Assistent op surround setup

  • 11 February 2023
  • 13 reacties
  • 107 Bekeken

Ik heb in mij woonkamer een Sonos Arc met sub en  2xOne.

Ik heb de Google Assistent op de linker achter speaker geactiveerd, omdat ik de stroom van mijn TV en gerelateerde apparaten inclusief de Arc automatisch uitzet (na 10 min bij idle stroomverbruik) om stroom te besparen. 

Hoewel de stroom niet van de Google Assistent speaker af gaat, werkt de Assistent niet meer en moet ik dus alle TV randapparatuur aanzetten om mijn Assistent te activeren (en ik kan dit ook niet met een spraak commando doen)

Waarom werkt dit niet?

Ik snap dat als ik de TV stroom uitzet, de surround configuratie niet meer compleet is en het daarom dus waarschijnlijk niet werkt.

het zou mooi zijn als een speaker zelfstandig zou kunnen werken zolang niet de hele configuratie er is. Vooral als hier een Assistent op geactiveerd is.

ben benieuwd of er anderen zijn met dit issue en misschien een goede workaround hebben gevonden.

 

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

13 Reacties

Reputatie 7

Sonos speakers zijn niet bedoeld om stroomloos gemaakt te worden. Her en der zijn er ook verhalen dat dit de levensduur niet ten goede zou komen. Daarnaast kent Sonos een energiebespaarstand na een aantal minuten.

Bij een surround set up komt er bovendien bij dat de surrounds “slaves” zijn van de “master” soundbar - ze zijn bijvoorbeeld enkel via de soundbar verbonden met je netwerk. Als je je Arc stroomloos maakt kunnen de surrounds dus niets - ook geen Google-opdrachten doorgeven.

De oplossing is dus om je Arc niet stroomloos te makien.

Beste Rallye
Dit begrijp ik allemaal. Behalve dat het de levensduur zou bekorten. Lijkt mij ook niet goed als je de stroom eraf haalt als ie in vol bedrijf is, maar daar gaat het hier niet om.

Ik meet of alle apparaten in stand-by staan en zet dan de stroom er af. Er lijkt me geen nettere afschakeling mogelijk en dit zou m.i. Zelfs levensduur verlengend kunnen werken.

Veel idle apparaten samen gebruiken nog steeds veel onnodig stroom en dus niet goed voor je portemonnee en milieu. In dit geval bespaar ik 20Watt aan totale stand-by stroom 80% van de dag.

Dat de surrounds ALTIJD slaves zijn van de Arc is een ontwerp keuze. Je zou het ook zo kunnen bouwen dat een One stand-alone kan werken als de Arc er niet is. 

Dus misschien een feature request indienen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Over het laatste is al heel veel geschreven en zal waarschijnlijk nooit veranderen. Het is nu eenmaal een surroundopstelling waar je voor gekozen hebt. Wanneer je dat zou willen loskoppelen dan zou dat steeds in de app aangegeven moeten worden en raak je diverse instellingen (TruePlay) kwijt. Zou voor het gebruikersgemak niet echt een vooruitgang zijn. 
Ook zou het voor een stereo-opstelling in de meeste situaties niet logisch zijn om de speakers achter de luisterpositie te hebben. Verwacht dus niet dat Sonos hier iets aan zal veranderen.

Overigens ben ik het met je eens dat het van de stroom halen niet echt kwetsbaar zal zijn. Dit is meer iets van oudere apparaten waarbij veel kwetsbaardere onderdelen gebruikt werden. 

Reputatie 5
Badge +3

Als je de One alleen gebruikt om Google opdrachten uit te laten voeren kun je ook kiezen voor een slimme speakers van Google zelf.

Wij hebben in de woonkamer een Nest Hub 2 staan voor de bediening van verlichting/deurbel/thermostaat end.

En het stroomloos maken van de Sonos zou ik zelf ook niet adviseren, ik snap dat het iets kan schelen in standby verbruik maar denk dat dit op jaarbasis niet enorm veel zal schelen.  

Reputatie 7

@Gertjan Thijssen Persoonlijk kan mij dat energieverbruik geen moer schelen. Ik heb een multiroom audiosysteem dat gewoon op afroep beschikbaar moet zijn. De fabrikant heeft een bespaarstand ingebouwd en dat is voor mij voldoende.

Ik had mijn post echter zeer zorgvuldig verwoord: “Her en der zijn er ook verhalen dat dit de levensduur niet ten goede zou komen.” Lijkt me een goede waarschuwing. Blijft een feit dat Sonos bedoeld is om altijd aan te staan en dat jij bewust iets anders doet. Prima, het is jouw spul - je doet het ook nog netjes ook. Maar de waarschuwing staat.

Die ontwerpkeuze is wel vrij ver gaand voor Sonos - zo wordt er al jaren gevraagd om speakers gewoon uit een surround set te kunnen halen en in een andere kamer te gebruiken. Vanwege die andere aansturing van surrounds gaat dat ook niet - haal je de speaker er op de officiële manier uit dan ben je ook nog eens je Trueplay kwijt.

Daarnaast is de assistent op de Arc geactiveerd en niet op de One. Het systeem zou dus, naast twee verschillende instellingen voor de aansturing, moeten onthouden dat de One (die normaal ook voor Google niet zichtbaar is) én apart aan gaat als de Arc stroomloos wordt én wordt geactiveerd voor GA - waar normaal een aantal bevestigingen voor nodig is. En al die aanpassingen voor de mensen die enkel hun Arc en niet hun One’s stroomloos maken.

Ik heb persoonlijk liever dat Sonos zijn programmeertijd in iets anders steekt, bijvoorbeeld in het opheffen van de 65k limit.

@106rallye Tja, meningen zijn er veel.

@Ronald22 een aparte assistent speaker  is voor nu idd de enige oplossing. Alleen jammer omdat er al een speaker staat te luisteren.

Reputatie 5
Badge +3

@Ronald22 een aparte assistent speaker  is voor nu idd de enige oplossing. Alleen jammer omdat er al een speaker staat te luisteren.

Dan zou ik die uitzetten anders gaan ze straks met elkaar praten, veel plezier met uitvogelen.

@Ronald22 een aparte assistent speaker  is voor nu idd de enige oplossing. Alleen jammer omdat er al een speaker staat te luisteren.

Dan zou ik die uitzetten anders gaan ze straks met elkaar praten, veel plezier met uitvogelen.

Haha, verbinden met ChatGPT en je hebt de hele dag lol

Reputatie 5
Badge +3

@Gertjan Thijssen Persoonlijk kan mij dat energieverbruik geen moer schelen. Ik heb een multiroom audiosysteem dat gewoon op afroep beschikbaar moet zijn. De fabrikant heeft een bespaarstand ingebouwd en dat is voor mij voldoende.

Ik had mijn post echter zeer zorgvuldig verwoord: “Her en der zijn er ook verhalen dat dit de levensduur niet ten goede zou komen.” Lijkt me een goede waarschuwing. Blijft een feit dat Sonos bedoeld is om altijd aan te staan en dat jij bewust iets anders doet. Prima, het is jouw spul - je doet het ook nog netjes ook. Maar de waarschuwing staat.

Die ontwerpkeuze is wel vrij ver gaand voor Sonos - zo wordt er al jaren gevraagd om speakers gewoon uit een surround set te kunnen halen en in een andere kamer te gebruiken. Vanwege die andere aansturing van surrounds gaat dat ook niet - haal je de speaker er op de officiële manier uit dan ben je ook nog eens je Trueplay kwijt.

Daarnaast is de assistent op de Arc geactiveerd en niet op de One. Het systeem zou dus, naast twee verschillende instellingen voor de aansturing, moeten onthouden dat de One (die normaal ook voor Google niet zichtbaar is) én apart aan gaat als de Arc stroomloos wordt én wordt geactiveerd voor GA - waar normaal een aantal bevestigingen voor nodig is. En al die aanpassingen voor de mensen die enkel hun Arc en niet hun One’s stroomloos maken.

Ik heb persoonlijk liever dat Sonos zijn programmeertijd in iets anders steekt, bijvoorbeeld in het opheffen van de 65k limit.

Misschien kan of wil Sonos hier zelf nog eens op reageren? Ik heb zelf ook altijd begrepen dat je sommige apparaten beter aan het stroom te laten staan. Bij mijn nieuwe LG tv werd het zelfs specifiek benoemd. Maar gelukkig mag iedereen dat zelf weten. mijn Standby verbruik is op dit moment rond de 21 cent per dag voor de hele woning, voor mij zou het niet de moeite zijn om apparaten stroomloos te maken. Ik vind het zelf ook fijn dat ik ze altijd kan benaderen. Als ik de deur uit ga of boodschappen ga doen blijft de muziek ook altijd aan eigenlijk.

Reputatie 7

Volgens mij heeft dat bij een LG OLED ermee te maken dat er tijdens stand by een soort regeneratie plaatsvindt, die zonder stroom niet mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +3

Is allemaal wel erg “ikke ikke” wat ik lees. Ik ben geen millieufreak maar wanneer de helft van de bevolking eens 21 cent per dag minder stroom zou kunnen gebruiken dan zou dat toch geweldig zijn. 
Persoonlijk probeer ik ook mijn steentje bij te dragen zonder door te slaan. Alle kleine beetjes helpen.

Ook ben ik er nogsteeds niet van overtuigd dat uitzetten schadelijk voor de moderne apparatuur zou zijn. Dat hier en daar berichten opduiken zal wel, er wordt wel meer onzin geschreven. Of dit onzin is weet ik niet, ik zou graag de bewijzen zien.

Zet o.a. mijn Playbase, tv en nog wat randapparatuur al jaren ‘s nachts stroomloos en alles werkt nog als vanouds.

Reputatie 7

Vandaar dat ik dit ook niet als waarheid aanprees, maar de de mogelijkheid noemde. Verder is het ieder zijn eigen afweging - waarbij ieder die ook hier mag weergeven.