Dus.
Niet alleen kun je via Sonos niet langer naar je eigen muziekbibliotheek op je Synology NAS zodra die op DSM 7 draait, omdat Synology het onveilige SMB1-protocol (terecht!) niet langer aanvaardt. (een groot security-risico dat ze bij Sonos weten maar niet op werken, en in het engineering team doodleuk wegzetten als “een feature-request”)
Om mijn eigen collectie af te spelen moet ik dus via Plex gaan. Daar heb ik een betalende Plex Pass en maak ik gebruik van de Plex Amp. Tot grote tevredenheid. Alleen als ik muziek van mijn Plex Amp wil casten naar mijn Sonos-apparaten, dan loopt het heel vaak mis met de volume-regeling, en is er een gigantische latency tussen een actie in de app (vb. volume verlagen) en de reactie van Sonos.
Daarom zou ik liever de Plex-service in Sonos gebruiken, want die lagt niet zo. Alleen… Je kunt het al raden… die werkt ook niet meer. Sonos kan mijn Plex-server niet vinden! Ook dat nog. Nochtans staat alles in mijn Plex Server juist ingesteld en is er toegang op afstand.
Ooit was Sonos aangename en hassle-free apparatuur. Ooit.
Voor de mensen van support: mijn diagnose heb ik doorgestuurd, met nr 1831388608.