht via de GA op mijn telefoon, dan werkt het wél gewoon.

Wat al is geprobeerd (zonder succes):

• Google Gemini uitgeschakeld en teruggezet naar de standaard Google Assistant op de telefoon.
  • De Google Assistant-service volledig verwijderd uit de Sonos-app en Hue-app en opnieuw toegevoegd.
  • De koppeling "Sonos" en "Philips Hue" ontkoppeld en opnieuw verbonden in de Google Home-app.
  • Synchroniseren via "Hey Google, synchroniseer mijn apparaten", maar dan krijg je de melding dat niet alle apparaten beschikbaar zijn (in het Engels).
  • Accountinstellingen gecontroleerd: beide staan op regio Nederland en taal Nederlands.
  • Gehele Sonos systeem uit de app verwijderd, app verwijderd en op nieuw geïnstalleerd.
  • Alle apparaten opnieuw opgestart.

Systeeminformatie:

• Speakers: Beam Gen 2 (in surround, dus GA via Beam).
  • Hue: Bridge en meerdere soorten lampen.

Zijn er andere met deze problemen? En is er iemand die voor mij de oplossing heeft om alles weer vlekkeloos met elkaar te laten werken?

5 Reacties

• Novice
  • March 10, 2026

Hallo Aries,

Ik heb ook last van dit probleem. Je wordt er helemaal gek van.

Volgens mij weten ze zelf ook nog geen oplossing.

Hopelijk komt er snel een oplossing.

106rallye
  • March 10, 2026

Ik lees dit meer. Bij mij gaat het echter wel goed, op een uitzondering na. Misschien eens bellen met Sonos als je een diagnose gemaakt hebt nadat het probleem zich heeft voorgedaan?

• Novice
  • March 11, 2026

Die zeggen dat het aan google ligt 

106rallye
  • March 11, 2026

Dat ligt inderdaad voor de hand, ja. Heb je bij Google geklaagd?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • March 11, 2026

Ik lees dit meer. Bij mij gaat het echter wel goed, op een uitzondering na. Misschien eens bellen met Sonos als je een diagnose gemaakt hebt nadat het probleem zich heeft voorgedaan?

Die geven aan dat Sonos slechts een kanaal is waarlangs de Google Assistant wordt afgespeeld. Maar toch lijkt het ergens in dat kanaal fout te gaan met de vertaling en het uitvoeren van Hue opdrachten.