Skip to main content

Ik heb al jaren een Sonos Five. Deze heb ik voor muziek in de woonkamer. De Five heb ik ook op mijn TV aangesloten (Optical out met een omvormer er tussen zodat hij op de Five kan)

Ik heb nog een kleine Roam erbij voor in de tuin enzo.

Nu overweeg ik een Ray voor mijn TV te kopen. Nu is mijn vraag; ik wil met de Five en de Ray een zo mooi mogelijk (en handig in gebruik) resultaat krijgen. Hoe kan ik dit het beste configureren?

Hey @luchtsplitser 

Welkom op de Sonos community!

De constructie Sonos ray en Sonos Five samen verbinden aan de televisie gaat niet werken. De Ray gaat aan de de optische poort van de TV verbonden moeten worden om het geluid daarover te laten lopen een andere aansluitingsoptie is er niet. Daarna heb je twee identieke speakers nodig om deze te koppelen als surrounds aan de ray (dus bijvoorbeeld twee fives). Een speaker kan je daar simpelweg niet aan koppelen aan een soundbar van Sonos.

Groeperen met muziek kan wel.

Hi Dari,

Dank je wel. Dus de Ray kan je alleen met 2 fives koppelen, er wordt vanuit gegaan dat het een surround set moet worden.

Koppelen kan dus niet met één (één is geen in dit geval dus)

Groeperen geldt dus alleen voor muziek? De TV is in feite een hele andere muziek bron. 

Je conclusie klopt. 

Nee, groeperen kan ook voor TV-geluid. Dit levert echter wel enige vertraging op de Five op (75ms). De Ray en de Five lopen als ze zijn gegroepeerd bij TV-geluid niet synchroon. Je hoort waarschijnlijk dus een echo.

Dank je Rallye,

maar ja een echo is niet wat ik wil…