Skip to main content
Beantwoord

probleem met tunein/google assistent

• July 31, 2025
  • 25 reacties
  • 372 Bekeken

Forum|alt.badge.img
  • Novice
  • 4 reacties

Ik heb Google assistent op Sonos geïnstalleerd. Geef ik opdracht : hé Google speel NPO radio 5 dan krijg ik als antwoord, oké ik speel NPO radio 5 af via Tunein. En vervolgens blijft het stil. 

Wat heb ik al gedaan: Google assistent opnieuw geïnstalleerd, Tunein opnieuw geïnstalleerd. Geen resultaat. 
Ook Tunein verwijderd en Radioplayer geïnstalleerd maar dan zegt hij nog dat hij afspeelt via Tunein en blijft het stil. ( Vreemd want ik heb hem verwijderd dus waarom kiest hij de andere player niet ?)

Als ik zeg speel NPO RADIO 2 dan zegt hij oké ik speel NPO radio 2af via Tunein. Vervolgens wordt een radio 2  zender gespeeld maar niet NPO radio 2. 

Wie weet wat er moet gebeuren??

groet

Beste antwoord door 106rallye

Om met je laatste punt te beginnen. Dat is al langer zo met GA via Sonos. Google doet daar niets aan. Een oplossing is om in GA Radio 2 als favoriete zender te benoemen en Google te vragen je favoriete zender af te spelen.

Je eerste probleem heb ik af en toe ook. Nog een keer vragen helpt dan. Wel gek, maar ook hier lijkt de oorzaak bij Google te liggen.

25 Reacties

106rallye
  • 8796 reacties
  • Antwoord
  • August 1, 2025

Om met je laatste punt te beginnen. Dat is al langer zo met GA via Sonos. Google doet daar niets aan. Een oplossing is om in GA Radio 2 als favoriete zender te benoemen en Google te vragen je favoriete zender af te spelen.

Je eerste probleem heb ik af en toe ook. Nog een keer vragen helpt dan. Wel gek, maar ook hier lijkt de oorzaak bij Google te liggen.

• Junior
  • 6 reacties
  • August 1, 2025

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb het een en ander opnieuw proberen in te stellen maar ik kan nu geen spraakassistent meer toevoegen aan mijn Sonos-systeem. Als ik probeer GA toe te voegen dan krijg ik een scherm met de tekst: “Dit kan een minuut duren. Duurt het te lang, probeer het dan opnieuw.” Maar wat ik ook probeer, het lukt me niet.
Is er misschien een andere methode om GA weer aan Sonos toe te voegen? 

106rallye
  • 8796 reacties
  • August 2, 2025

Heb je Gemini op je telefoon? Dan eens een telefoon zonder Gemini proberen.

• Junior
  • 6 reacties
  • August 2, 2025

Ik heb Gemini verwijderd van mijn telefoon. Opnieuw opgestart….maar helaas geen resultaat. Ook op een andere telefoon zonder Gemini geprobeerd, zonder resultaat.

• Junior
  • 6 reacties
  • August 3, 2025

Met behulp van een oude telefoon waarop ik een vroegere versie van Sonos heb geïnstalleerd is het me gelukt om GA weer ‘aan de praat’ te krijgen. Als ik nu zeg “Oké Google speel radio 5” dan krijg ik het bericht “Sorry, ik kan dat niet doen op dit apparaat”. Ergens anders in het huis heb ik nog een Google Home staan en kan ik wél radiozenders beluisteren. Nu is de vraag; Hoe kan ik ervoor zorgen dat ook op de Sonos de radio beluister kan worden?

• Junior
  • 6 reacties
  • August 4, 2025

Inmiddels het weer zoals het eerste bericht van GPP “ Geef ik opdracht : hé Google speel NPO radio 5 dan krijg ik als antwoord, oké ik speel NPO radio 5 af via Tunein. En vervolgens blijft het stil.”En “ Als ik zeg speel NPO RADIO 2 dan zegt hij oké ik speel NPO radio 2af via Tunein. Vervolgens wordt een radio 2  zender gespeeld maar niet NPO radio 2.” Ik krijg ook wel aan één stuk door reclame te horen. Vreemd allemaal. 
Omdat het wel werkt op de Google speaker en niet op de Sonos Beam ligt dus volgens mij het probleem bij Sonos.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • 4 reacties
  • August 4, 2025

Ik heb voorlopig Alexa geïnstalleerd, daar werkt het wel bij. Is wel in het Engels en je kan er geen algemene dingen aanvragen zoals bij Google.  Ga het over een paar dagen wel weer eens met GA proberen en dan een andere radio service ipv Tunein. 

• Junior
  • 6 reacties
  • August 4, 2025

Ik ben benieuwd. Succes gewenst. Ik blijf het ook proberen.

• Novice
  • 1 reactie
  • September 18, 2025

Is het probleem bij jullie inmiddels opgelost? Wanneer ik vraag “Google, speel Kink radio via TuneIn”, dan geeft deze aan “Sorry ik kan dit niet op dit apparaat”. GA kan mij wel het weer vertellen etc maar kan geen acties ondernemen zoals muziek of radio afspelen. Via de Sonos app kan dit wel. Net een hele tijd gechat met een Sonos medewerker en na meerdere keren installeren/ontkoppelen/koppelen etc etc wordt ik doorverwezen naar Google. Kansloze missie lijkt het.

• Junior
  • 6 reacties
  • September 18, 2025

Probleem is bij mij nog steeds niet opgelost. Als ik vraag om radio 5 af te spelen wordt er gezegd dat radio 5 afgespeeld zal worden op Tune-in, maar er gebeurt verder niets. Vraag ik bijvoorbeeld om radio 2 dan krijg ik niets dan reclame, of er wordt muziek gespeeld van een of andere buitenlandse zender.
Tja, ik denk ook dat het kansloos is. Heel jammer! 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • 4 reacties
  • September 18, 2025

Ik heb hem nog steeds op ALEXA staan, dat werkt wel maar moet wel in het Engels. 

• Junior
  • 5 reacties
  • October 31, 2025

Ik krijg al mijn Sonos speakers niet meer werkende met mijn Google Assistent. 

Waardoor ik mijn Philips Hue verlichting niet meer kan bedienen op spraak en geen radiozenders meer op spraak kan aanvragen.

Grootste miskoop van mijn leven geweest om daar geld in te hebben geïnvesteerd, want goedkoop is Sonos niet.

106rallye
  • 8796 reacties
  • November 1, 2025

Zie ook 

Heb je al eens gebeld met Sonos? Heb je die iPhone al eens (recent) geprobeerd?

Het vervelende is wel dat dit een Google-probleem is dat afstraalt op Sonos.

106rallye
  • 8796 reacties
  • November 1, 2025

Wel vreemd vandaag. Opeens de hele Google Assistant eraf. Opnieuw installeren via de iPhone lukte wel.

• Junior
  • 7 reacties
  • November 2, 2025

Afspelen via de sonos app lukt wel maar via de GA blijft de soundbar zeggen 'sorry kan dat niet op dit apparaat'

106rallye
  • 8796 reacties
  • November 2, 2025

Wat probeer je te doen dan?

• Junior
  • 7 reacties
  • November 2, 2025

Via spraakopdracht een radio zender af te laten spelen. GA op sonos. Heeft altijd gewerkt. Andere spraakrourines werken .

NPO5 afspelen gaat gewoon. De routine roept dat het niet op dit apparaat beschikbaar is. Het gaat om sonos beam op andere werkt het ook niet. Voorheen wel 

• Junior
  • 7 reacties
  • November 2, 2025

Ik heb GA op de sonos al 2 keer nieuw geïnstalleerd en de sonos herstart. Werkt nog steeds niet.

106rallye
  • 8796 reacties
  • November 3, 2025

Heb je wel de nieuwe TuneIn geïstalleerd?

• Junior
  • 7 reacties
  • November 3, 2025

Ja die staat erop en daar werkte het tot voor kort ook mee

106rallye
  • 8796 reacties
  • November 4, 2025

Al eens met Sonos gebeld?

• Junior
  • 7 reacties
  • November 4, 2025

Dat is inderdaad de volgende stap

• Junior
  • 7 reacties
  • November 10, 2025

Vandaag zeker een uur met Sonos support aan de caht gezeten. Alle GA koppelingen verwijderd. Sonos Spraak assistent geinstalleerd en getetst. Die werkt wel. Vervolgens sonos spraak assistent verwijderd.

Gemini gestart en daar aangegeven dat we GA willen gebruiken.

Nog steeds hetzelfde probleem.

Sonos GA blijft zegge ‘Ik kan dat hier niet doen maar vraag het om op 1 van je andere apparaten af te spelen’

Sonos support adviseert om GA te contacten want we hebben alle stappen doornomen.

• Junior
  • 5 reacties
  • November 10, 2025

En zo ben ik al zowat heel het jaar aan het proberen het weer werkende te krijgen zonder enig resultaat wat erg frustrerend is.

En Sonos zegt moet je contact opnemen met Google en Google zegt dan moet je contact opnemen met Sonos.

En wie is of zijn de dupe hiervan.

De mensen die hebben geïnvesteerd in Sonos speakers met spraakbediening. 

Of zijn de Sonos Arc, Sonos Moves, Sonos Ones en de Sonos Roams verouderd en moet je nu maar Sonos Arc Ultra en alle vernieuwde Sonos 2 modellen nu aanschaffen om het werkende te krijgen?

Goed verdien model zo voor Sonos.

106rallye
  • 8796 reacties
  • November 11, 2025

De nieuwere apparaten doen helemaal geen Google Assistent meer (alleen Sonos Voice Control en Amazon Alexa), dus dat is geen oplossing.

Het enige wat ik kan zeggen is dat het nu bij meer weer werkt. Is het perfect, nee. Maar ik kan het ermee doen. Alles geïnstalleerd via de iPhone.