Skip to main content

Sonos systeem opnieuw indelen na verhuizing

Forum|alt.badge.img

Na verhuizing is ons Sonos-systeem een puinhoop: de 8 speakers werken wel, maar ik kan ze niet via de app bedienen.

Vraag 1: Welke app moet ik gebruiken? De 'vertrouwde’ oude app die verbinding maakt met de Synology of de nieuwe web-app. De oude app reageert niet meer zoals vroeger: het systeem werkt zelfs door als ik alles uitgezet heb. De web-app kan geen verbinding maken met mijn systeem.

Vraag 2: Hoe kan ik de namen van de speakers wijzigen? Ze hebben oude namen en zijn voor ons nieuwe huis verkeerd gegroepeerd. Hoe doe ik dat en op welke app? Waar klik ik op?

Graag tips. De beschrijving op internet helpt mij niet verder, of ik kijk verkeerd ...

Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?

19 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • 4369 reacties
  • 23 februari 2025

Wat bedoel je met “oude app”, je hebt de Sonos S1 en de Sonos app. De laatste is de meest recente, ook wel bekend als S2. De Web-app zou ik even vergeten.

Wat bedoel je met niet kunnen bedienen? Kan je geen muziek selecteren of bedoel je een trage verbinding. Dat laatste is een nog bekend probleem waar veel gebruikers, waaronder ik, last van hebben. Bij uitzetten kan het soms tot bij e 1 minuut duren alvorens je een reactie krijgt.

Wat bedoel je met naam van de speaker wijzigen, bedoel je de naam van de “kamer”?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • 10 reacties
  • 23 februari 2025

De gouden app noem ik de oude app. Is dat de Sonos 1 of de Sonos app?

Ik lees bij Help de volgende informatie:

Sonos Controller voor pc

Versie 16.6

Sonos OS: S2

Build: 83161210

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • 4369 reacties
  • 23 februari 2025

De vraag is dan welke app je nu gebruikt en welke voor de verhuizing. Wanneer je voor de verhuizing de S1 (gouden) gebruikte, dan zou ik die nu ook gebruiken. Beide apps zijn niet zomaar uitwisselbaar.

Maar je lijkt nu de S2 te gebruiken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • 10 reacties
  • 23 februari 2025

Dank je wel.

Allereerst gebruikte ik de zwarte app en daarna de gouden.

Als de gouden app de S2 is, ga ik die nu gebruiken.

Hoe kan ik op deze app de namen van de speakers veranderen? Op een of andere manier lukt me dat niet (meer).

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • 4369 reacties
  • 23 februari 2025

Gouden app bestaat niet meer. Er is een app die Sonos S1 heet en een app die Sonos heet. Uit jouw opgave zou blijken dat je de app gebruikt die Sonos wordt genoemd. (S2 in de volksmond). 

Je schrijft dat de speakers wel werken maar dat je ze niet kunt bedienen. Wat bedoel je daar precies mee? De app is geïnstalleerd en je ziet de speakers wel?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • 10 reacties
  • 23 februari 2025

Top, ik ga verder met de S2.

Mijn partner heeft ook een app op hetzelfde systeem Sonos (zwart), maar werkt met de iPhone 12. Deze app is voor het laatst bewerkt op 13-08-2019. Ook heeft diegene een Sonos app die gedowngradet kan worden naar S1. Op deze app hebben we de namen van de speakers kunnen veranderen.

Inmiddels zijn alle speakers geïnstalleerd met de goede namen. Maar hoe doe ik dat in mijn Sonos app op de laptop?

En … kan het zijn dat door het gebruik van die verschillende apps storingen veroorzaken?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • 10 reacties
  • 23 februari 2025

Op een of andere manier is mijn vorige bericht met gegevens over de drie verschillende apps die we gebruiken, verwijderd … Op de laptop hebben we de Sonos-app. Op twee iPhones hebben we die ook met de laatste update. 

Maar alleen op de iPad hebben we een zwarte app, waarmee we de namen van de speakers met succes hebben kunnen wijzigen. Top!

Mijn vraag is: hoe wijzig ik de namen van de speakers op mijn Sonos-app op de laptop? Op een of andere manier kan ik die mogelijkheid niet meer vinden.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • 4369 reacties
  • 23 februari 2025

Wanneer het goed is hoef je maar op 1 plek de boel te installeren, vervolgens zet je op de andere apparaten de app en log je in op je Sonossysteem, waarmee alle instellingen worden meegenomen. Verander je dus de kamerindeling op je ipaddan moet dat ook op je iPhones en laptop worden meegenomen.

Eventueel app op de iPhones en laptop verwijderen en opnieuw installeren en inloggen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • 10 reacties
  • 23 februari 2025

Dank je.

De verschillende apps werken inderdaad samen. Toch jammer dat de namen maar op 1 app te veranderen zijn.

Ik heb nog een probleem. We hebben ook een subwoofer die wij niet in de app zien en die ook geen geluid produceert.

De box is ongeveer 10 jaar oud, dus het zal een van de eerste zijn, terwijl de Arc Ultra er naast staat en aan de tv verbonden is.

De sub staat er met alleen de stekker in het stopcontact.

Hoe krijg ik die weer werkend? Ik zie nergens knopjes om hem te resetten.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • 4369 reacties
  • 23 februari 2025

Hier info over restten https://support.sonos.com/nl-nl/article/reset-your-sonos-product

Het resetten van de subwoofer duurt best lang. Geduld is hier een schone zaak.

Begrijp de opmerking over het aanpassen van de namen niet. Dat kan gewoon in iedere app en de andere nemen het over. Wat is hier dan het probleem? Het kan nooit zo zijn dat er een verschil tussen de diverse apps zit, ook niet op de laptop.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • 10 reacties
  • 23 februari 2025

Top, ik ga het proberen!

Waarschijnlijk zit het probleem van de apps bij mij. De app op mijn laptop heeft een andere interface en ik weet niet op welke link ik moet klikken om de namen van de speakers op de laptop-app te veranderen.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • 4369 reacties
  • 23 februari 2025

Zoals aangegeven zouden ze daar automatisch hetzelfde moeten zijn als bij de andere apps. Eventueel de app verwijderen van je laptop en de software opnieuw downloaden van de Sonossite. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • 10 reacties
  • 23 februari 2025

De sub is nu inderdaad in mijn systeem te zien, maar hij kan maar met 1 speaker verbonden zijn. Ik kan hem alleen op een kleine speaker zetten en niet op de Arc Ultra. 

Kan ik hem ook aan alle speakers verbinden?

Is de verbinding met de Arc Ultra niet nodig?

106rallye
  • 8382 reacties
  • 23 februari 2025

Even opletten: met de PC-app kun je geen zaken wijzigen en set ups doen. Daarvoor heb je altijd een telefoon-app nodig

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • 10 reacties
  • 23 februari 2025

Dank je, 106rallye. Dan ga ik dat niet verder uitzoeken.

Ik werk nu alleen met de iPhone-app, maar hij ziet de Arc Ultra niet om hem daaraan te verbinden. Op het moment van de reset stond de Arc Ultra ook uit.

Moet ik nu de resetpoging nog een keer doen met de Arc Ultra aan of heb je een andere oplossing?

En … kan de sub maar aan 1 speaker verbonden worden?

106rallye
  • 8382 reacties
  • 23 februari 2025

De Arc Ultra is in principe een makkelijke op te zetten device, omdat dat je de netwerkgegevens via BLE (bluetooth low energy) verzendt. Vreemd dat dat bij jou niet gaat. Misschien nog eens proberen via de handleiding van ​@Erooij ?

Net als een gewone bedrade subwoofer kun je Sonos Sub maar met één speaker (eigenlijk één “kamer” in de app) verbinden. Als je hem met de Arc Ultra wilt gebruiken moet je die eerst opzetten, daarna de Sub en evt. surrounds toevoegen.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • 4369 reacties
  • 23 februari 2025

Ik begrijp het verhaal steeds minder. Het begint met ze spelen wel maar ik kan het niet bedienen met de app. Hoe kan het wel spelen wanneer je het niet kunt bedienen?

Dan iets over naamgeving. Ook al kan je op de laptop niets veranderen dan zouden daar toch de juiste kamers getoond moeten worden. Zie je wel de juiste kamers?

Dan zie je de Arc weer niet. Volgens mij gaat er heel veel mis, maar is het onduidelijk wat en waar het mis gaat. Persoonlijk zou ik geloof ik helemaal opnieuw beginnen en dan slechts vanuit één device (iPad of iPhone) en dus eerst alle apps verwijderen. Pas op het moment dat alles werkt installeer je de overige apps weer, welke de configuratie automatisch overnemen.

Voor de sub klik je volgens mij, maar het is alweer een tijd terug, vanuit de surroundopstelling of soundbar op toevoegen sub. Moet je hem nu waarschijnlijk wel weer eerst resetten of verwijderen van de speaker waaraan hij gekoppeld is.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • 10 reacties
  • 24 februari 2025

Ik snap ook niet dat ik de app niet kon bedienen, terwijl de muziek wel speelde.

De juiste kamers zie ik overigens wel in de app S2.

De Arc Ultra heeft de sub automatisch bij zich gevoegd, toen ik de tv aandeed.

We denken dat we eruit zijn. Alleen de apps op de iPhone en iPad werken. Die van de laptop doet ook wel mee, maar heeft beperkte functionaliteit.

Nu werkt de Google assistent niet samen met Hue, maar dat wordt weer een andere puzzel.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • 4369 reacties
  • 24 februari 2025

We denken dat we eruit zijn. Alleen de apps op de iPhone en iPad werken. Die van de laptop doet ook wel mee, maar heeft beperkte functionaliteit.”

Dat klopt en is altijd al zo geweest.

De Arc Ultra heeft de sub automatisch bij zich gevoegd, toen ik de tv aandeed.”

Dat zou zeer vreemd zijn, maar ach….. het werkt weer.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ben je akkoord dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen