Skip to main content

Na een lange zoektocht ben ik helaas niet tegen gekomen of mijn plan zou werken of niet.

Aangezien mijn monitor maar 1 hdmi out en 1 DP aansluiting heeft, had ik de volgende oplossing bedacht:
Een HDMI Switch gebruiken, welke ook een SPDIF aansluiting heeft. 

Aan de switch zelf zouden dan mijn laptop en xbox aangesloten zijn, met de Sonos Beam aangesloten op de SPDIF. Deze zou ik dan aan de monitor hangen. 

Na lang puzzelen is dit zo'n beetje de enige betaalbare oplossing die ik kan bedenken. Heeft iemand een idee of dit zou werken?

Hoi Lost, ik kan niet helemaal volgen wat je wil bereiken en je hebt het ook over betaalbaar. 
Maar als je als bron óf laptop óf Xbox wil heb je volgens mij iets nodig als de hdfury vrroom. Dan gaan de laptop en de Xbox via HDMI erin en split de vrroom de audio naar de beam en de video naar de externe monitor. En tja, die vrroom is inderdaad prijzig maar werken met spdif levert volgens mij kwaliteitsverlies op een een goedkope HDMI switch al helemaal (omdat ze niet voldoende bandbreedte ondersteunen). 

Hoi Allissey,

Dat is inderdaad wat ik probeer te bereiken. Ik heb bijvoorbeeld deze switch gevonden:

https://www.bol.com/nl/p/drphone-earc-ultra-hdmi-audio-extractor-switch-4k-120hz-earc-audio-hdmi-dolby-digital-5-1-7-1-ondersteuning-dolby-digital-plus-geschikt-voor-chromecast-sonos/9300000128204653?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

Ik had ook gelezen over de hdfury, alleen zou ik voor dat bedrag ook een kleine tv kunnen kopen om mijn monitor compleet te vervangen. Dat zou mijn laatste optie zijn. 

Denk je dat het kwaliteitsverlies erg groot is bij een switch als deze?

Daar heb je zeker een punt. Ik volg de hdfury al een tijdje op discord en die lui lijken wel goed te weten wat ze doen. Drphone ken ik eigenlijk alleen maar van goedkope snelladers maar waarom bestel je niet en probeer je uit? Dat is het voordeel van bol.com, je kunt altijd retouren. Let bij testen dan wel goed op de output zoals getoond op je Sonos app. En op je beeldkwaliteit (en stabiliteit) bij verschillende bronnen en apps en indien van toepassing ook surround. De specs zien er op eerste oog niet slecht uit maar het is de chipset die de kwaliteit bepaalt. In de Arcana die ik bezit kan je heel veel instellingen tweaken en dat was in mijn geval ook wel nodig.

Twee aanvullingen:

• heb je bedacht hoe je de Beam harder en zachter gaat zetten?
  • sinds enige tijd heeft Sonos ook de minder dure Ray die alleen een optische aansluiting heeft, wat voldoende voor jou zou zijn.

Beste 106rallye,

Ik hoopte het volume te kunnen regelen via de knoppen op de Beam. Misschien een aanname van me, zou dit niet werken?

Zou ik niet met de Ray hetzelfde probleem hebben als nu? Nog steeds een hdmi splitter met optische aansluiting erop nodig?

Ergens in de loop van het jaar ga ik samenwonen, en dan zal de Beam gewoon gebruikt worden als TV soundbar. Vandaar dat ik op zoek ben naar een betaalbare tijdelijke oplossing en er niet veel voor voel om voor een tijdelijke oplossing nog €400 bij te leggen.

Bedankt voor jullie feedback!

De knoppen kan inderdaad, zeker als de oplossing maar tijdelijk is. Als je later TV-gebruik overweegt zou ik inderdaad eerder de Beam doen. Voor een PC zou de Ray een goedkopere oplossing kunnen zijn.

Gelukkig! Krijg morgen alles binnen, dus ik ben benieuwd. Bedankt voor het meedenken!