Beantwoord

Grote sonosopstelling bekabelen

  • 16 November 2023
  • 3 reacties
  • 73 Bekeken

Beste mensen,

 

Ik heb gelezen over WIFI versus SonosNet. Maar voor mijn specifieke situatie kom ik er toch nog niet uit.

Ik heb voor alle sonosproducten directe ethernet kabels laten trekken naar een centrale serverruimte. Graag zou ik omwille van de stabiliteit én als ontlasting voor het reguliere wifi netwerk de volgende 11 producten bedraad gebruiken:

Sonos Arc (3x)

Sonos Era 300 (2x)

Sonos Sub gen3 (2x)

Sonos Five

Sonos Amp + 2x outdoor speakers

Sonos One SL

 

Eerste vraag: Als ik dit allemaal direct via ethernetkabels op een router aansluit, werkt dit dan?

Tweede vraag: ik lees over dat het bij home cinema opstellingen weer anders werkt qua connectiviteit. Ik gebruik bij mijn TV de opstelling: Arc + Era + Era + Sub gen3 + Sub gen 3. Moet ik hier nog iets bijzonders voor regelen of niet? 

Alvast bedankt!

 

Groet Richard

 

 

icon

Beste antwoord door 106rallye 17 November 2023, 06:57

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 7

Ja, hoor dat werkt. Als je een meer geavanceerde switch gebruikt moet je iets instellen voor STP/RSTP ander krijg je mogelijk een netwerkstorm. Een standaard switch werkt het beste.

Voor surrounds wordt geadviseerd om die gewoon gebruik te laten maken van de dedicated 5Ghz verbinding met de soundbar. Die kun je wel bekabelen, maar desondanks moet voor die 5Ghz-verbinding de “wifi” op de soundbar aanstaan.

Moet je tegen het advies in de Era’s toch willen bekabelen dan heb je daarvoor een Sonos-adapter nodig.

Super bedankt voor je snelle reactie. Positief ook. Heb er nog een vervolgvraag over:

Jij stelt dat ik terwijl ik de surroundset (soundbar etc) bekabeld heb, ik tegelijkertijd ook ‘wifi 5Ghz’ aan moet zetten. Ik lees overal dat óf alles op W=0 moet staan óf alles W=1. Maar dat heb ik dus verkeerd begrepen? Dus de surroundset kan ik bekabelen en via wifi laten opereren?

Nogmaals bedankt. 

Reputatie 7

Zie hier voor een uitleg over de codes bij Sonos: https://support.sonos.com/nl-nl/article/check-if-sonos-is-in-a-wireless-or-wired-setup


Uitleg vooraf: een “kamer” bij Sonos is een speaker of een vaste surround- of stereoset.

De code WM:0 geeft een bekabelde installatie van de speaker weer. Dat is of als je alle “kamers” bedraad hebt aangesloten, zoals jij wilt, als één van de “kamers” bedraad is aangesloten of als je gebruik maakt van de Sonos Boost. WM:0 kan dus best betekenen dat één speaker bedraad is aangesloten en de rest draadloos, via het zgn. Sonosnet. Als je een speaker bedraad aansluit zorgt het systeem er zelf voor dat wordt geschakeld naar Sonosnet.

Bij code WM:1 loopt de “kamer” via wifi. Surroundspeakers worden het best aangesloten via de 5Ghz-verbinding met de soundbar. Zij geven dan WM:2 weer. Bedraad aansluiten kan wel, maar Sonos raadt dat af in verband met de vereiste snelheid van de verbinding. Ik heb uit de uitleg het idee dat daar WM:3 voor is.