Skip to main content
Vraag

Aansluiten 3 surround sets en 3 losse speakers

• October 31, 2025
  • 4 reacties
  • 51 Bekeken

TommyB1972
Forum|alt.badge.img

Hi,

Ik heb de volgende config

• Surround set met sub mini, 2x era100 en beam.
  • Surround set met sub mini, 2x one sl en beam
  • Surround set sub gen4, arc, 2x era 300

Ik zit in de surround set met de ONE soms de led lampjes op de bovenkant knipperen.
Dat heeft heb ik gelezen te maken met netwerk dekking.
Is SonosNet een mesh? Gaat het helpen als ik de surround set die ik in elke ruimte heb de soundbar op ethernet aansluit?

Ik zie in mijn unify controller dat soms speakers verdwijnen van het netwerk of dat ze onvindbaar zijn in spotify.

Dank voor jullie advies
Ik zag dat het al de zoveelste vraag is over ontvangst 

4 Reacties

106rallye
  • October 31, 2025

Ten aanzien van je vragen:

Q: “Ik zit in de surround set met de ONE soms de led lampjes op de bovenkant knipperen.
Dat heeft heb ik gelezen te maken met netwerk dekking.”

A: Zie je alleen de lampjes knipperen of is er werkelijk een probleem, bijvoorbeeld het geluid valt weg?

Q: “Is SonosNet een mesh? Gaat het helpen als ik de surround set die ik in elke ruimte heb de soundbar op ethernet aansluit?”

A: Ja, Sonosnet is een mesh. Maar je surrounds (en daar constateer je de knipperende lampen) hebben daar niets aan - die worden aangestuurd via een dedicated 5Ghz-verbinding tussen de Beam en de surrounds (of evt. Sub).

Surrounds en Subs maken verbinding met je router via de soundbar. Sommige routers worden daar erg zenuwachtig van en dat zorgt dan voor verbindingsproblemen. Omdat het bij jouw andere sets wel goed gaat met de surrounds lijkt me dat echter bij jou niet het geval, maar wellicht kan het geen kwaad hier eens naar te kijken: GitHub - IngmarStein/unifi-sonos-doc: How to configure your UniFi network for Sonos.

Jij lijkt echter een storing op de 5Ghz band te hebben (als er inderdaad al iets aan de hand is).

TommyB1972
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • November 2, 2025

Ik ben bezig met het GitHub artikel te lezen en te begrijpen.
Verder heb ik het volgende ook ontdekt.

Ik heb ruimte’s waar meerdere sonos producten in staan.
Bijvoorbeeld de woonkamer heeft de ARC, SUB en 2x ERA300
Blijkbaar is de Arc degene die met draadloos verbind met mijn netwerk en de sub en era300 met de Arc.
Dus dat verklaart wel e.e.a.

Is het een goed idee om in elke ruimte de soundbar bedraad te verbinden?
Helpt dit is stabiliteit e.d.?

En wat gebeurt er dan met de ruimte’s die maar 1 speaker hebben en niet bedraad aangesloten zoals de badkamer en keuken?

Dank!

106rallye
  • November 3, 2025

De vraag was wel of je nu echte een probleem hebt.

Sonosnet (dat door het systeem wordt aangemaakt als één van de speakers, geen Sub of surround, bedraad wordt aangesloten) kan helpen als je systeem instabiel zou zijn. De nieuwere Sonos speakers (zoals de Arc Ultra en de Era speakers) doen echter niet aan Sonosnet. Bovendien lijkt jouw probleem (als er inderdaad een probleem is) nu juist bij de surrounds te liggen - die niet via Sonosnet werken.

TommyB1972
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • November 4, 2025

Als ik nu kijk in de Unify portal dan is mijn Arc online en de sub en 2 ERA300 zijn offline.
Is dit zoals het hoort te zijn?