Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op Reddit en uit het Engels vertaald. Maar het Sonos Reddit/Community-team vond het waardevol om het ook hier in de NL-community te plaatsen.
Goed nieuws, allemaal! Ik wil jullie een update geven over wat je kunt verwachten bij het gebruik van Sonos in een offline omgeving. Ik heb wat tests gedaan en me verder verdiept in de technische kant, maar ik wilde ook intern een paar dingen controleren voordat ik iets postte waar ik niet zeker van was. Ik weet dat dit een hot topic is in de sub, en ik waardeer jullie passie. Wij voelen hetzelfde als jullie.
Allereerst ben ik blij te kunnen bevestigen dat Sonos nog steeds in staat is om offline te werken. Dit wordt intern liefdevol beschreven als het “Cabin in the woods”-scenario (alternatief: "Sonos op een boot" in de wereld van Sonos Support), met de voorwaarde dat de producten eerst geregistreerd en geüpdatet zijn. Om duidelijk te zijn, dit is een relatief specifiek scenario met specifieke vereisten, die ik hieronder zal toelichten. Er zijn enkele voor de hand liggende vereisten om dit te laten werken zoals verwacht, en misschien een paar die minder voor de hand liggend zijn.
Vereisten
- Een internetverbinding is nog steeds vereist om de producten aanvankelijk toe te voegen, te registreren en bij te werken als onderdeel van hetzelfde Sonos-systeem.
- Technisch gezien moeten ze worden toegevoegd aan dezelfde "huishoud-ID" om samen te werken als één enkel systeem; deze ID is niet zichtbaar voor eindgebruikers, maar je kunt al je geregistreerde producten zien door hier in te loggen.
- Een router is te allen tijde vereist, evenals andere toepasselijke (en niet incompatibele) netwerkapparatuur, zodat de producten nog steeds betrouwbaar kunnen communiceren via ethernet en/of wifi.
- Alle Sonos-producten en controllers moeten zich in hetzelfde subnet bevinden.
- DNS-opzoekingen van internetbronnen, zoals sonos.com, moeten snel mislukken met de juiste fout (NXDOMAIN), in plaats van niet te reageren of resultaten te leveren die niet toegankelijk zijn; anders kunnen er onverwachte "laden"-fouten optreden.
- Toegang tot bepaalde instellingen en functies vereist dat de controller is ingelogd op het geregistreerde account van de eigenaar voordat hij in de offline modus gaat.
- Dit omvat het instellen van alarmen, het wijzigen van de EQ en andere functies die niet beschikbaar zijn voor bezoekers/gastgebruikers.
- Alle Sonos-accountinstellingen of andere cloudgebaseerde instellingen zijn niet toegankelijk.
- Om veiligheidsredenen kunnen inlogtokens verlopen; dit kan ertoe leiden dat sommige functies pas weer toegankelijk zijn nadat het Sonos-account opnieuw is geverifieerd via een internetverbinding.
- Functies die geen accountverificatie vereisen, zouden normaal moeten blijven werken.
- Een internetverbinding is vereist om Trueplay-afstemmingen te voltooien, omdat de meest actuele geluidsprofielen van onze servers moeten worden gedownload om aan te sluiten bij de omgeving en de gebruikte producten.
- Er zijn simpelweg te veel mogelijke configuraties om ze allemaal lokaal op te slaan.
- Zodra het Trueplay-proces succesvol is voltooid, blijven de bestaande afstemmingen van toepassing in de offline modus.
Beperkingen
- Alleen audiobronnen die geen internetverbinding vereisen, blijven werken in de offline modus.
- Dit omvat:
- Een lokale muziekbibliotheek, via ondersteunde audioformaten opgeslagen op een ondersteunde pc, Mac of NAS-schijf.
- Thuisbioscoop-audio van een fysieke verbinding via HDMI-ARC, HDMI-eARC of digitale optische audio.
- Line-in (analoog) audio via een RCA-verbinding.
- Gedeeld Bluetooth-audio via Bluetooth + wifi.
- AirPlay-audio via wifi.
- Alle Sonos-producten en controllers moeten te allen tijde op de juiste versies zijn voor compatibiliteit; als je mobiele apparaat nog steeds een internetverbinding heeft (via LTE of anderszins), moet je automatische app-updates uitschakelen om een toevallige versie-mismatch te voorkomen.
- De enige manier om een versie-mismatch te herstellen, is door alle apparaten en controllers weer op dezelfde ondersteunde versie te krijgen; dit vereist een internetverbinding.
- Er kunnen nog steeds andere vreemde of onverwachte gedragingen optreden in de offline modus; testen voor dit scenario zijn vrij beperkt en sterk afhankelijk van de lokale netwerktopologie.
Ten tweede - de keerzijde hiervan is dat er geen wijzigingen zijn aangebracht in onze systeemvereisten, die stellen dat een hogesnelheidsinternetverbinding vereist is voor onze producten om correct te functioneren. Dit was historisch gezien ook het geval en is niet veranderd met de nieuwe Sonos-app die in mei is uitgebracht.
Ten derde, om een belangrijk punt van hierboven te herhalen: de Sonos-hardware en -controllers hebben nog steeds de relevante netwerkhardware (routers, switches, toegangspunten, mesh-nodes, enz.) nodig om in wezen hetzelfde te functioneren als met een internetverbinding en de gegevens betrouwbaar tussen de apparaten door te geven. Het enige verschil zou zijn dat er geen WAN-verbinding naar het internet is, zoals bij een tijdelijke internetstoring.
Ten vierde, u/KeithFromSonos en de rest van het TeamFromSonos werken eraan om een expert op dit gebied naar een toekomstige Office Hours te brengen om een nadere blik te werpen op de technische aspecten van offline gebruik. Daarnaast is er sprake van het uitbrengen van een technische blog-diepduik, maar dat is op dit moment meer speculatief dan zeker. Laat ons weten of er interesse is in zoiets en we zullen kijken wat we kunnen samenstellen.
In de tussentijd willen we Nick Millington onze oprechte dank betuigen voor het ophelderen van de situatie, eens en voor altijd. Hopelijk heb ik geen van de technische vereisten die hij mij heeft meegedeeld verkeerd weergegeven, maar alle fouten in dit bericht zijn uitsluitend van mijzelf.
Tot slot beantwoord ik graag alle vragen over dit onderwerp naar beste vermogen en verwelkom ik alle feedback van degenen die dit zelf hebben getest. Als je je systeem niet kunt verbinden en gebruiken terwijl je offline bent (op een manier die consistent is met de hierboven beschreven), kan dit wijzen op een probleem. Stuur me gerust de details, zodat ik de juiste informatie naar de juiste mensen kan sturen.
Ik wil volledig open zijn over iets relevants: hoewel we verwachten dat dit werkt, is offline gebruik in de echte wereld steeds zeldzamer en is het momenteel geen hoogprioritair scenario voor ons engineeringteam. Aangezien het technisch gezien niet aan onze systeemvereisten voldoet, kan dat enigszins verwacht worden. Of het nu gaat om het oplossen van belangrijkere bugs, het opnieuw toevoegen van ontbrekende functies of het toevoegen van nieuwe functies die we eerder hebben toegezegd, ze hebben op dit moment echt veel op hun bord. Ik wil ons hele productteam bedanken voor hun constante inspanningen en vooruitgang om de zaken weer op de rails te krijgen.
Dat gezegd hebbende, kan ik geen snelle oplossing beloven voor bugs die alleen en specifiek de offline modus beïnvloeden, althans voor de nabije toekomst. Ik kan echter met nadruk en waarheidsgetrouw zeggen dat er intern in ons team veel passie is voor dit onderwerp. Ik zal blijven pleiten voor dit onderwerp namens jullie, zo goed als ik kan. Gelukkig zal dat helemaal niet moeilijk zijn… de fundamenten zijn al aanwezig in het Sonos-systeem, zoals ze dat sinds de vroege dagen zijn.
Ik hoop dat dit helpt om onze aanpak van dit onderwerp te verduidelijken, maar laat me weten wat jullie denken!