Probleem muziekbibliotheek na laatste update SONOS-app (update uitgevoerd 29-03-2023)
Hi, hoop dat iemand mij kan helpen.
Kan na laatste update SONOS-app (update uitgevoerd 29-03-2023) de muziekbibliotheek op mijn NAS-server QNAP TS-410 niet meer bijwerken. Krijg de melding dat het bestandspad niet meer beschikbaar is. Het apparaat waarop de bestanden zijn opgeslagen is mogelijk niet ingeschakeld of het pad kan zijn gewijzigd. De betreffende folder bevat ca.30k bestanden/200GB.
Draaide tot gisteren nog als een zonnetje.
Bij voorbaat dank voor een reactie/tip.
Roessie
Bladzijde 1 / 1
Hey @Roessie
Welkom op de Sonos community!
Dit is een ietwat te complex probleem om via het community forum op te lossen. Je kan het beste eventjes inbellen naar onze support.
In principe heeft de Sonos update hier niks mee te maken gehad, wat wel kan is dat er een instelling is gewijzigd binnen de NAS n.a.v. een NAS update die ervoor kan zorgen dat Sonos niet meer werkt. Sonos moet namelijk gebruik maken van SMB1 anders kan het geen connectie met de NAS opzetten. Bij updates van de NAS wordt dit vaak verhoogd naar SMB2 of 3. Probeer in de NAS instellingen het volgende na te lopen:
Het minimum SMB niveau moet ingesteld staan op SMB1
Het maximum SMB niveau moet ingesteld staan op SMB2
Probeer daarna nogmaals te kijken of je weer muziek kan afspelen via de NAS. Mocht dat niet lukken neem dan inderdaad eventjes contact met ons op.
Ik heb hetzelfde probleem. Is bij mij door een update van mijn qnap nas van inderdaad SMB1 naar SMB2. Dit omwille van het feit dat SMB1 onveilig is en niet meer zou mogen gebruikt worden. Het is nog terug te zetten naar SMB1 maar niet op een simpele manier blijkbaar. Dacht eigenlijk dat de nieuwe toestellen van sonos wel SMB2 ondersteunen dus was eigenlijk juist aan het kijken om nieuwe te kopen. Als dit niet is dan zal het vaarwel sonos zijn. Onbegrijpelijk dat ze geen SMB2 ondersteunen.
Hey @Roessie
Welkom op de Sonos community!
Dit is een ietwat te complex probleem om via het community forum op te lossen. Je kan het beste eventjes inbellen naar onze support.
In principe heeft de Sonos update hier niks mee te maken gehad, wat wel kan is dat er een instelling is gewijzigd binnen de NAS n.a.v. een NAS update die ervoor kan zorgen dat Sonos niet meer werkt. Sonos moet namelijk gebruik maken van SMB1 anders kan het geen connectie met de NAS opzetten. Bij updates van de NAS wordt dit vaak verhoogd naar SMB2 of 3. Probeer in de NAS instellingen het volgende na te lopen:
Het minimum SMB niveau moet ingesteld staan op SMB1
Het maximum SMB niveau moet ingesteld staan op SMB2
Probeer daarna nogmaals te kijken of je weer muziek kan afspelen via de NAS. Mocht dat niet lukken neem dan inderdaad eventjes contact met ons op.
De nieuwe Sonos devices (alles wat op S2 draait) ondersteunen juist wel SMB2. Dat staat strak boven je eigen bericht.
Hi, dank voor jullie reacties. Ben stapje verder, denk ik. Afgelopen dagen kwam daar nog bij dat wanneer ik via Qfinder inlogte op de nas, ik in de webbrowser nog wel kon inloggen maar daarna liep qts compleet blauw scherm met de qnap zandloper) vast. MIJN qnap was al voorzien met de laatste filmwereld maar vanavond toch maar een update gedaan met deze zelfde filmwereld. Hierna kon ik gelukkig wel weer inloggen via qts.
Wat echter nog niet opgelost is, is het toevoegen van gedeelde muziekfolder aan sonos. Krijg nu de melding 900, zie bijlage.
Kom hiervoor verschillende oplossing tegen als registry en smb-versie aanpassen. Eerste gedaan, resultaat 0.
Onder gedeelde mappen kom ik helemaal geen optie om smb-versie aan te passen.
Wie kan mij verder helpen?
Bvd, Ruud
Naar wat wil je hem aanpassen dan?
106rallye, had ergens gelezen dat terugzetten naar smb-v1 oplossing zou bieden.
De S2 Sonos software zou gewoon SMBv2 moeten kunnen - SMBv1 schijnt veiligheidsproblemen op te kunnen leveren.
106rallye, dat had ik ook gelezen maar dacht is misschien proberen waard. Ik ga van het weekend verder met zoeken want voor je er erg in hebt is de avond voorbij.
Later!
Hallo, heb je nog een oplossing voor het probleem gevonden. Bij mij werkt het ook niet… baalde hier wel van, maar via spotify had ik wel genoeg keuze. Vandaag ziggo er weer eens uit en dan wil je toch wel muziek horen. Heb van alles geprobeerd, maar blijf de 900 error houden.
Beste Janson, helaas geen oplossing gevonden. Ben nog langs Sonos-dealer geweest. Verkoper aldaar heeft exact hetzelfde probleem. Is strijd tussen Sonos, Qnap en Microsoft ben ik bang. Ik besteed er zelf geen aandacht meer aan. Ben dan ook overgestapt naar Spotify en is eigenlijk ook wel heel leuk. Mijn documenten en foto's staan tegenwoordig op OneDrive.
Beste Janson, helaas geen oplossing gevonden. Ben nog langs Sonos-dealer geweest. Verkoper aldaar heeft exact hetzelfde probleem. Is strijd tussen Sonos, Qnap en Microsoft ben ik bang. Ik besteed er zelf geen aandacht meer aan. Ben dan ook overgestapt naar Spotify en is eigenlijk ook wel heel leuk. Mijn documenten en foto's staan tegenwoordig op OneDrive.
Jammer, heeft bij ooit wel gewerkt. Volgens mij sinds de versie 2 van Sonos niet meer.
Jammer, heeft bij ooit wel gewerkt. Volgens mij sinds de versie 2 van Sonos niet meer.
Heb net nog zowat 1,5 uur aan de chat met Sonos gehangen en het werkt. Snap niet helemaal waarom, omdat ik dit ook geprobeerd had. De laagste SMB moet op SMB1 staan. Volgens de medewerkster zijn er problemen met SMB2/3 als de NAS rechtstreeks aan een router hangt. Ik had de map volledig opengezet, maar moest toch user/ww gebruiken. Wellicht kan je dit ook nog eens proberen
Uit chat. Er is momenteel een probleem met SMB2/3 wanneer de NAS op de router is aangesloten, dus dat werkt mogelijk niet als we SMB1 niet gebruiken, dat wordt bekeken.
Hi, fijn dat het gelukt is. Ik herinner mij dat wanneer ik smbv1 gebruik, de schijven via Windows pc niet zichtbaar zijn en bij andere versies Sonos weer geen toegang heeft.
Hoi @Roessie, jammer om te horen dat het nog steeds niet werkt voor je via de NAS. Wel fijn om te lezen dat Spotify wel een goeie oplossing is voor je.
Heb je inmiddels ook contact opgenomen met onze support afdeling? Zo kunnen mijn collega’s ook proberen om je te helpen met de tools die ze tot hun beschikking hebben.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.