Skip to main content

Ik heb regelmatig bij het afspelen van Apple Music dat een nummer wordt overgeslagen met de melding dat het nummer niet juist gecodeerd zou zijn.

Ik heb hier al verschillende fora op afgezocht en bij allemaal gaat het over eventuele verbindingsproblemen en WIFI kanalen etc.

Echter, ik speel af via een bekabeld systeem (op een SONOS Port) dus dat kan het niet zijn. En als ik naderhand hetzelfde nummer probeer is het niet ineens over dus een tijdelijke hickup is het ook niet. Ik kan dan het betreffende nummer trouwens via AM/iTunes gewoon afspelen.

Zie ik iets over het hoofd?

Ik ervaar dit probleem inderdaad ook de laatste tijd bij Apple Music. Nooit eerder opgevallen.

Een verbindingsprobleem kan ik mij haast niet voorstellen omdat het inderdaad altijd dezelfde nummers zijn die overgeslagen worden. Het lijkt of sommige nummers nu een codec gebruiken die door sonos niet gelezen kan worden.

Ik heb een sterk verrmoeden dat het "Matchen” van nummers de oorzaak is.

Want de laatste paar keer dat het gebeurde heb ik gekeken hoe het nummer in mijn biblkiotheek zat. En elke keer was het een nummer met iCloud status “Matched". Betreffende nummers en albums heb ik vervolgens verwijderd en opnieuw toegevoegd. En dat dan voor alle albums van de betreffende artiest, en nu heb ik al een paar dagen geen probleem meer gehad.

Na wat speurwerk op internet kwam ik erachter dat Sonos blijkbaar moeite heeft met nummers waar een DRM beveiliging op zit. En Apple Music is daar enige tijd geleden mee gestopt. Dat verklaart waarom het steeds gebeurt op nummers die al wat langer in je bibliotheek zitten. Want het is al enkele jaren geleden dat ik mijn hele toenmalige MP3 verzameling "gematched” heb. 

Ik hou het nog een tijdje in de gaten