Skip to main content

Beste lezeres en helpers,

Ik heb het volgende probleem en ik kom er niet uit.
Ik zie door niet bedraad/wel bedraad/WIFI/sonos WiFi het bos niet meer, hoe moet ik alles nu aansluiten zodat alles goed werkt.

Ik zal beginnen hoe de situatie er uit zoet en dan zal mijn probleem naar voren komen.

Mijn gegevens over het internet WIFI ziet er als volgt uit:

• in de meterslang hangt een router die een 2,4gHz WiFi signaal uitzendt, volgens mij hebben ze vanuit ziggo het 5gHz WiFi uitgeschakeld om wat voor rede dan ook.
  • omdat mijn WiFi in huis verre van ideaal was heb ik de Tp-Link Deco M4 aangeschaft. Dit systeem bestaat uit 1 hoofdmodule die rechtstreeks met een ethernet kabel op de router is aangesloten. Deze maakt een eigen WiFi netwerk waarop de andere 2 Deco units zijn aangesloten die in het huis verdeeld staan. Deze Deco sets zenden een eigen 2,4 en 5gHz WiFi netwerk uit met hetzelfde wachtwoord. Ik heb dus niet meer te maken wanneer het WiFi signaal zwak was dat deze overschakelde naar een sterker WiFi signaal. Al mij apparaten zijn gekoppeld aan het Deco netwerk, en kiezen zover ik weet zelf het 2,4 of 5 gHz frequentie. Tot zover is dit ideaal. 

mijn sonos producten zijn als volgt:

• in de woonkamer een playbar, een sub en 2x een play one, aangesloten als surround functie
  • in de eetkamer een play one
  • in de serre, buiten, een play one SL
  • geen enkel sonos product is aangesloten middels een ethernet kabel met de router of de Deco 
  • ook zijn de sonos producten onderling niet bekabeld verbonden met elkaar

Hoe is alles nu aangesloten:

de playbar maakt verbinding met het WiFi netwerk van Deco, hij kiest zelf volgens mij het 2,4 gHz netwerk omdat ik overal lees dat sonos niet de 5 gHz ondersteund. De playbar zit dus niet aangesloten op de router met een ethernetkabel. 
In mijn systeem geeft sonos het volgende aan:

• play 1 eetkamer WM:1
  • play one sl serre WM:1
  • playbar woonkamer WM:1
  • sub woonkamer WM:2
  • beide play 1 woonkamer WM:2

In de sonos app wordt bij Netwerk niet het SonosNet-kanaal aangegeven, deze is ligt gedrukt weergegeven en ik kan verder ook niets selecteren. Deze is dus niet in gebruik. Moet deze wel in gebruik zijn?

Bij het tabblad Netwerken kan ik op de pijl naar rechts drukken en geeft hij aan wat In gebruik is. Dit is het netwerk van de Deco.

Zoals ik al zei zal het sonos systeem gekozen hebben voor het 2,4 gHz omdat hij 5 gHz niet herkent.

Nu het probleem.

Zoals iedereen weet is het 5gHz netwerk vele malen sneller dan het 2,4ghz.

Doordat het 2,4 gHz netwerk een sterkere frequentie heeft zal veel apparatuur die aan is gesloten op de Deco ook kiezen voor het 2,4 gHz netwerk. Ik heb dit ook gecontroleerd met de ziggo speedtest. Wanneer ik deze uitvoer heb ik een download snelheid van ongeveer 50Mbps. Hierbij dus de opmerking dat deze speedtest via de Deco set gaat en zowel de 2,4 als de 5 gHz aan staat. Wanneer ik de 2,4 gHz op de Deco uitzet schiet de snelheid door naar een kleine 250Mbps. Dit is dus de ideale setting voor alle internet surfende toestellen, iPads iPhones en computers.

Echter wanneer ik op de Deco de 2,4 gHz uitgeschakeld heb geeft de sonos app aan dat er geen verbinding Gemaakt kan worden met alle sonos producten behalve de play one SL in de serre. Deze herkent dus blijkbaar wel een 5gHz frequentie.

Ik heb geprobeerd alle andere producten toe te voegen via de app maar dat lukt op geen enkele manier.

Doordat bv mij telefoon verbonden is met het 5 gHz netwerk opmde Deco kan ik dan ook niet via Spotify mijn sonos apparatuur vinden.

Ik moet dus op de Deco weer de 2,4 gHz frequentie inschakelen zodat alles weer herkent wordt in de sonos app.

Het volgende heb ik ook geprobeerd.

Ik heb de playbar middels een ethernet kabel rechtstreeks op de router van ziggo aangesloten.
Blijkbaar schakelt dan het hele systeem over op het 2,4 gHz van de router.

Wanneer ik met mijn telefoon, die op het netwerk van de Deco staat, naar de sonos app ga kan de app mijn sonos producten niet vinden.

Alleen wanneer ik met mij telefoon verbinding maak met het WiFi netwerk van de router kan ik mijn sonos producten weer aan. Maar dit zou beteken dat ik weer mijntelefoon op een 2,4 gHz netwerk moet laten staan wat veel trager is.

beste sonos vrienden, ligt het aan mijn manier van installatie of is het werkelijk allemaal zo wazig.

kunnen jullie mij helpen hiermee.

nogmaals mijn wensen in het kort.

• mijn telefoon/iPads wil ik op een 5 gHz frequentie hebben staan ivm de snelheid
  • met mijn telefoon en iPads wil ik muziek afspelen via spotify op mijn sonos zonder daarvoor te switchen naar een ander WiFi netwerk

Ik hoop dat mijn lange verhaal duidelijk genoeg is en iemand mij ermee kan helpen in Jip en Janneke taal, heel eenvoudige taal dus.

alvast heel erg bedankt 

Kun je het in de settings van de Deco niet zo instellen dat apperatuur die 5 GHz aankan automatisch naar 5 GHz verhuizen?

ik heb acess points van een ander merk, dus kan je niet vertellen waar die setting zich bij de Deco zich bevind.

Bij mij werkt het als een trein, de Sonos werkt vlekkeloos en op de iPad en telefoon haal ik met gemak 250 Mb/s.

Wellicht de moeite waard om dat eens uit te zoeken.

succes!

Je zou de Deco ook in AP mode kunnen schakelen.

Deco gedraagt zich nu als router en deelt zelf ip adressen uit, waardoor Sonos onvindbaar is als deze bedraad is aangsloten op de Ziggo router.

Als de Deco in AP mode staat deelt de ziggo router de ip adressen weer uit en is alles weer zichtbaar in het netwerk.

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg.

En als een Sonos product bedraad is aangesloten creëert het zelf een wifi netwerk wat alleen voor Sonos wordt

gebruikt, dit ontlast het gewone wifi netwerk.

Kun je het in de settings van de Deco niet zo instellen dat apperatuur die 5 GHz aankan automatisch naar 5 GHz verhuizen?

ik heb acess points van een ander merk, dus kan je niet vertellen waar die setting zich bij de Deco zich bevind.

Bij mij werkt het als een trein, de Sonos werkt vlekkeloos en op de iPad en telefoon haal ik met gemak 250 Mb/s.

Wellicht de moeite waard om dat eens uit te zoeken.

succes!

Beste Zjossss.

dank je voor je antwoord.

ik heb (nog) nergens kunnen vinden in de Deco app om deze zo in te stellen dat apparatuur automatisch naar de 5 ghz schakelt.

Je zou de Deco ook in AP mode kunnen schakelen.

Deco gedraagt zich nu als router en deelt zelf ip adressen uit, waardoor Sonos onvindbaar is als deze bedraad is aangsloten op de Ziggo router.

Als de Deco in AP mode staat deelt de ziggo router de ip adressen weer uit en is alles weer zichtbaar in het netwerk.

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg.

En als een Sonos product bedraad is aangesloten creëert het zelf een wifi netwerk wat alleen voor Sonos wordt

gebruikt, dit ontlast het gewone wifi netwerk.

Oké nog een mogelijkheid dank je.

Ik kan idd de Deco naar AP mode.

kan ik misschien telefonisch met je in contact kunnen komen, ik zou dat erg fijn vinden want ik merk dat je er veel vanaf weet.

samen zouden we dan even snel mijn instellingen kunnen nalopen en kun je snel reageren wanneer ik iets moet aanpassen.

ik hoop dat we er zo uit kunnen komen.

Nee, sorry. Telefonisch dingen oplossen zie ik niet zo zitten.

ik heb nog wat info over de Deco kunnen vinden en heb gezien dat inderdaad geen prioriteit aan 5 GHz kan worden gegeven. Da’s jammer. Typisch dat de toestellen die het kunnen niet overschakelen naar 5 GHz of wanneer 2.4 en 5 GHz

aanstaan niet de volledige snelheid wordt doorgestuurd.

Heb je inmiddels de Deco in Access Point mode gezet?

Als dat gebeurt is is het aan te raden om alles even stroomloos te maken en stuk voor stuk weer op te starten.

Te beginnen met de Ziggo modem/router, dan de Deco en als laatste de Sonossen.

De Playbar bedraad aangesloten op de Ziggo router.

Dan zou eventueel het 2.4 netwerk uitgezet kunnen worden vanwege de internet snelheid voor de iPads en iPhones.

Maar ik blijf het vreemd vinden dat als beide netwerken aan staan, de snelheid op 5 GHz zo laag blijft.

Als alles correct werkt zou je in de Sonos app alle speakers op wm 0 moeten zien staan.

Ook de speakers die als surround staan. 
En alles zou weer te zien moeten zijn in de Sonos app.

Mocht het niet helpen raad ik je aan om maandag eens met Sonos te bellen.

Zij kunnen je zeker helpen het probleem op te lossen.

Succes, en nog een fijne zondag.

Dank je Zjossss voor je weer uitgebreide informatie om me ermee te helpen.

ik ga morgen je stappen uitvoeren en hoop dat het hiermee opgelost is.

Zo niet dan neem ik idd contact met Sonos op.

nogmaals bedankt 

Alles werkt weer Zjosss nadat ik je stappen heb doorlopen👍

Dat is goed nieuws, fijn om te horen dat alles weer goed werkt.

mvg, Jos