Beantwoord

Bediening Samsung TV via google home


Ik heb sinds zaterdag de beschikking over mijn nieuwe Sonos set bestaande uit de Beam, Sub en 2x Sonos One. Gisteren lekker een dag aan het klooien geweest, ook in combinatie met mijn Samsung Qe55Q90R tv. Werkt super fijn, alleen loop ik toch tegen een paar dingen aan dus ik hoop dat iemand mij hier kan helpen :)

Ik heb mijn Beam aangesloten op de HDMI ARC poort en verder op een andere poort een Chromecast 1. Ik krijg het echter niet voor elkaar om de tv te bedienen (aan en uit) met spraak. Als ik het commando "hey google zet tv woonkamer uit" geef dan is de respons "Oké ik zet Sonos Tv Conrol woonkamer uit" en vervolgens gebeurt er niets. Iemand een idee?

Waar ik tevens tegenaan loop is, als ik vanuit tv kijken (ziggo media box next)/of netflix een commando geef om een nummer via spotify af te spelen en ik daarna weer terug naar het geluid van de tv wil, ik de tv opnieuw in moet schakelen. Is hier een oplossing voor of is tv uitschakelen het enige om weer signaal naar de Beam te krijgen?

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door BramSchats 22 October 2019, 21:19

Bekijk origineel

20 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Helaas zijn er TV's op de markt, waarvan de fabrikant het aan/uit zetten via de HDMI Arc poort, heeft uitgezet.
Om hier een concreet antwoord op te krijgen, moet ik je wel adviseren met Samsung contact op te nemen over je Qe55Q90R model TV.

Daarnaast kan je via de Sonos-app via "Bladeren" de TV selecteren om er voor te zorgen dat de TV weer hoorbaar word op je Sonos installatie.
Ook zou dit via spraak commando moeten werken.
Badge +1
ik heb het zelfde probleem, echter werkt het bij mij een beetje.
in de slaapkamer gaat hij alleen aan. maar niet uit.
in de woonkamer deed hij het even wel aan en uit. maar nu opeens niet meer...
snap er niks van.

mvg jeff
Reputatie 1
Badge +1
Misschien een andere optie!

Probeer eens: Oke Google...Doe de Chromecast (1) uit.
De Chromecast zit bij mij niet op de HDMI-ARC aansluiting, maar gewoon op een HDMI 3 aansluiting

Toch gaat hiermee de chromecast stoppen, en zet het vervolgens de TV uit
Reputatie 5
Badge +3
Een Chromecast hoeft niet op een ARC aangesloten te zitten omdat een Chromecast geen audio kan ontvangen/verwerken vanaf je tv.

ik heb het zelfde probleem, echter werkt het bij mij een beetje.
in de slaapkamer gaat hij alleen aan. maar niet uit.
in de woonkamer deed hij het even wel aan en uit. maar nu opeens niet meer...
snap er niks van.

mvg jeff

Het kan zijn dat sommige tv's wel ondersteunen om het apparaat aan te zetten maar niet uit, of andersom. Dit is vaak een limitatie van de fabrikant. De spraakassistent is nog in een testfase en mogelijk dat bepaalde functies niet altijd naar behoren werken.
Reputatie 1
Badge +1
Een Chromecast hoeft niet op een ARC aangesloten te zitten omdat een Chromecast geen audio kan ontvangen/verwerken vanaf je tv.




Dat klopt

Maar RickKnippenbergh gaf aan dat hij de tv niet uit krijgt.
Aangezien hij ook een Chromecast heeft, kan hij de tv dus ook via de Chromecast uitzetten
Reputatie 7
Het laten uitzetten door een ander apparaat kan ook nog een functie zijn die in de instellingen van de Samsung moet worden aangezet.
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb daar niets voor hoeven in te stellen.
Altijd het proberen waard toch...
Badge +1
Gisteren deed de tv in de woonkamer wel weer aan en uit. Nu weer niet 😂
Als ik via mijn tv de Sonos beam selecteer (dus via de hdmi arc) en dan het commando geef “Hey Google zet tv woonkamer uit” dan gaat de tv ook uit en vervolgens weer aan. Alleen als ik bijvoorbeeld via de tv ziggo kijk, of spotify aan heb staan dan werkt het niet. Google geeft aan dat hij Sonos tv control woonkamer uit zet, maar de tv blijft aan staan. Ik kom er niet verder mee. In mijn Google home ziet het er uit zoals op het plaatje. Iemand nog ideeën of tips?

Reputatie 7
Kijk je Ziggo via de mediabox? Dan zou de HDMI CEC van deze box kunnen voorkomen dat de TV uitgaat. Hoe heb je Spotify op de TV? Via een app? Dan zou Spotify luisteren via de Sonos een work around kunnen zijn.
Ik heb de Samsung QU55Q9FNA en ervaar hetzelfde probleem. Ik heb de beam rechtstreeks gekoppeld aan de ARC poort van mijn TV. Ik kan de TV aanzetten via Google Assistant maar kan de TV niet uitzetten via google, dit moet handmatig!

Ik wil geen workaround met Chromecasts oid, is er een manier om de TV wel uit te kunnen schakelen via de beam met HDMI ARC?
Reputatie 7
Misschien goed om te vertellen wat je zelf al gedaan hebt. Wat zijn de HDMI-CEC-mogelijkheden van je TV. Wat is er nog meer aangesloten en wat zijn de instellingen daarvan?

Bij mijn wat oudere UE46D8000 werkt het wel. Ik moet enkel soms de TV twee maal vragen of hij aan gaat.
HDMI CEC staat aan, deze al uit en aan gezet gehad maar bleek niet te helpen. Ik heb juist voor de Sonos gekozen zodat ik niet meer allerlei zaken aan mijn TV en tuner hoef te hangen (voorheen Chromecast, receiver, mediabox, etc etc. Nu enkel TV met CI module en Sonos beam gekoppeld via HDMI ARC.Wellicht zit er ergens nog een configuratie in of een 'installer' setting die ik kan gebruiken!
Reputatie 7
De CEC op de Samsung kent niet meer instellingen dan aan en uit?

De apparaten die je noemt gebruikte je dus niet voor beeld? Want ik moest voor Sonos juist meer aan mij TV hangen (wat vroeger aan mijn receiver hing).
Dat klopt, nu hangt enkel de beam aan mijn TV (via HDMI) en kan ik zappen via de CI module, verder hangt er niets aan!
Reputatie 7
Badge +2
@bramschats, wil je verzoeken de vraag bij Samsung neer te leggen of jou specifieke model TV wel uit gezet kan worden via de HDMI Arc poort.
Sommige fabrikanten, hebben deze functie uit gezet vanwege bepaalde redenen, in dat geval zou je Beam het commando sturen, maar reageert je TV er simpelweg niet op.
We horen graag ook hier het antwoord mocht Samsung je van deze voorzien.

Na veel communicatie over en weer uiteindelijk onderstaand antwoord… Niet echt een bevredigend antwoord al zeg ik het zelf.

Goedemiddag Bram 🙂 Anynet+ werkt alleen optimaal met andere Samsung-apparaten, er is geen instelling die we voor je kunnen aanpassen waardoor dit wel gaat werken 😞 ^Mike

Beste Bram,

Ik had hetzelfde probleem maar heb het als volgt opgelost.

Ik heb de koppeling van mijn Samsung TV eerst in de App ‘Smartthings’  aangemaakt en daarna de service ‘Smartthings’ aan mijn Google Home app gekoppeld. 

Daarna kan ik gewoon met  mijn stem ‘Hey Google zet TV aan’ en ‘Hey Google zet TV uit’  de TV aan en uit zetten.

Het zelfde process gebruik ik trouwens ook voor al mijn andere ‘Smart devices’ zoals, Philips Hue, Tado, en TuyaSmart ( voor mijn slimme stopkontakten ). Volgens mij , en dit werk bij mij voor al mijn slimme devices, is het best de apparaten eerst te koppelen aan hun eigen app en dan de app (Service) te linken aan Google Home app. Daarna zie je alle devices in de Google Home app staan. Als je dan nieuwe apparaten in hun eigen app toevoegd kan je via je stem de devices importeren in je Google Home app door ‘Hey Google synchronizeer devices’.

 

Success!!

Badge

Samsung tv via wifi verbinden ipv LAN! 

Reputatie 7

Ik weet niet waarvoor dat een oplossing is, maar mijn QE65Q90R is verbonden via LAN en gaat gewoon uit met de koppeling Sonos/Google Assistent/SmartThings.

Reageer