Beantwoord

Platenspeler uit 1980 zonder voorversterker aansluiten op Sonos Play:5 gen.1?

  • 12 March 2024
  • 7 reacties
  • 73 Bekeken

Badge

Hallo allen, een jaar of 2 geleden ben ik hier een topic over gestart maar daar kan ik niet meer op reageren dus vandaar een nieuwe topic.

Ik heb een platenspeler uit 1980 (een Akai AP-Q50) zonder voorversterker met een snoer met tulpstekkertjes vanuit de platenspeler. Dit snoer kan er dus niet uit en heeft aan het uiteinde dus alleen maar tulpstekkertjes. Deze wil ik aansluiten op mijn Sonos Play:5. Ik heb een (oude) Akai versterker (modelnummer AM-16. Ik weet niet hoe oud die is….maar ook wel behoorlijk op leeftijd) die ik gebruik om mijn platenspeler te versterken en mijn platen te kunnen luisteren.

Ik heb de tulpstekkertjes van mijn platenspeler in de Phono uitgang van de versterker. Mijn RCA naar 3,5 mm snoertje deed ik in de tape uitgang en de andere kant van het snoertje in mijn Sonos. Dit zou goed moeten zijn toch? Ik hoor alleen geen geluid. Ik heb allebei de snoeren op alle in- en uitgangen geprobeerd maar toch nog geen geluid. Alle in/ uitgangen werken omdat ik het snoer van mijn platenspeler in alle heb uitgeprobeerd.

Heeft iemand enig idee waar dat aan ligt?

 

icon

Beste antwoord door 106rallye 12 March 2024, 22:50

Bekijk origineel

7 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij kan je nooit een versterker aansluiten op een play 5. Je zult de draaitafel op een losse voorversterker moeten aansluiten en dan naar je play 5.

Reputatie 7

Je gebruikt je versterker als voorversterker. Dat kan prima als je de tape-loop gebruikt en niet de versterkte aansluitingen voor de speakers. Volgens mij is bij een tape-aansluiting de PLAY-zijde echter de ingang. REC is de uitgang - waarvan de taperecorder normaal opneemt (REC = record). Jij hebt een uitgang nodig die naar de ingang van de Play 5 gaat.

Badge

Je gebruikt je versterker als voorversterker. Dat kan prima als je de tape-loop gebruikt en niet de versterkte aansluitingen voor de speakers. Volgens mij is bij een tape-aansluiting de PLAY-zijde echter de ingang. REC is de uitgang - waarvan de taperecorder normaal opneemt (REC = record). Jij hebt een uitgang nodig die naar de ingang van de Play 5 gaat.

Ja ik heb hem niet alleen in de PLAY-kant gedaan maar ook aangesloten op REC-uitgang… en ook in CD, AUX en TUNER. Maar hij deed het bij geen van allen. Ik mis dus een aansluiting op die versterker als ik jou goed begrijp?

Reputatie 7

De Play 5 moet worden aangesloten op de REC van de versterker; dat is immers de uitgang. Op de versterker kies je voor phono (de ingang waar de draaitafel aan zit) en in de Sonos app voor “Lijningang”. Instelling “Volume van de bron” bij de Play 5 in de app eerst maar eens op 2.

Badge

De Play 5 moet worden aangesloten op de REC van de versterker; dat is immers de uitgang. Op de versterker kies je voor phono (de ingang waar de draaitafel aan zit) en in de Sonos app voor “Lijningang”. Instelling “Volume van de bron” bij de Play 5 in de app eerst maar eens op 2.

Hij doet het!! 😆 Dank je voor je hulp. Hij bromt alleen maar dat kan aan de versterker liggen, of aan mn snoertje. Ik ga nog even kijken. Maar top dat het werkt!!

Badge

Volgens mij kan je nooit een versterker aansluiten op een play 5. Je zult de draaitafel op een losse voorversterker moeten aansluiten en dan naar je play 5.

Het is gelukt! Precies zoals @106rallye uitgeschreven heeft.

 

Reputatie 7

Fijn! Graag gedaan. Dat brommen kan ook een aardeprobleem zijn.

Reageer