Skip to main content
Antwoord

NAS Koppelen met SONOS

• August 16, 2025
  • 20 reacties
  • 255 Bekeken

1942jan

Muziekbibliotheek op Sonos koppelen van mijn usb schijfje in de Airport Extreme

Beste antwoord door 106rallye

Als gezegd, foutmeldingen zeggen soms inderdaad niet veel. Gebruik je de juiste methode voor het toevoegen (zie link)? De PC en de Mac app kennen meerdere mogelijkheden om een database toe te voegen, maar slechts één werkt nog. De niet-werkende methodes zijn niet verwijderd omdat beide apps in een soort “onderhoudsmodus” staan.

Anders toch maar eens op jacht naar de SMB-versies van je devices.

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

20 Reacties

Rakker71
Forum|alt.badge.img+1
  • Enthusiast
  • August 17, 2025

En wat is je vraag?

106rallye
  • August 17, 2025

1942jan
  • Auteur
  • Junior
  • August 18, 2025

Beste Rakker71 en 106rallye,

Muziekbibliotheek in Sonos App koppelen van mijn usb schijfje van de Airport Extreme kan ik niet werkend krijgen.

Zelfs de Support van SONOS krijgt het niet werkend, ze zeggen ligt aan de SMB protocol .

Ze zeggen het ligt aan de iMac dus Apple support gebeld alle instellingen bekeken met support van de iMac en die zegt het ligt aan de App van SONOS

SMB protocol moet versie 2 of 3 zijn ,Apple zegt dat ik dat heb.

Mijn Computer is een iMac Sequoia Versie 15.6

NAS AirPort Extreme daar hangt aan een USB schijfje waar de muziek op staat

106rallye
  • August 18, 2025

Ik heb serieuze twijfels of hulp hier beter is dan bij Sonos zelf. Maar alleen “kan ik niet werkend krijgen” geeft weinig informatie over wat het systeem je vertelt waar het misgaat (hoewel “Er is iets misgegaan” één van de mogelijke meldingen is, dus soms zegt ook dat niet veel). Maar goed: op welk punt in de handleiding gat het bij jou dan mis?

Ik kom bij het googelen overigens regelmatig tegen dat de Airport Extreme alleen SMBv1 zou doen. Die versie werkt inderdaad niet  meer met Sonos S2. 

1942jan
  • Auteur
  • Junior
  • August 18, 2025

Wat voor smb versie zit op de AirPort Time Capsule 

weet u dat ook , want die heb ik ook, dan kan ik daar in de usb doen 

1942jan
  • Auteur
  • Junior
  • August 18, 2025

Overigens kan ik ook geen muziek van de iMac naar de muziekbibliotheek van de Sonos krijgen 

106rallye
  • August 18, 2025

Nogmaals: op welk punt in de handleiding gaat het bij jou dan mis, op de Extreme, de Time Capsule en de iMac.

Ik denk dat je zelf beter kunt onderzoeken wat de SMB-versie van je eigen devices is. De SMB-versie is heel belangrijk, want Sonos S2 heeft gewoon SMBv2 of hoger nodig: SMBv1 zou onveilig zijn. Sonos S1 heeft nu juist SMBv1 nodig…….

1942jan
  • Auteur
  • Junior
  • August 18, 2025

Hier wat fout meldingen

106rallye
  • Antwoord
  • August 18, 2025

Als gezegd, foutmeldingen zeggen soms inderdaad niet veel. Gebruik je de juiste methode voor het toevoegen (zie link)? De PC en de Mac app kennen meerdere mogelijkheden om een database toe te voegen, maar slechts één werkt nog. De niet-werkende methodes zijn niet verwijderd omdat beide apps in een soort “onderhoudsmodus” staan.

Anders toch maar eens op jacht naar de SMB-versies van je devices.

1942jan
  • Auteur
  • Junior
  • August 18, 2025

Hallo,

Allemaal bedankt, ik stop ermee krijg het niet voor elkaar 

106rallye
  • August 19, 2025

Misschien maar het beste.

Wel ben ik benieuwd waarom je hulp vraagt als je de gevraagde info niet wilt aanleveren. Maar goed, dat was ook geen garantie dat je het aan de gang kreeg.

1942jan
  • Auteur
  • Junior
  • August 19, 2025

Ik wil wel gegevens aanleveren maar wat wil u precies weten, kunnen we ook telefonisch contact gaan maken dan gaat het veel makkelijker ik wil u wel bellen als ik u mijn mailadres stuur?

106rallye
  • August 19, 2025

Ik ben een gewone Sonos-gebruiker en heb hierboven wat vragen gesteld, die misschien naar een oplossing leiden:

• “op welk punt in de handleiding gaat het bij jou dan mis”; en 
  • “Gebruik je de juiste methode voor het toevoegen (zie link)”.

Heb je al onderzoek gedaan naar de SMB-versie van je apparaten?

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • August 19, 2025

Zou je niet eens kunnen bellen met Sonos? Misschien kunnen die je even opweg helpen...

Rakker71
Forum|alt.badge.img+1
  • Enthusiast
  • August 19, 2025

@Ronald22, jij durft :)

Jimgubbel
Forum|alt.badge.img+1
  • Enthusiast
  • August 19, 2025

Wat voor smb versie zit op de AirPort Time Capsule 

weet u dat ook , want die heb ik ook, dan kan ik daar in de usb doen 

Ter info, ik heb zelf de AirPort Time Capsule 802.11n (4e generatie, uitgebracht medio 2011) en de AirPort Time Capsule 802.11ac (de laatste generatie, geïntroduceerd in 2013), deze ondersteunen SMB v1 (ook wel CIFS) voor bestandsdeling.

Apple heeft bij de AirPort-producten nooit ondersteuning toegevoegd voor nieuwere SMB-versies (v2 of v3). Apple heeft bij geen enkele generatie AirPort-basisstations nieuwere SMB-protocollen (SMB2/3) geïmplementeerd. De bestandsdeling via de ingebouwde schijf (of een USB-schijf aan de USB-poort) liep dus altijd via AFP of SMB1.

De AirPort-schijven konden daarnaast via AFP (Apple Filing Protocol) worden benaderd, wat destijds voor macOS-gebruikers de voorkeur had.

Samengevat:

• SMB: alleen SMB1 (CIFS)
  • AFP: volledig ondersteund tot macOS 10.14 Mojave (daarna door Apple uitgefaseerd)

Vanaf macOS 10.15 Catalina raadde Apple het gebruik van AFP niet meer aan, en omdat de Time Capsule geen moderne SMB-versies spreekt, zijn er compatibiliteitsproblemen met recente macOS-versies en Windows.

ik heb nu zelf een Synology DS218+ als NAS aan mijn netwerk gekoppeld en hierop staat mijn muziek die ik via Sonos als Muziekbibliotheek gewoon kan afspelen. 

Succes!

1942jan
  • Auteur
  • Junior
  • August 20, 2025

Beste Jimgubbel,

oké bedankt , ik was er gisteren ook achter gekomen dat de Airport alleen op smbv1 werkt.

met VLC in de instellingen staat voorkeur voor SMB 1 als je uitschakelt doet VLC het ook niet, dus ik denk dat ik een ander wifi netwerk moet hebben.

Iedereen bedankt voor de reacties 

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 20, 2025

Neemt volgens mij niet weg dat je wel gewoon je muziekbibliotheek op de computer zou moeten kunnen benaderen.

Zelf heb ik gekozen om een abonnement op Apple Music te nemen. Al mijn muziek wordt daarmee gesynchroniseerd en verder heb je alle muziek van de wereld tot je beschikking (ok, niet alle maar wel veel 😉).

1942jan
  • Auteur
  • Junior
  • August 26, 2025

Hallo allemaal,

Ik heb een NAS gekocht en die werkt goed met SONOS.

Dus alles opgelost 

Rakker71
Forum|alt.badge.img+1
  • Enthusiast
  • August 26, 2025

Top! Goed om te horen. Heel veel luisterplezier gewenst.