Skip to main content
Antwoord

Google Assistant (nog steeds) niet opnieuw te installeren op de Sonos Beam gen1?

• September 3, 2025
  • 5 reacties
  • 117 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Er is de afgelopen jaren al veel geschreven over de (on-)mogelijkheid om Google Assistant te (her-)installeren op onder andere een Sonos Beam generatie 1.

Ik had al jaren een werkende Google Assistant op mijn Beam (met twee x Sonos One voor surround). Om een stomme reden heb ik de assistant verwijderd van de Beam en krijg hem nu met geen mogelijkheid meer opnieuw toegevoegd.

Het koppelen blijft hangen op "Dit kan een minuut duren. Duurt het te lang, probeer het dan opnieuw.

Ik heb volgens diverse fora al diverse zaken geprobeerd: router herstart, apps opnieuw geinstalleerd, Sonos ontkoppeld in Google Home, oudere (Android) toestel geprobeerd, fabrieksreset van de Beam.... niets werkt.

Is hier nu weer een oplossing voor, of is dit weer een geval "superpech, maar Sonos lost dit niet meer op”.

Ik weet dat men de assistent niet meer ondersteund, maar het werkt op zich nog prima, alleen het instelleren/toevoegen werkt niet meer. De optie om het toe te voegen staat er overigens nog wel altijd tussen in de app…..

Iemand?

Oh ja, ik heb diverse Android apparaten geprobeerd….

Beste antwoord door bnw

En geen iPhone dus?

Op de devices waarop GA zou moeten functioneren werkt het gewoon nog, op nieuwere niet meer. Het niet kunnen herinstalleren van GA is iets van de laatste maanden (niet jaren) en lijkt samen te hangen met het uitrollen van Gemini door Google.

Zoals altijd geldt: klaag bij Sonos, dan weten ze dat er een probleem is. Eventueel kan jouw zaak bijdragen aan een oplossing.

Zie ook https://en.community.sonos.com/google-assistant-and-sonos-229109/google-assistant-completely-fails-to-install-on-all-sonos-speakers-6930911

Zoals aangegeven heb ik het weer kunnen installeren met een iPhone.

Nu wordt er alleen bij bepaalde vragen geantwoord dat ik eerst de persoonlijke resultaten moet inschakelen.

Ik heb gekeken in de Home app, maar krijg het niet voor elkaar en in de Sonos settings is daar niets over te vinden. Enig idee?

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

106rallye
  • September 3, 2025

En geen iPhone dus?

Op de devices waarop GA zou moeten functioneren werkt het gewoon nog, op nieuwere niet meer. Het niet kunnen herinstalleren van GA is iets van de laatste maanden (niet jaren) en lijkt samen te hangen met het uitrollen van Gemini door Google.

Zoals altijd geldt: klaag bij Sonos, dan weten ze dat er een probleem is. Eventueel kan jouw zaak bijdragen aan een oplossing.

Zie ook https://en.community.sonos.com/google-assistant-and-sonos-229109/google-assistant-completely-fails-to-install-on-all-sonos-speakers-6930911

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Enthusiast
  • September 3, 2025

En geen iPhone dus?

Tnx voor je reactie. 

Nee geen iPhone hier in huis. Misschien moet ik er toch eens eentje zien te lenen, dan kan ik ook gelijk trueplay eens instellen! 

Ik had ooit een gebruikte iPhone op Marktplaats gekocht met gebroken scherm, speciaal voor trueplay, maar toen ik hem maanden later nog eens wilde gebruiken daarvoor, was deze al niet meer ondersteund…

Die link die je stuurde is wel interessant, die is nog erg recent en met reactie van Sonos.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Enthusiast
  • September 4, 2025

En geen iPhone dus?

Nou, vandaag toch een iPhone kunnen lenen van de buurman. Er moesten wat dingen op de iPhone geïnstalleerd worden (Sonos app, Google Assistant) en heel veel worden ingelogd, maar de Assistant draait weer!

Ook gelijk trueplay ingesteld. 

Ik meende dat er in de Android app ook een knopje aanwezig was waar je trueplay kon in- en uitschakelen, nadat je hem eenmaal met een iPhone had ingesteld, maar in de Android app kan ik die optie niet meer vinden.... Maakt op zich niet uit, maar door dit te switchen kun je goed horen wat het effect van trueplay is.

106rallye
  • September 5, 2025

Zo8n knopje was er wel, inderdaad. Fijn dat het toch gelukt is.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Enthusiast
  • Antwoord
  • September 5, 2025

En geen iPhone dus?

Zoals aangegeven heb ik het weer kunnen installeren met een iPhone.

Nu wordt er alleen bij bepaalde vragen geantwoord dat ik eerst de persoonlijke resultaten moet inschakelen.

Ik heb gekeken in de Home app, maar krijg het niet voor elkaar en in de Sonos settings is daar niets over te vinden. Enig idee?