Skip to main content

Net zoals zovelen hier had ik een groot probleem, in de zin dat mijn lokale muziekbibliotheek plotsklaps geheel verdwenen was uit mijn Sonos systeem. Aangezien ik Sonos vooral gebruik om mijn EIGEN muziekcollectie te beluisteren, zonder duur abonnement hoeven te nemen op Apple Music, Deezer, Spotify, of andere geldfabriekjes, was dat een harde klap, zeker gezien de al gedane investeringen in prijzige elementen. De mededelingen op dit forum en andere, in de zin dat Sonos stilletjesaan komaf zou willen maken met eigen muziekbronnen, stemden mij ook al niet hoopvol.

Het was dus met frisse tegenzin en zonder veel vertrouwen dat ik telefonisch contact nam met de Sonos help desk. Na een kwartiertje wachtmuziek kreeg ik een dame aan de lijn, Camelia genaamd, die mij stellig verzekerde dat alles in orde zou komen. Met mijn toestemming nam ze de controle van mijn Mac over.

Het zou geen makkelijke opdracht worden… De volgende 2 uur en nog wat langer spendeerden we samen aan het uitproberen van alle opties. De meeste van hen draaiden op niets uit, maar uiteindelijk is het ons gelukt de muziekbibliotheek opnieuw te installeren! Belangrijk in dit verhaal is, dat Camelia nooit opgegeven heeft en gezocht, geprobeerd en volhard heeft tot de klant effectief geholpen was. 

Zo kan het dus ook, en zo behoud je ook je klanten. Eindelijk eens een bedrijf, dat de (laat ons toegeven) hoge prijzen van zijn producten laat samengaan met een evenwaardige dienstverlening. Dank je wel, Camelia!

Maar weet je nu ook wat de oplossing was? Ik kan zelf via de Mac en via de web app bij mijn bibliotheek komen, maar niet via de iPad en iPhone.

Overigens begrijp ik de opmerking over de geldfabriekjes niet. Wat heeft die muziekcollectie van je dan wel niet gekost? Vroeger gaf ik heel veel geld uit aan lp’s, nu per maand 10 euro aan een abonnement ( voor dat geld kon je vroeger nog geen lp kopen), waarbij ik al mijn eigen muziek kan benaderen en dan nog alle muziek van de wereld die ik mij kan indenken. Op deze wijze heb ik al heel wat leuke ontdekkingen gedaan en heeft de muziekbeleving echt verrijkt. 


Hallo Erooij. Ja, ik ken de oplossing nu, want ik heb natuurlijk alles meegevolgd en uitgeprobeerd. En ja, eigenlijk zou het gewoon niet mogen gebeuren, dat de bestaande connectie naar je muziekbibliotheek verdwijnt, als Sonos een beveiligingsupdate lanceert (zonder de klant te verwittigen van de risico’s of de optie te gunnen een update te weigeren). Ik ben dus niet zo te spreken over de handelswijze van Sonos, wel over de geleverde bijstand.

Wat mijn opmerking over dure muziekservices betreft: natuurlijk is het zo, dat mijn muziekcollectie over de jaren heen de nodige centen heeft gekost. Maar ik bedoel dat ik helemaal niet de behoefte voel om voor al die muziek nog eens een 2de keer te gaan betalen via één of ander abonnement. Je dokt daarvoor elke maand 10 EUR (of je nu luistert of niet) en de muziek blijft achteraf mooi “in the cloud” en is helemaal niet van jou. Je betaalt dus eigenlijk voor lucht en een “ervaring”, en daar pas ik voor.


Kan je de oplossing delen?
Wellicht zijn andere gebruikers hiermee geholpen en kan je de wachttijden bij Sonos meehelpen te verkorten.


Inderdaad, wel zo handig. Ik kan het ook vinden op de laptop, maar de app werkt nog steeds niet goed. Een app, Sonophone (niet van Sonos), vindt mijn collectie altijd meteen, met plaatjes, en die app gebruikt notabene de info van het Sonos systeem. Zo raar dat de Sonos app dat zelf niet aankan. 
 

Ook duurt het nog steeds een hele tijd voordat mijn volume bar zichtbaar wordt bij het aanzetten in m’n de app.