Vraag

SONOS Move met Google Mesh

  • 24 November 2022
  • 8 reacties
  • 137 Bekeken

Reputatie 1

Help! Ik heb 2x een SONOS One en een Playbar, liep altijd goed op de WIFI via mijn Google Nest mesh. Tijdje geleden ook een boost tussen gedaan, alles loopt perfect. Die boost dacht ik te nemen ivm de aanschaf van een Move, die blijft sinds de aanschaf lastig verbinden met mijn WIFI. Na een tijd sukkelen las ik hier later dat dit ook niet werkt de combi boost en move, helaas daarvoor, nog wel fijn voor de overige SONOS apparaten.

Maar nu wil de Move ook helemaal niet meer terug op mijn WIFI (Google Nest mesh). Het gaat continu mis bij het verbinden van de Move met het netwerk, na de eerste stap te hebben doorlopen vraagt SONOS om te verbinden met een Wifinetwerk, deze dien ik dan handmatig in te vullen. Dit klopt al niet, want normaliter pakt SONOS dan het netwerk welke ook op telefoon of iPad staat.
Maar na het handmatig invullen werkt het ook niet en krijg ik de melding dat ik mijn routerinstellingen dien aan te passen. Tja, dat is nu juist het ding, dat is volgens mij niet mogelijk op de Google Nest mesh. Althans ik kan dit niet vinden na lang zoeken. Vreemd vind ik ook dat de ONE en Playbar het wel in 1 keer doen en het netwerk pakken bij het testen. 

Iemand een idee?


8 Reacties

Reputatie 1

Update voor mensen die later ook dit probleem gaan tegenkomen. Contact gehad met Sonos. Na uitlezen blijkt Move toch last te hebben van verschillende netwerken. 
Eerste stap is Gast netwerk in Google uitzetten. Hierdoor werd het beter en kon ik Move aanmelden, maar valt toch weer weg bij spelen muziek of staat offline in de app.
Vervolgstap is nu mijn router van Ziggo in Bridge modus zetten, hier wacht ik nog op Ziggo.

Reputatie 4
Badge +1

Goedemorgen @Koning van Breda 

 

Heel goed om te horen dat het (deels) is opgelost.

het is inderdaad zeer goed voor Sonos en veel andere netwerk apparaten om het netwerk zo simpel mogelijk te maken. 

Reputatie 1

@Jeroen V , het probleem is er wederom met de Move, helaas hebben beide nog niet geleid tot een betere verbinding. Zojuist ook een oproep tot contact gedaan onder mijn case nummer.

Reputatie 1

@Jeroen V, het is best frustrerend. Gisteren voor de derde keer met Sonos support gebeld, dan doet het systeem het 15 min, daarna gaat de Move weer offline. Ik lees Sonos Move en offline ook wel meer in deze community. Als ik dit had geweten en de tijd die hier nu al in zit, dan had ik die 399 euro hiervoor niet betaald.
Ik kan wel weer met Sonos bellen, dan gaan we de stappen van ondersteuning en apparaat zoeken weer doorlopen, koppelen van Move en dan doet ie het weer. Wel knap, want als ik dezelfde stappen zelf doe, dan werkt het niet gisteren. Maar het echte probleem krijgen we niet duidelijk.

Reputatie 4
Badge +3

Zelf ben ik niet bekend met Google Nest Mesh, maar ik stel mij zo voor dat het netwerk bestaat uit meerdere repeaters welke in Mesh zijn geconfigureerd om in en rond het huis een zo goed mogelijke dekking te realiseren. Is dit correct? Of zijn het meerdere accespoints welke onderling vechten wie het sterkste signaal geeft en om de beurt de Move naar zich toe proberen te trekken?
Indien er meerdere repeaters/accespoint zijn, kun je proberen om al deze punten even uit te zetten, waardoor alleen de WiFi van de router overeind blijft staan. Kijk dan maar eens of je nog steeds dit probleem hebt. Indien het probleem dan is opgelost, ligt het probleem dus in de verschillende repeaters/accespoints. En dan moeten we daar dus even verder naar kijken.

Wat ook nog te proberen is, is om voor de Move een vast IP-adres te laten reserveren in de router. Dan voorkom je dat deze door de DHCP server op willekeurige tijdstippen een vers IP-adres krijgt toegewezen. Op die momenten valt de verbinding ook even weg namelijk.

Zelf heb ik een Fritzbox mesh netwerk, en nergens last van. Al mijn Sonos-producten hebben een vast ip-adres. Zowel de Move als de Roam welke ik heb, hebben overal een zeer sterk bereik en ik heb nog nooit uitval ervaren.

Wat ook niet onbelangrijk is, om even na te gaan hoeveel omliggende netwerken actief zijn rond je huis. Als de hele buurt op hetzelfde kanaal zit, kan het uitkomst bieden om eens een ander kanaal voor je WiFi te kiezen, waarbij voor de 2,4Ghz band je het beste de keuze kunt maken tussen kanaal 1, 6 of 11. Let er dan ook even op dat je niet een kanaal kiest waarop ook Sonosnet zit, anders kunnen die elkaar weer in de weg zitten. Stel je zit op Sonosnet kanaal 1, dan probeer je voor de 2,4Ghz band kanaal 6 of 11. Volgens wat ik kan zien, gebruiken zowel de Move als de Roam uitsluitend de 2,4Ghz band. Dus heeft het wijzigen van je 5Ghz band niet heel veel zin voor deze kwestie.

Hopelijk kun je hier wat mee.

 

Reputatie 1

Dank @JeroenVR, ik ga dit allemaal eens proberen.

Reputatie 1

Alles geprobeerd en gisteren 1,5 uur met Sonos support aan de telefoon, helaas het werkt niet. Op het laatst kwam er een expert bij, hij gaf aan “verbind je Sonos Move eens met je hotspot van je telefoon”, ook hier bleef het probleem. Oftewel, het lag aan de Sonos Move, die kon niet goed verbinden. 
Een verzendlabel ontvangen en gisteren terug gestuurd, binnenkort ontvang ik de nieuwe en zal dan nog even berichten of dit het verschil is.

Reputatie 1

Sonos Move binnen en in 5 minuten aangesloten zonder issues en het werkt! 

Reageer