Skip to main content

Sonos heeft geen losse afstandsbediening en dat is het idee. Op deze losse afstandsbediening/controller kan je alles regelen meer dan op de app.

Dat heeft Daikin ook met de Nieuwste controller kan je internet verbinding maken voor update/ inrichten eigenlijk alles. En het belangrijkste is om daar je geen fysieke knopjes hebt is Sonos voor je hele leven.

Want stel dat Sonos stopt morgen heb je er niks meer aan we zijn te afhankelijk van de app

Vroeger had je een afstandsbediening voor elk toestel. Dan kwamen de afstandsbedieningen waar je binnen 1 merk meerdere toestellen mee kan bedienen en tot slot de apps per fabrikant. Is de volgende golf een multi-vendor app of simpelweg je home kit (Apple of Google) waar je tegen praat?

persoonlijk vind ik dat vereenvoudiging altijd loont maar dat er vandaag nog niet echt een algemeen verspreide standaard is. Een extra afstandsbediening voor 1 toestel gaat in tegen de trend. Als Sonos er morgen mee stopt heb je sowieso een probleem omdat er dan geen software updates meer komen en de compatibiliteit met TV’s  ook een risico wordt. 
We zijn nu eenmaal afhankelijk van de vendor en Sonos heeft weinig baat bij het openen van hun platform tenzij naar een standaard, die er vandaag nog onvoldoende is. 

Hoe zien jullie dit?

Een dergelijke controller heeft Sonos gehad. De CR200. Ik heb er hier nog eentje liggen. Maar iemand bij Sonos had destijds het “briljante” idee dat alles via een app moest en een dergelijke controller niet meer nodig was.

Inderdaad lopen veel afstandsbedieningen via een server, mogelijk die van Daikin ook. Dan werkt het dus niet meer als de ondersteuning voor die server stopt. Persoonlijk heb ik genoeg aan mijn telefoon.

Sonos heeft bewust de CR200 ingeruild voor de app en vorig jaar nog weer extra zaken via internet laten lopen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit anders gaan doen. Een eenvoudige afstandsbediening is er overigens wel - de IKEA Dirigera.

Reageer