opstart App zeer traag

  • 10 March 2024
  • 52 reacties
  • 2354 Bekeken

Hallo, ik zit met volgend probleem. 
Bij het openen van de app duurt het zeer lang (20 - 30 sec) vooraleer ik mijn luidsprekers te zien krijg. 
Heb daarvan een filmpje maar kan het hier jammer genoeg niet toevoegen  

Mijn internet snelheid is +/- 600 Mbps. 
provider : Telenet

Mesh : deco 

Heb al verschillende keren de app verwijderd en opnieuw vanuit scratch terug geïnstalleerd. Helaas er is geen verbetering. 

Iemand oplossing? Alvast bedankt. 
 

 


52 Reacties

Reputatie 7

Als de app lang nodig om het systeem te bereiken heb je waarschijnlijk een verbindingsprobleem. Hoe is je deco set aangesloten? AP of router? Staat de originele router in bridge modus of niet? Staat evt. wifi op de originele router aan of uit? Is dit al langer zo of nog maar pas? Wat is er in die tijd veranderd?

Het gaat om communicatie op je eigen netwerk, dus je internetsnelheid is niet van belang.

 

Hey 106rallye, dank je voor antwoord. 
 

deco = AP

Originele router van Telenet moet ik opzoeken. Waar zou ik dit kunnen vinden? 
Wifi router staat wel aan want ik kan die terug vinden als 2de wifi mogelijkheid. 
 

ludo

Reputatie 7

In principe past het bij de instelling van de Deco’s als access point dat de router niet in bridge modus staat. Dat je de wifi van de router nog aan hebt staan kan een probleem zijn. Kijk eens wat er gebeurt als je die uitzet.

Hoe kan ik mijn Telenet modem dan niet in bridge mode zetten? 
 

2de wifi signaal van router staat uit. Modem herstart, maar probleem blijft. 

Reputatie 7

Ik was wat onduidelijk. Je Deco's kunnen in ap-moduis of in router-modus. Als ze in router-modus staan moet je oorspronkelijke router in bridge-modus - je mag maar één router op je netwerk. Staat je router niet in bridge-modus, dan moeten je Deco's in AP-modus staan.

Jouw router staat niet in bridge-modus en je Deco's staan in AP-modus. Dat is dus goed.

Reputatie 7
Badge +3

Ik herken genoemd probleem gedeeltelijk. De eerste opstart lijkt prima te gaan, vervolgens selecteer je muziek en laat dat een tijdje spelen. Keer ik nu terug naar de app om bijvoorbeeld het volume zachter te zetten, dan zie ik een scherm waarin ik niet zie wat er gespeeld wordt en kan dan ook niets regelen. Dit duurt dan de nodige seconden om vervolgens te zien wat er gespeeld wordt.

Dit is recent ontstaan op mijn iOS-apparaten. 

Hallo Erooij, 

bij mij is het echt bij het opstarten van de app. 
Je doet de app open en dan duurt het zeker 30 sec vooraleer ik mijn luidsprekers te zien krijg. 
Ook als in het volume van mijn tv verhoog (dus van mijn Sonos Arc) krijg ik melding via het tv scherm pas 30 sec later. 

Ludo

Ik heb bovenstaande problemen ook. Ik begin me af te vragen of het aan mijn netwerk ligt. 

Bovenstaande problemen herken ik. Helaas snap ik niets over AP, bridgemodus enz

Hi all,

Zelf ervaar ik hetzelfde probleem als omschreven. Het duurt erg lang voordat de app opstart en goed te gebruiken is. Even het geluid zachter zetten kan goed 30 seconden duren. 
 

Als ik met Spotify app connectie maak dan werkt het allemaal gelijk. 
 

Zelf ben ik IT consultant dus eventuele storingen in het netwerk constateer ik vrij snel. Het is dan ook zo dat alles nagenoeg perfect werkt, alleen de Sonos app geeft problemen. Ik ervaar geen problemen met speakers die wegvallen oid. 
 

Ik gebruik de Play One (2x), Playbar (1x), (Sub 1x). 
Inkomende netwerkverbinding loopt via Ziggo. 
Router staat in bridge, vervolgens handelt een Deco mesh systeem (bekabeld) het verkeer. Systeem staat als router geconfigureerd. 
 

Kleine opmerking, ik laat al mijn verkeer via de Home Assistant lopen waar ik ADguard op laat draaien. Dit heb ik de afgelopen weken uitgeschakeld om te testen maar ook hierin zit geen verschil voor wat betreft de traagheid in de Sonos app. 
 

Overigens ook geconfigureerd dat de Sonos een eigen netwerk maakt, dus één apparaat is bekabeld aangesloten. Dit netwerk zit op een andere frequentie dan de overige apparaten. 

Ik heb dit probleem ook, en was vroeger nooit echt het geval. Even een nummer zoeken op Spotify of een ruimte toevoegen duurt echt lang (ca. 10-20 seconden). Mijn internet zelf thuis is niet het probleem, want de systeembeheerder heeft dit al onderzocht. 

Reputatie 7

Het gaat ook niet over ‘het internet thuis‘ maar over je wifinetwerk. Zeker omdat je daar verder niets over zegt, zou ik eens met Sonos bellen. Maak een diagnose als het zich voordoet en bel daarna.

Reputatie 2
Badge +1

Ook ik heb dit probleem, nooit last van gehad maar sinds de laatste update is t echt niet te doen!

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat allemaal erg lastig worden. De nieuwe app lijkt heeeeel veel problemen te veroorzaken. Zeker is dat er diverse standaard zaken zijn verdwenen, maar wat mij betreft is/lijkt er veel meer aan de hand. 
Je leest veel over vertragingen in de app en over missende speakers. Ook lees je dat er gebruikers zijn bij wie helemaal geen speakers meer zichtbaar zijn. en zo kunnen we waarschijnlijk nog wel even doorgaan.

Wat mij betreft is een advies als contact opnemen met Sonos  momenteel een beetje zinloos. Enorme wachttijden zijn het gevolg.

Inmiddels moet Sonos toch wel een beetje een overzicht van veel voorkomende gemelde problemen hebben. Waarom niet komen met wat te doen in welke situatie? Je kunt mij niet wijsmaken dat dit allemaal individuele problemen zijn waar geen standaard oplossing voor is. Wat zou kunnen is dat er nog geen oplossing is, maar meldt dan dat dit nog in onderzoek is. 

 

Echt zo traag is mijn Sonos nog nooit geweest, is niet mee te werken. Graag snel een oplossing.

 

Badge +1

Nieuwe app is drama, oude app was straat maar werkbaar, nu is er niet meer mee te werken, is er een optie om de oude app weer te installeren? 

Badge +1

Nieuwe app is drama, oude app was traag maar werkbaar, nu is er niet meer mee te werken, is er een optie om de oude app weer te installeren? 

 

Reputatie 7

Op Android wel, voor iOS wordt het moeilijk. Als je systeem al geüpdatet is, raak je mogelijk functies kwijt, zoals het toevoegen van nieuwe speakers.

Zie https://www.apkmirror.com/apk/sonos-inc/ Voor Android.

Ik heb het probleem ook sinds de nieuwe app in gebruik is. Mijn vrouw heeft dezelfde smartphone en bij haar gaat het een stuk sneller. Het verschil is dat ik onmiddellijk de update doorvoerde wanneer het mij door Sonos werd voorgesteld terwijl mijn echtgenote heeft gewacht tot Sonos het zelf deed. Ik vind de nieuwe app een ramp. Totaal niet comfortabel en Sonos lijkt geen antwoord te hebben. Ik heb in het begin een bericht gestuurd via de app maar je krijgt gewoon geen antwoord.

Ik ben "blij" om te lez3n dat ik niet de enige ben.

Hoe kan het toch dat deze eens zo goed werkend systeem zo is afgezakt.

Ik sta in ieder geval op het punt alle Sonos spullen de deur uit de doen.

Reputatie 7

@DirkNoi Heb je een diagnose gestuurd vanuit de app? Want daar reageert Sonos niet op; ze kijken ernaar als je ze belt.

@fwout Dit is een gebruikersforum. Alleen maar ventileren komt de sfeer niet ten goede.

@106rallye Bedankt voor je reactie. Ik heb geen diagnose gestuurd, gewoon een schriftelijke melding maar zonder antwoord. Ik las dat de helpdesk zeer lange wachttijden heeft en las ook een mededeling van een verantwoordelijke van Sonos waarin hij de problemen erkende omdat het niet om een update van de bestaande app gaat doch wel om een volledig nieuw opgebouwde app. En er bijvoorbeeld ook een aantal functies verdwenen zijn omdat Sonos ervan uitgaat dat de meeste gebruikers muziek streamen vanuit de app Spotify of vergelijkbaar. Daarom kun je nu ook bijvoorbeeld geen muziek meer toevoegen aan een Spotifylijst vanuit Sonos Hij stelde ook dat Sonos er alles aan ging doen om de app in orde te krijgen. Dat bevestigt mijn stelling als zou het om een structureel probleem gaan.

Badge +1

Ik zie nu dat er allerlei oplossingen richting de klanten geschoten worden, routers resetten, diagnoses sturen etc. Etc. Echter, ligt het probleem niet bij de gebruikers hun internet of hun systemen maar bij Sonos. Super vervelend maar kan gebeuren zullen we maar zeggen maar het enige wat we willen weten is, wanneer sonos met een update komt waarmee deze problemen opgelost zijn. Niet bij de klant zoeken maar eerlijk zeggen dat deze update een grote mislukking is en een update regelen aub. Of, maak de oude app weer beschikbaar.

Reputatie 7

Gezien het feit dat sommige gebruikers wel maar anderen veel minder problemen hebben, kan jouw persoonlijke situatie wel effect hebben. Dan is het dus wel goed om Sonos daarmee te confronteren.

Reputatie 7
Badge +3

En om als gebruikers zelf toch ook een paar zaken uit te sluiten. Problemen kunnen natuurlijk ook altijd lokaal veroorzaakt worden, dus niet geschoten is altijd mis.

Reageer