Skip to main content

Sinds een paar weken mijn SONOS app geüpdatet. Als gevolg daarvan kan ik mijn muziekbibliotheek op mijn NAS niet meer gebruiken. Vorig jaar net een NAS gekocht omdat SONOS bij een eerdere update de mogelijkheid op de app om inhoud van een eigen device af te spelen had laten vervallen. Ik vind deze gang van zaken eigenlijk schandalig en niet bepaald gebruikersvriendelijk. Als de nieuwe app nog zoveel onvolkomenheden heeft zorg er dan voor dat klanten ook de vorige app kunnen blijven gebruiken. Feitelijk zou een nieuwe app niet geïntroduceerd mogen worden totdat proefondervindelijk is vastgesteld dat deze aan alle eisen voldoet. Deze hele gang van zaken is voor mij reden om niet opnieuw voor het merk SONOS te kiezen. Er zijn inmiddels genoeg aanbieders die minstens dezelfde kwaliteit bieden en klantvriendelijkheid aanmerkelijk hoger in het vaandel hebben staan. Daarnaast hebben zij de mogelijkheid om eigen content ofwel via bluetooth ofwel via wifi zonder problemen te kunnen blijven afspelen. 

Over het feit dat je n u je NAS niet kan benaderen ben je de 80ste die dit meldt. SMBv1 (http) wordt niet meer ondersteund (beveiligingsupdate dus). Configureer je gedeelde mappen op je NAS zo, dat je SMBv2 of SMBv3 inschakelt. En dan, als sneeuw voor de zon werkt het ineens weer. Sonos heeft hier een bericht over uitgestuurd een tijdje geleden. Er zijn inderdaad issues met de nieuwe app (waar ik overigens geen last van heb), maar om nou meteen geen Sonos aan te schaffen gaat mijn inziens wel erg ver. 

Ik had voor m’n Sonos ARC een Onkyo Netwerk Receiver, prachtig apparaat, maar toen er een serverstoring was ergens bij Onkyo werkte deze receiver totaal niet meer. Dat heeft een aantal weken geduurd. Toch is het weer goed gekomen. Ook bij Sonos gaat het goed komen.

Feitelijk zou een nieuwe app niet geïntroduceerd mogen worden totdat proefondervindelijk is vastgesteld dat deze aan alle eisen voldoet. Deze hele gang van zaken is voor mij reden om niet opnieuw voor het merk SONOS te kiezen. Er zijn inmiddels genoeg aanbieders die minstens dezelfde kwaliteit bieden en klantvriendelijkheid aanmerkelijk hoger in het vaandel hebben staan. Daarnaast hebben zij de mogelijkheid om eigen content ofwel via bluetooth ofwel via wifi zonder problemen te kunnen blijven afspelen. 

Eens hoor, de app-update had veel beter voorbereid en getest kunnen worden maar aan alle eisen voldoen lijkt me niet mogelijk. Er zijn duizenden beta-testers geweest maar je hebt hier wel te maken met een eco-systeem (Sonos) wat moet integreren bij de mensen thuis met allerlei verschillende apparaten die verschillende hardware, OS’en, platformen, versies draaien. Als je dat met elkaar gaat vermenigvuldigen kom je tot bijna een oneindig aantal combinaties uit. 

Ik ben overigens wel benieuwd over welke aanbieders jij het hebt. Noem mij eens een concurrent van Sonos waarvan de gebruikers geen problemen hebben. Heos, Bose, Bluesound kennen allemaal zo hun problemen. En ja, ze hebben allemaal de mogelijkheid om content over WiFi of Bluetooth af te spelen maar zonder problemen? Dat lijkt me een sprookje. 

Ergens wel goed dat Sonos eens een keer op hun bek gaat. Hoop dat ze er iets van leren en de zaken voortaan beter aanpakken. Reden voor deze haast klus?  Ik zeg de Sonos Ace... 

Blijft moeilijk. Sonos had in dit geval gewoon eerlijk moeten zijn en een vooraf de nadelen moeten benoemen en een tijdschema moeten geven. Nu eerst veel pr-blabla en pas na twee dagen enige damage control. Erg onprofessioneel.