Skip to main content

Hallo,

Sinds enige tijd is de muziekbibliotheek niet meer te koppelen. Melding “Reden: Toegang tot de gedeelde map “\\XXXXXXXXX\Music” geweigerd. Ik heb zowel servernaam als ip adres van de Synology ingevoerd, beide werken niet.

Ik gebruik de Sonos al een jaar of tien maar nu ineens is de muziekbibliotheek niet meer te koppelen. 

Betreft een gedeelde map op een Synology 220. Bestandsservice op de NAS staat op min SMB1 en max SMB1 (herstart voor de zekerheid). Als ik inlog met dezelfde credentials om een gedeelde map op mijn laptop te maken dan lukt dat wel. Ik heb op de NAS een apart account voor de Sonos. Maar, ook met het administrator account kan ik de bibliotheek niet meer koppelen. Ik heb de Firewall op de NAS ook uitgezet maar dat is ook geen oplossing. In de Firewall de poorten 445 en 3445 op toestaan gezet ook geen oplossing (has ik ook niet verwacht omdat uitzetten van de Firewall ook geen oplossing is) 

Betreft overigens Sonos OS S1 Versie 11.6.1 build 571334140

Ik heb voor de zekerheid op de router de poorten 445 en 3445 doorgestuurd naar de NAS (was nooit nodig maar ok je weet het niet), ook geen oplossing. 

De Synology ook maar een keer herstart, geen oplossing.

Ik weet het even niet meer...

Nou moe, al dagen bezig met rechten op de NAS en zoeken op internet vind ik 20 minuten na invoeren van mijn eigen topic de oplossing in een Engelstalig topic: 

“

Solution from Synology support:

In DSM 7, go to Control Panel > File Services > Advanced Settings under SMB > Others and enable NTLMv1 authentication

So it appears the DSM 7 update is what resulted in the issue - Synology tightened security, which is good!

Synology warns that NTLMv1 is fairly unsafe and says that Sonos should make their devices compatible with newer protocols.

I realize this has been discussed here before, and there are no signs to date that anything will be changed. “

Wel een goede reden om mijn oude connect eruit te gooien en te vervangen voor een  PORT en over te gaan naar nieuw Sonos app die wel overweg kan andere versie van SMS ;-)