Internet radio

  • 12 November 2023
  • 9 reacties
  • 175 Bekeken

Badge

Ik ben van plan 3 Sonos SL aan te schaffen voor mijn schoonmoeder. Ze zal ze hoofdzakelijk gaan gebruiken om lokale internet radio te beluisteren.

Heb zelf ook Sonos systeem dus ben even aan het kijken hoe dat met internet radio werkt. Gebruik dat zelf namelijk minimaal. 

Ik zie Sonos radio maar kan daar niet de mogelijkheid vinden om zelf een url in te vullen voor een internet radio station. Is dat niet mogelijk via Sonos radio?

Bij TuneIn heb ik die mogelijlheid wel gevonden, maar dat is in de oude TuneIn service die volgens een notificatie worst vervangen door een nieuwe. 

Dus de nieuwe TuneIn service aangekoppeld. Maar daar kan ik de mogelijkheid om een radiostation toe te voegen obv een url niet meer vinden. Zoek ik verkeerd of is die functionaliteit strals niet meer beschikbaar?

Zou natuurlijk vervelend zijn als ik Sonos aanraad en mijn schoonmoeder daarvoor voor haar veel geld uitgeeft en dat straks het niet werkt... 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

9 Reacties

Reputatie 7

Er is inderdaad geen zekerheid dat het kunnen plaatsen van eigen links blijft werken. Sonos heeft dit bij het oude TuneIn in de Sonos app geplaatst, terwijl dat niet had gehoeven. Op het engelstalige forum loopt daar een draad over.

Aan de andere kant: waarom moet er per sé een zender via een url toegevoegd worden? Luistert je schoonmoeder veel naar zenders die TuneIn en Juke niet hebben?

Badge

Ze luistert met name naar radio Noord Holland. Die zie ik nog wel staan bij Sonos Radio. Maar in de nieuwe TuneIn kan ik hem niet vinden. Misschien zoek ik niet goed. Zie bij local slechts een paar zenders en zie nergens waar ik de location kan opgeven. Een overall zoekfunctie zie ik ook niet. 

Badge

Overigens ook naar TuneIn een mail gestuurd. Snel antwoord gekregen, het zelf opgeven van een url is daar niet meer beschikbaar

Badge

Begrijp eigenlijk niet waarom ze deze functionaliteit verwijderen. Lijkt mij toch logisch dat je naar elk internet radiostation zou moeten kunnen luisteren

Reputatie 7

Begrijp eigenlijk niet waarom ze deze functionaliteit verwijderen.

Dat is niet wat ik zeg. Het is nog niet duidelijk of dit verdwijnt - sterker nog, Sonos is bezig om dit te behouden. Zie How can you create internet radio streams now that TuneIn is no longer available for free? | Sonos Community

Ik kan inderdaad geen “radio Noord Holland” tegen. Of bedoel je soms NH Radio?  Want NH Radio (Media - NH Nieuws) zit gewoon op TuneIn en Juke. Als ik Den Helder als locatie invul krijg ik ook "Regio Noordkop". 

Badge

Het is idd NH radio. Het klopt dat die in de oude TuneIn wel zichtbaar wordt (mits je goede lokatie instelt). Dit had ik ook aangegeven.

Maar de oude gaat verdwijnen en in de nieuwe TuneIn zie ik de mogelijkheid niet om de lokatie op te geven. Kan daar NH radio dus niet vinden.

Bij mijn opmerking dat ik niet begrijp dat ze de functionaliteit "toevoegen radiostation" (d.m.v. zelf opgeven url) hebben geschrapt doelde ik niet op Sonos maar op TuneIn.

Ik vind het begrijpelijk dat Sonos het wil behouden ofwel via de nieuwe TuneIn ofwel door eigen ontwikkeling want je wilt niet dat gebruikers van je device evt beperkt worden in het benaderen van bepaalde internet radiostations.

Reputatie 7

Als het goed is blijkt uit de draad waarvan ik de link gestuurd heb dat dit eigenlijk geen TuneIn-functie is, maar dat Sonos de functie onder TuneIn in het menu heeft gezet.

Ik gebruik de nieuwe TuneIn via Sonos niet, maar ik de TuneIn app is NH Radio gewoon te vinden, zie boven. Zoals eerder gezegd in Juke ook.

Ik vraag me af of je je niet teveel laat afleiden door de evt. verdwijnen van de mogelijkheid eigen radiozenders toe te voegen. Gaat je schoonmoeder dat doen? Ik kan mij niet voorstellen dat een publieke radiozender niet op TuneIn zou staan -  en zoals hierboven te zien kent TuneIn hem wel.

Ik zou me eerder druk maken over de bediening. Gaat ze dat met voice of haar telefoon doen? Kun je NH Radio aanzetten via voice? En als ze dat met voice gaat doen, is dan een Google speaker niet handiger? heeft ze iets aan de extra geluidskwaliteit van de One's?

Badge

Bedankt voor het steeds blijven antwoorden!

Juke net geprobeerd en daar staat ie idd ook zonder dat daar nu sprake is van een nieuwe versie. Ben enigszins gerustgesteld. 

Is er nog verschil in kwaliteit tussen TuneIn en Juke?

Het wordt gewoon bediening via telefoon. Zet hem in my Sonos. Dan hoef ik alleen maar even uit te leggen hoe ze daar komt. En dan hoe je alledrie hetzelfde laat spelen. Weet zelf eigenlijk niet of je dat ook als standaard kan instellen indien ze over twee ruimtes staan.

Mensje van 80 maar als je het rustig uitlegt en een aantal keren oefent dan lukt het wel. Zo heeft ze ook sinds een half jaar Netflix haha

Reputatie 7

Mijn schoonmoeder van 80 heeft een Google speaker, vandaar mijn opmerking daarover.

Je kunt speakers gegroepeerd laten staan. Bij een nieuwe start (na een update of stroomuitval) vervalt de groep.