Bij de lancering van de nieuwe Sonos-app deed Sonos alsof het om een revolutionair nieuw ontwerp ging. In feite echter is de nieuwe app een gigantische stap terug. Werd Sonos geroemd om zijn gebruiksgemak, in vergelijking met concurrerende diensten, nu lijkt het wel een amateurclub, die ook mee wil doen in het nieuwe streamingtijdperk. Het regent klachten en Sonos zelf houdt zich stil. Daarom hier een lijstje van zaken, die ik van de nieuwe app verwacht:
- De app moet snel, stabiel en betrouwbaar zijn. Dat is hij niet. Het duurt heel lang voordat hij op mijn telefoon geladen is. Regelmatig krijg ik bericht dat apparaten niet gevonden worden, content niet kan worden afgespeeld, devices niet gekoppeld kunnen worden enz. @Sonos: wat is hier de oorzaak van?
- De radiodiensten horen absoluut reclamevrij te zijn. ik wil gewoon een radiostation kunnen beluisteren, zonder eerst in een of andere app te moeten zoeken naar mijn favoriete station. Sonos-radio is nu de dominante app, maar ik zit niet te wachten op al die gecureerde stations, ik wil gewoon een lijstje met mijn favoriete stations kunnen maken. En waarom kan de Voicecontrol niet zo ingesteld worden dat hij de stations uit dat lijstje herkent en op mijn verzoek afspeelt?
- Ik heb een terabyte aan eigen muziekcollectie, die ik via een NAS aan Sonos koppel. Ik wil dat deze weer net zo in de zoekmachine behandeld wordt als voorheen en ik afspeellijsten kan maken met eigen nummers en nummers van streamingdiensten. Die afspeellijsten moeten bovendien bewerkt kunnen worden: nummers toevoegen, weglaten of op andere plek zetten. Waarom zijn die functionaliteiten in de nieuwe app zo ingeperkt?
- Streamingdiensten moeten in de Sonos-app eigenlijk met dezelfde look-and-feel te bedienen zijn als in hun eigen app. Sonos zou zich ten doel moeten stellen dat je die specifieke apps helemaal niet meer nodig hebt, maar alles net zo goed met de Sonos-app kunt bedienen. Helaas gaat dat na de update zelfs nog slechter dan in de oude app.
Misschien kunnen jullie in dit forum aanvullen wat je van de Sonos-app nog meer verwacht. Die app moet in feite de beste streaming-ervaring mogelijk maken - dat is Sonos aan zijn stand verplicht.