Reclame bij radio luisteren via TuneIn.

  • 20 September 2018
  • 173 reacties
  • 19051 Bekeken

Reputatie 2
Met veel plezier maak ik gebruik van mijn Sonos systeem. Sinds enkele maanden merk ik steeds vaker dat er reclame wordt uitgezonden. Nu heb ik echt een uitgesproken hekel aan reclame, zowel op de radio dan wel op de TV. ( stel je eens voor dat je zondagmorgen die schreeuwende Lidl reclame voor je kiezen krijgt ) Het meest onbeschofte vind ik dat als de reclame 'klaar' is je midden in de uitzending wordt teruggeworpen. Hallo !! daar heb ik mijn Sonos niet voor gekocht !
Ik roep Sonos op om alles te doen om TuneIn te bewegen met die reclame te stoppen.

Erooij 1 jaar geleden

Nog éénkeer:

De reclame is NIET van de speakerbouwer, de reclame is van het bedrijf die ervoor zorgt dat alle streams netjes werken en blijven werken. De verzamelaar dus van de verschillende streams van de verschillende radiostations. Reclame komt dus van de radiostations en bij aanvang van de stream komt er reclame van de verzamelaar van alle streams. Ook dat is een bedrijf die zijn energiekosten en personeel moet betalen.

Sonos bouwt het apparaat en de infrastructuur om dit alles mogelijk te maken. Sonos maakt een speaker met streammogelijkheid. Ik zie dat een beetje als een reguliere speaker die gebouwd wordt tot en met het plugje waar de speakersnoeren ingaan. Alles wat er verder nodig is komt van externe bronnen. Waar zij, naar mijn mening, de fout ingaan is om een eigen muziekdienst op te zetten die gebruikt maakt van zijn eigen schil, waardoor ook daar reclame verschijnt. 
Gelukkig zijn er nog legio mogelijkheden om reclamevrij te luisteren, waarbij opgemerkt dat mijn verwachting is dat er steeds meer reclame zal komen en dat sommige partijen, die het nu nog zonder kunnen, toch ook genoodzaakt zijn om over te gaan op reclameboodschappen. 
 

 

Bekijk origineel

173 Reacties

Reputatie 7

Hoewel ook ik reclames vervelend vind, begrijp ik de noodzaak erachter wel. Jij zegt: “Die 'muziekdienst’ voegt daar niets aan toe - die geeft gewoon het kanaal door." Maar dat is, in het systeem waar Sonos voor gekozen heeft (via TuneIn of Sonos Radio), nu precies de dienst waar je voor “betaalt” door die extra reclame: ergens staat een computer die dat voor je doet. Vergelijk het met Ziggo of KPN: ook die geven gewoon signalen door, maar moeten daar wel iets voor doen. En dat kost geld.

Dat de reclame afhankelijk is van op welk device (computer of telefoon) je de Sonos app gebruikt, heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Maar goed: waar hebben we het over? Eén reclame bij de start van je dag.

Vergelijk het met Ziggo of KPN: ook die geven gewoon signalen door, maar moeten daar wel iets voor doen.

Dit is meer alsof ik met een Samsung tv eerst naar een reclame van of via Samsung moet kijken als ik de tv aanzet. Of dat Ziggo dat doet. Het punt is - ik koop een apparaat dat alleen werkt via een app en het gebruik van die app heb ik dus betaald via de aanschaf van het apparaat. Dan wil ik daar geen ongevraagde reclame mee ontvangen. En die reclame kreeg ik de laatste dagen elke keer als ik de muziek had stopgezet en weer op startte, wat ik regelmatig doe als ik aan het werk ben. Maar goed - via de nieuwe manier heb ik nog niets voorbij horen komen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar tv kijken zonder reclame is vrijwel uitgesloten. Ook bij de Sonos hangt het van het gebruik af of je wel of geen reclame zult horen. Helaas is het in de huidige maatschappij niet meer zo dat je zonder kunt.
 

De reclame wordt niet door je speaker toegevoegd, maar door de gekozen muziekdienst of dat nu die van Sonos of van een andere aanbieder is. Sonosradio is ook gewoon een extra dienst waar toevallig de naam Sonos aanhangt. 

 

Reputatie 7

Je koopt geen apparaat met een levenslang recht op radiozenders, maar een apparaat dat toegang geeft tot services die door anderen worden aangeboden. Voor die services moet je betalen - of via een abonnement (Spotify), of via het aanhoren van reclame. Bij TuneIn is reclame de enige mogelijkheid.  En die komt helaas inderdaad bij elke start, vervelend als je vaak pauzeert. Gelukkig heb je een work around.

Een URL invoeren om reclame te omzeilen van een dienst als Tuneln, gaat mij denk ik niet lukken. Toen Sonos naar S2 ging, moest ik afstand nemen van de nieuwste up dates. Met mij ontploften veel gebruikers die flink hadden geïnfesteerd in Sonos om vervolgens te horen te krijgen dat ze nog een restprijs voor hun product konden krijgen. Vanaf dat moment was het voor mij al duidelijk: nooit meer Sonos! Radiostations zelf hebben al reclames. Ik zie het als een inbreuk in mijn autonomie, dat ik er niets aan kan doen om een dienst als Tuneln links te laten liggen. Ik wil alleen de radio aanzetten om via enkele kanalen nieuws te luisteren. Sonos zou het mogelijk moeten maken zelf een URL in te voeren, maar van Sonos hoor je nooit iets. Nooit een mail over aanbevelingen of iets dergelijks. 
Waarschijnlijk wordt het straks een nieuwerwetse geluidsinstallatie zodra ik Sonos de deur uit doe. En radiootjes genoeg te koop.

Reputatie 7
Badge +3

Tip: het is nu Black Friday week.

Reputatie 7

@Hans 42 Je lijkt je besluit al te hebben genomen. Jouw goed recht.

Natuurlijk zijn reclames niet leuk, maar de aangeboden dienst moet toch ergens van betaald worden? De switch naar S2 was niet leuk, maar gezien de technische vooruitgang, met name het feit dat de oude apparaten geen geheugen genoeg hadden, verklaarbaar. Uiteindelijk heeft Sonos dit goed opgepakt: je krijgt nog veiligheidsupdates, maar geen nieuwe functies meer. Oude functies kunnen afnemen, al is dat bij mijn weten nog niet gebeurd. Andere fabrikanten (op internet wordt verwezen naar Bose) hebben een hele generatie devices gewoon de rug toegekeerd.

En om een beetje reclame nu een inperking van je autonomie te noemen? Dat gaat mij wat ver. Het hele internet hangt van reclame aan elkaar….. 

Een eigen url invoeren is mogelijk, maar dan blijf je in TuneIn, dus mogelijk ook met reclame. Heb je Juke al eens geprobeerd?

Van Sonos hoor je nooit iets? Heb je in de app of op je profiel op hun website dat dan uitgezet? Let op: het kan op reclame lijken.

Juist een nieuwerwetse geluidsinstallatie zal je hetzelfde probleem geven als Sonos, tenzij je bereid bent te betalen voor content. Je beste oplossing zou juist ouderwets zijn: een stereo, met een tuner (wellicht wel DAB+). Geen extra reclame meer……. Maar ook geen multiroom. Binnen Sonos zou je ook een DAB-tuner op een Port of Play 5 kunnen aansluiten, overigens.

Oh ja. Heb je Juke al geprobeerd?

Black Friday Erooij, is wel een idee :)

@106rallye Omdat ik in de Sonos app regelmatig pop ups voor updates naar S2 zie, heb ik nooit meer een update uitgevoerd, bang in S2 terecht te komen. Ik ben met andere dingen bezig en Sonos zou het gewoon moeten doen, maar eigenlijk zou ik er wat meer energie in moeten steken (zoals nu dus).

Dat ik reclame een inperking van mijn autonomie noem, ben ik het nog steeds mee eens. Er is iemand die letterlijk op mijn systeem binnendringt zonder dat ik daar iets aan kan doen. Hij gijzelt mij letterlijk, want als ik niet wil luisteren is mijn systeem gehackt. Groot verschil met een filmpje op Youtube bekijken: ik zit op Youtube. Het filmpje begint na de reclame. Als er reclame mijn systeem binnen dringt, mis ik een gedeelte van het programma dat ik wil horen. Tuneln zou daarom met de radiostations een overeenkomst moeten sluiten. Dáár zit de reclame voor het bekostigen van de uitzending. De radiostations willen bereikbaar kunnen zijn en moeten dat regelen met Tuneln !!! En zo is het Rallij (weet niet van welke partij je precies bent).

Heb er nu geen tijd voor maar zal Juke (?) eens gaan proberen. Thnx.

Reputatie 7
Badge +3

Zeker nog nooit naar YouTube gekeken de laatste tijd 😂 echt niet alleen aan het begin van het filmpje, maar zelfs diverse malen door het filmpje heen. Dat wordt echt steeds erger. 

Gelukkig heeft Sonos zich nooit als een radio op de markt gezet. Naar mijn weten altijd als een medium wat muziekdiensten, betaald en onbetaald, kan doorzetten. Via elk medium is het helaas de tendens dat er steeds meer reclame wordt aangeboden. En nu geen reclame is voor de toekomst geen garantie. Dit is beleid per muziekaanbieder. Juke lijkt voor nu de beste oplossing, maar voor hoelang? 

Reputatie 7

Allereerst: ik ben geen “partij”, maar gewoon een Sonos-gebruiker. Ik vind het leuk om andere gebruikers te helpen.

Ingaand op je post. Helaas is het tijdperk van "zou het gewoon moeten doen” voorbij, als dat er ooit al geweest is. Je auto moet een beurt, je computer een virusscanner en een update. Zo gaat het nu eenmaal, zeker met connected devices. Die hebben voordelen (Spotify, multiroom zonder kabels), maar ook nadelen (snellere technische veroudering, veiligheidsupdates, veranderende functies). Sommige Sonos devices kunnen niet op S2. Ik kan niet zien welke devices jij hebt, dus kijk even of je niet je systeem splitst bij de upgrade, waarbij de oude apparaten op S1 blijven en enkel de nieuwe naar S2 gaan. Bij mij ging de upgrade (alweer een poos gelden) overigens pijnloos. Zie https://support.sonos.com/s/article/4786?language=nl_NL en https://support.sonos.com/s/article/4845?language=nl_NL

De discussie over wie zou moeten betalen voor doorgifte lijkt op de discussie tussen kabelmaatschappijen en zenders, zie https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-en-kpn-betalen-meer-voor-doorgifte-publieke-omroep-npo/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F&referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Daar betaalt dus Ziggo aan de publieke omroep en niet de publieke omroep aan Ziggo. Volgens kij betalen commerciëlen wel aan Ziggo

Bij de grote hoeveelheid zenders, uit landen all over the world die TuneIn doorgeeft, lijkt het mij vrijwel onmogelijk om dit te regelen - of het wordt heel duur. En bovendien: waarom zou de belastingbetaler (de financier van de publieke omroep) moeten opdraaien voor jouw keus om via Sonos te luisteren?

Nogmaals: reclame is vervelend. Dit zou op te lossen zijn door het betaalde TuneIn-abonnement ook op Sonos in te voeren, maar dan raken velen hun “gratis” (tussen aanhalingstekens want je betaalt door te luisteren naar reclame) kwijt. Ik luister zeer beperkt via TuenIn dus zou ik geen abbonnement nemen en alle zenders kwijt zijn. voor mij geldt: laat maar, ik luister wel even naar reclame.

Overigens onderbreekt Youtube zelfs de filmpjes voor reclame, wat TuneIn bij mijn weten niet doet. Maar bij TuneIn mis je een stukje uitzending, dat dan weer wel. kan ook niet anders: TuneIn geeft zenders door, Youtube speelt ze af vanaf hun servers.

Kortom: het huidige systeem van Sonos is het meest haalbare en wat mij betreft het minst vervelden. jij mag daar anders over denken, maar ik vraag mij af of je bij anderen een betere deal krijgt.

Overigens: je krijgt geen extra reclame als je vanaf je iPhone via Airplay naar het systeem streamt. Wellicht is dat de makkelijkste methode om aan TuneIn te ontkomen.

 

 

Badge

Dit draadje gevonden en heb het volgende toe te voegen; 

luister al heel lang naar Sonos / tunein radio en irriteer mij zeer aan de EXTRA reclames die tunein recent in de originele stream van bijvoorbeeld sublime heeft gemixt. Ik neem maar even aan dat hier de discussie al wel klaar is of dit “extra” reclame is, want dat is het. Nou snap ik reclame, daarom heb ik Netflix/ Spotify/ Disney+. Nou heb ik de volgende gedachte: In mijn Tesla heb ik ook alle betaal diensten voor video en geluid, en TuneIn is De radio aanbieder in de Tesla software, maar buiten de standaard reclameblokken van het radiostation heb ik nog nooit een reclame gehoord van TuneIn zelf (zoals op de Sonos). Blijkbaar kan Tesla dit ergens “afkopen” 

nou is mijn vraag: Sonos kunnen jullie dit niet ook voor elkaar krijgen?! 
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees op internet dat Tesla rijders ook klagen over extra reclame bij TuneIn. Geen idee over het hoe, wat en waarom je deze ervaring niet hebt. 
Er is maar 1 echte oplossing en dat is dat TuneIn zijn premiumabbo laat koppelen in Sonos. Dan kan een ieder kiezen wat hij of zij wil.

Reputatie 7

Ik vraag me werkelijk af hoeveel extra reclame je nu krijgt. Volgens mij alleen bij het starten/hervatten van een stream, toch? Doe je dat dan zo vaak?

Ik denk daarbij wel dat de oplossing van @User116687 de wereld een beetje omdraait. Waarom zou Sonos dit af moeten kopen? In principe is dit aan de gebruiker. Je vraagt toch ook niet aan Ziggo of je je Netflix betalen? Een door de gebruiker betaald abonnement zou dan wel een oplossing kunnen. Een andere mogelijkheid is Sonos Radio, waarvan de streams deels ook van TuneIn komen zo heb ik begrepen. Zie https://www.sonos.com/nl-nl/sonos-radio. Ik heb er geen ervaring mee.

Nadeel van het opnemen van een betaald abonnement voor TuneIn is dat je TuneIn daarmee de incentive geeft om voor alle mensen die betalen door de extra reclame de dienstverlening nog verder terug te brengen. Zo werkt de commerciële wereld. Dan wordt gratis voor mensen die nu geen bezwaar hebben tegen de reclame alleen maar irritanter. Die mensen (honderdduizenden) hoor je nu niet. Ik zou daar bijvoorbeeld niet voor zijn.

Overigens: juist Sublime lijkt ook bij Juke te zitten: https://www.sonos.com/nl-nl/sonos-radio Al eens geprobeerd?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het vermoeden dat TuneIn in de interface van de Tesla verwerkt is. Mogelijk dat Tesla een samenwerking heeft met TuneIn. Geen idee. Bij Sonos begon het ook allemaal zonder extra reclame, maar ach zo werkt het nu eenmaal. Waarom zou je geld laten liggen wanneer het voor het oprapen ligt. Tijden veranderen. Mogelijk ook op de Tesla  🥴

Volgens mij kan je inderdaad nog prima luisteren zonder de extra reclame, o.a. middels de genoemde Juke en via myTuner Radio. 

Voor de duidelijkheid, reclame wanneer een (radio) stream gestart wordt is irritant maar acceptabel. Reclame waarvoor een stream gestopt wordt is dat niet. De afgelopen week is het meerdere keren voorgekomen dat ik midden in een nieuwsuitzending zat en dat tunein de stream stopt, de reclame uitzendt en dan weer de stream start met als gevolg dat je informatie gemist hebt. Dit gebeurde zelfs meerdere keren in een uur. Ik weet niet of ze aan het experimenteren zijn geslagen bij tunein maar dit werkt niet. De youtube vergelijking zoals hierboven beschreven gaat niet op omdat youtube in iedergeval het filmpje stopt en herstart na de reclame, wat tunein niet doet. Wat me tegenvalt van Sonos is dat ze niet de mogelijkheid bieden (of duidelijk communiceren) om betaald of anders een service te kiezen die dit soort ongein te vermijden. Voor de rest heel tevreden over de appareten zelfl!!

Reputatie 7
Badge +3

Al eens een andere radio-aanbieder geprobeerd? Juke bijvoorbeeld. 
Wat je omschrijft herken ik overigens niet, het lijkt haast dat je netwerk dan even wegvalt en terugkomt. 

Reputatie 6
Badge +3

 De afgelopen week is het meerdere keren voorgekomen dat ik midden in een nieuwsuitzending zat en dat tunein de stream stopt, de reclame uitzendt en dan weer de stream start 

Ik werk al 2 jaar 100% vanuit huis en al 2 jaar staat de Sonos op radio (direct stream url`s & TuneIn). Ik heb dit nog nooit ervaren. Ik denk oprecht dat gebruikers TuneIn links laten liggen als dit echt zo zou gebeuren.

Sonos is uiteindelijk degene die de reclame mogelijk maakt. Ik luister Nederlandse radio, via Sonos zonder  TuneIn. Voordat de zender start krijg ik een reclame boodschap. Zie ook verhaal van Magootje. De radio stations hebben hun eigen reclame, elk half. @Erooij zo verdient de radiozender geld. Sonos voegt de extra reclame toe. Via google Chromecast krijg ik geen extra reclame. Ik heb betaald voor de boxen, dan wil ik geen extra reclame te luisteren.

Waarom erkent sonos niet gewoon hun aandeel in de reclame? (En doet er vervolgens niets aan!) Waarom laat Sonos onzin uitleggen op het internet onweerlegd? 

Reputatie 7

Je zegt het zelf al: je hebt betaald voor boxen. Niet voor radioprogramma's.

En, zoals al een aantal malen uitgelegd, niet Sonos voegt de reclame toe, maar TuneIn. Het verschil tussen Chromecast en Sonos is dat je bij Chromecast rechtstreeks van de radiozender streamt en bij Sonos er nog een dienst (TuneIn of Juke bijvoorbeeld) tussen zit. Ja, reclame is vervelend, maar die dienst van TuneIn moet toch ook betaald?

De enige manier om dit te voorkomen is als Sonos betaalde abonnementen van TuneIn toe zou staan (dan betaal je met geld in plaats van met tijd) of als Sonos zelf TuneIn zou betalen, maar dan worden de speakers duurder.

In mijn ervaring geeft Juke trouwens minder reclame (geen idee wat hun verdienmodel is, maar Juke is van Talpa, dus luister je ook daar misschien meer rechtstreeks naar de zender). Je zou dat eens kunnen proberen.

Ik begrijp je laatste regels niet: “Waarom erkent sonos niet gewoon hun aandeel in de reclame? (En doet er vervolgens niets aan!) Waarom laat Sonos onzin uitleggen op het internet onweerlegd?”

Heb jij iets gevonden wat ik niet weet? Heb je een linkje?

Het is heel simpel. Sonos kiest ervoor de radio op zo n manier beschikbaar te stellen dat er reclame bij komt.  Als ik via het internet of de radio app luister, komt er ook geen extra reclame bij. De crux zit wel degelijk bij Sonos. Ik 'betaal' de radiozender door naar hun reclame te luisteren. 

Dank voor de tip over Juke. Ik ga het proberen. Ik stream nu via de URL....gaat dat dan toch via TuneIn?

Punt blijft: @sonos jullie diensten zouden beter zijn als het niet gepaard gaat  met extra reclame 

Reputatie 7

Ik vind je oproep wel een beetje makkelijk. Sonos levert de dienst niet, maar maakt de dienst van een ander mogelijk - en daarop heb je bij acceptatie van de voorwaarden je akkoord gegeven. Het lijkt een beetje of je bij PostNL klaagt over een per post ontvangen rekening. Ik ben wel nieuwsgierig welke keuze jij dan zou maken: betalen voor TuneIn of duurdere speakers?

Duurdere speakers. Ik houd niet van verborgen kosten zoals reclame.

Nogmaals: de radio heeft zijn middelen van inkomsten , de bestaande reclame. De meerkosten/ extra reclame komt erbij door het via betaalde boxen te beluisteren. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat een onzin om Sonos hier als reclameverspreider te benoemen. Je kiest zelf de wijze hoe je radio wilt luisteren en degene die je kiest bepaald hoe je het doorkrijgt, niet Sonos. Hier zit geen enkel belang voor hen. 

Neem van mij ook aan dat het alleen maar erger wordt. Dure tv aangeschaft, duur 3 in 1 abonnement bij een provider, lekker programma’s opnemen……… kan ik de opnames niet meer doorspoelen, verplicht naar die ellenlange reclames  kijken. Moet ik nu de over de tv merken gaan klagen of bij fabrikant van mijn decoder? Wat een onzin, ik heb zelf gekozen om een abonnement te nemen welke in de cloud opneemt. Mijn keuze en van niemand anders. Je kunt ook een Apple product aanschaffen en alles via AirPlay afspelen, krijg je het exact door zoals het radiostation het aanbied zonder tussenkomst van een bedrijf die ook moet verdienen.

 

Reputatie 7

Grappig. Ik zou het juist “verborgen kosten” noemen als de prijs van de speaker verhoogd werd omdat gratis radio geregeld wordt voor een beperkt aantal gebruikers.

Nogmaals: de radio heeft zijn opbrengst van de reclame en het werk van TuneIn moet ook betaald. Sonos betaalt daar (gelukkig, want ik betaal ook al voor Spotify en de speakers moeten niet nog duurder worden) niet voor, dus moet jij het doen (in tijd). Ik vind dat vrij normaal.

Er zijn work arounds: afspelen via Airplay of een aanbieder met een ander verdienmodel proberen, zoals Juke.

Reputatie 7
Badge +3

Precies.

Ook heel onlogisch om Sonos als boosdoener te benoemen. Je kiest een verspreider van de radiozender en komt dan binnen bij hun ip-adres. Zij zijn dus degene die er iets voorzetten. Anders zou je eerst binnenkomen bij Sonos, reclame ontvangen om vervolgens doorgezet te worden naar de muziekverspreider. Dit is echt niet wat er gebeurt. 

Reageer